SETTING THE WORLD ON FIRE

Jag tänker inte sätta F1 världen i brand, men kommer förmodligen göra ett försök att hålla bloggen vid liv även i år, dock inte med alltför frekventa uppdateringar utan i mån om tid och lust, 23 racehelger kostar mer än det smakar.
Det har dykt upp ett antal mulor som sägs föreställa årets bilar, tro det den som vill, jag gör det inte. RBR visade absolut ingenting bortsett från årets livery, men 15 millimeters höjning av rideheight kommer att spela Newey i händerna i form av möjligheten att köra med mer rake med hjälp av högre diffuser, Adrian tackar och tar emot. Från och med 2026 vill Ford vara med och leka i egenskap som motorleverantör åt RBR, dock bara på pappret, Ford bygger inga F1 motorer utan vill bara sätta sin logga på en motor med Honda DNA, något som kan uppfattas  en liten smula förvirrande eftersom Honda själv ämnar fortsätta som motorleverantör även 2026. Nu är det ju som så, att flera "motortillverkare" köper motorkomponenter av samma underleverantörer, så samtliga F1 motorer är mer eller mindre besläktade med varandra, det är bara detaljer som skiljer sig till exempel i form av valet av turboaggregat, hybridkomponenter och så vidare. Att verkligen tillverka något, eller bara skruva ihop något med delar från underleverantörer är två helt olika saker, men så fungerar det hela, man köper färdiga tekniska lösningar av företag som har de nödvändiga specialist kunskaperna som krävs.
 
Hos Williams dyker det upp en annan klassisk logga i form av Gulf, stallet säger att de har koncentrerat sig på att i första hand att skapa mer downforce samt en mindre understyrt bil med en omarbetad framvagnsgeometri. Designen av sidepods har setts över när man har flyttat kylarna för att skapa ett mer optimal flöde fram till diffusern och så vidare. Låter bra i teorin, men det återstår att se huruvida all arbete de har lagt ner på årets bil kan lyfta upp Williams från sista ledet, jag personligen tvivlar på det, de har inte manskap bra nog för det.
 
 
 
 
C 42 2022 vs C 43 2023, lite RBR vibbar över årets bil.
 
AR visade upp något som i alla fall till en viss del innehåller aerolösningar som kan uppfattas som någorlunda seriösa, deras bil fungerade ifjol rätt så skapligt genom långsamma kurvor, men saknade balans och toppfart genom snabba kurvor och rakt fram. Att den klarade sig hyggligt genom och ut ur långsamma kurvor kan nog förklaras med att bilen hade skapligt med mekanisk grepp, och att Ferrari spisens lilla turboaggregat med sin snabba respons  gav dem bra utgångar ur långsamma kurvor. Till i år har man satsat på att förbättra bilens balans samt att skapa mer grepp bak med hjälp av nytt golv inklusive Venturi tunnlarna, ny växellåda design och modifierad bakvagnsgeometri, man har även gjort förändringar av designen av sidepods samt placeringen av kylare, allt detta för att skapa en mer optimal flöde fram till diffusern för att skapa mer downforce och bättre totalbalans. AR behöver en mer mångsidig bil för att på allvar kunna utmana om framskjutna placeringar under racehelger, att enbart vara snabb genom långsamma kurvor räcker inte långt. Där andra har dumpat kryptovaluta relaterad sponsring har AR satsat på ett samarbete med Stake, jag personligen har lite svårt för dessa "funny money" företagen, deras verksamhet är av karaktären här idag, borta i morgon. Kanske kan Audis intåg i Sauber skapa en viss finansiell stabilitet redan innan 2026, stallet når inte ens upp till budgettaket för närvarande, Audis köp av andelar i stallet kan vara ett steg i rätt riktning. 
 
 
Det om F1, i mitt sista inlägg 2022 skrev jag några ord om Tuukka Taponen och Arvid Lindblad, två unga grabbar som tar sina första steg inom formelbilracing, i år har dessa två börjat årets säsong i mellanöstern i UAE F4 serien. Taponen har fem podiums från nio race, Lindblad två, bra jobbat av båda två med tanke på att de är rookies och tävlar mot förare som redan har ett års erfarenhet från F4. Precis som i F1 gäller det även i F4 att hamna i rätt stall och att ha sponsorer som betalar för det. Lindblad är en RB junior och har därmed Red Bull slantar i fickan, Taponen som är en Ferrari junior har i sin tur hittat en penningstark sponsor i Wihuri, ett företag som ägs av den finska mångmiljardären Antti Aarnio-Wihuri, en man vars hjärta slår för racing med viljan och resurser att hjälpa fram en ung talang. Nu kan man ha åsikter om att de här grabbarnas debut i F4 sker just i mellanöstern i länder där mänskliga rättigheter är en bristvara, men man kan knappast begära att 15-16 åringar ska stå på barrikaderna när vuxna förare i världseliten inte gör det även om de protesterar mot FIA-LM beslut som förbjuder förarna att uttala sig i politiska frågor, i klartext, FIA-LM vill inte bita handen som matar dem, det vill säga den arabiska. 
 
Dagens grid girls välkomnar årets säsong med slängkyssar, dock inte FIA-LM rövslickandet gentemot Sulayem&Co, den dynamiska duon får the finger.
 
Amen,..må vårens intåg vara med er.     
 
          
 
 
 
        
 
 
       
 
            
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Tomi

Tjena....klart att du skall blogga! Låter förnuftigt att inte tvingas till att blogga om varje racehelg kanske bara de som är värda att rapportera om vilket i viss mån är subjektivt...
Tycker att AR ser ut som fjolårets Ferrari ganska mycket. Den har ju betydligt mer rake än förra årets bil. Ser bra ut faktiskt men det vet man ju inte i förväg. Finns det nåt som du ser hos Ferrari i år som gör att de kan utmana RBR nåt tex som de ändrat i organisationen eller nåt annat?
Ha det gott!

skriven
#2: OK

Låter ju bra med ett år till. Hoppas på ett jämnare år i år men tror tyvärr inte det.

skriven
#3: Putte

Härliga nyheter att du kör även i år!
AR-bilen ser bra ut....så hoppas på ett steg framåt! Tror att mittfältet kommer jämnas till och att Alpine och McLaren kanske kan närma sig topp tre. Vore kul om Alonso får stor-pisk av Alpine och Ocon.....tyckte han avslutade "lite" arrogant mot Ocon men även mot Alpine. Intressant efter att det är han som kör på Ocon och sedan klagar. Såg någon video när har tränar sin reaktionsförmåga.....han kanske har insett att han nu är gammal ;)!
Blir intressant säsong och längtar tills tester och race drar igång.

skriven
#4: ThomasF

Ja AR är verkligen lik Ferrarin.Ser nästan ut som en Moraklocka uppifrån med de sidepodsen men det kanske är bra med lite kurvigare former?Lyssnade på Fredrik af Petersen o jag tyckte han lät positiv om de här yngre förmågorna på väg upp och gav kanske lite mer nyanserad bild av min idol RonnieP bl.à i hans ”bataljer” med Andretti.Skönt att dina skrivningar rullar på Brandon så vi har vårat facit att läsa här.På återläsande//Thomas

Svar: AR är något av en korsning mellan Ferrari och RBR, huruvida det finns någon fart i den återstår att se, men de har jobbat mycket med aeropaketet. Han är en skön polare, den gamla, kunnig och har många minnen att berätta om, en riktig krigare av den gamla skolan. Jag ska försöka hinna med att skriva så mycket som möjligt, racing är ju något som ligger varmt om hjärtat. Ha det bra Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :