BATTLE OF ARDENNES

 
 
Dags för sista racet innan sommaruppehållet, och inte på vilken bana som helst utan på den bästa av de alla, Spa-Francorchamps. Till år har stora delar av banan fått ny asfalt som är lika med bättre greppnivå och snabbare varvtider, i alla fall på en torr bana, blir det regn som det brukar bli vid någon tillfälle under racehelgen kan en ny asfalt bli en utmaning. Just nu siar väderprognoser om lätta skurar under fredag, mycket regn under lördag och halvklart med en del sol på söndag, med andra ord, en mardröm ur set up synpunkt. Några kommer säkert chansa under kvalet med torrinställningar, andra satsar på set up för blöt bana eller gör en kompromiss set up mellan torrt och  blöt underlag, hur man än väljer så bäddar det omväxlande väderläget för överraskningar bland poängplockare. 
 
Spa är lika med aerobalans, man kör med lite vinge och förlitar sig på att det mekaniska greppet i samarbete med optimal aerobalans sköter arbetet, problemet består av att hitta den optimala aerobalansen för samtliga delar av banan. Den första och den tredje delen av banan är riktigt snabba, den mer tekniska andra delen betydlig långsammare. Vill man vara snabb på det första och det tredje banavsnittet , väljer man set up därefter och hoppas att man kan bygga upp ett försprång innan banavsnitt två för att hålla undan för de som har satsat mer på att vara snabba just  genon banavsnitt två, det i syfte att bygga upp ett försprång för att kunna hålla undan genom tredje och första delen av banan, med andra ord, det ena tar ut det andra om den optimala aerobalansen saknas. Nu brukar det vara som så att endast bilarna från toppstallen har tillräcklig bra aerobalans för att kunna vara snabba överallt på banan, de andra får chansa på mellan banavsnitt ett-tre eller banavsnitt två, men som sagt var, blir vädersituationen som det ser ut att bli just nu så kan vad som helst hända.
 
Så, vem eller vilka kommer dominera racehelgen? Inte helt lätt att sia om, Verstappen hade det svårt på den icke omkörningsvänliga kartingbanan senast, men Spa med sina snabba-medelsnabba kurvor är i normala fall en bra bana för RBR, i alla fall på torrt underlag med hårda däck. Problemet för RBRs del är att de senaste tidens icke Newey relaterade uppdateringar  inte har lirat ihop med Neweys designkoncept, så på sätt och vis har de tagit ett steg framåt och två bakåt, det är mer så att RBR har stagnerat än att andra har gjort framsteg. McLaren är just nu mer en Newey inspirerad RBR kopia än orginalet, utvecklingsarbetet i Pierre Wachés  regi fungerar inte som väntat, RBR borde ha lyssnat på Newey som i förväg varnade om vad som komma skall om stallet genomförde vissa av de planerade uppdateringar av hans grunddesign. Så rätt han hade, den gode Newey, RBRs fenomenala aerobalans på samtliga typer av banor är borta, ägget är inte klokare än hönan, jag sagt det förr och jag säger det igen, Newey är utan konkurrens den största stjärnan i F1 cirkusen. McLaren har just nu en lite bättre aerobalans än RBR, och både Mercedes och Ferrari bör vara mer konkurrenskraftiga på Spa än de var på Hungaroring. Bakom de fyra kan det bli lite hur som helst beronde på hur man lyckas med inställningar kontra vädret, dock är inte dagens F1 bilar lika känsliga för set up förändringar som förr, några riktig utpräglade regninställningar behövs inte på samma sätt, dagens bilar är mer av all round typ. 
 
 
All nödvändig information finns att hämta från bilden här ovan, tvåstoppare är det vanliga med någon eller några kommer säkert chansa på ett stopp, och då i första hand stallen från mittfältet. Däcken utsätts för höga belastningar, inte lika höga som i Silverstone eller Suzuka, men de får jobba hårt, så man måste se till att man under kvalet har grepp kvar även i slutet av kvalvarvet. 
 
Det om Spa, det varit rätt så roande att läsa medias och fansens reaktioner till Verstappens radiotrafik på Hungaroring, pratar man PK språk är det inte bra, säger man vad man tycker i stridens hetta  med några icke PK relaterade ord är det inte bra heller. Bestäm er nu, ska man köra med PK-PR relaterat fikusspråk eller säga vad man tycker och tänker utan några omsvep, ni kan ju alltid lämna in en orosanmälan om det kniper, jag kan bara hålla med Max om allt gnällande, "they can all fuck off".
 
Nog om PK språk, Indycar hade även de en racehelg i Toronto, mycket gick som vanligt, bilar som hamnade i muren, bilar som flög genom luften, bilar som körde på varandra och hakade i varandra, riktigt free style racing med andra ord. Den svenska Indycar trion hade ännu en rutten helg, Lundqvist blev trettonde, Ericsson tjugoetta och Rosenqvist som klassades som tjugotrea tvingades bryta racet. I Indycar precis som på all racing är det viktigt att slå stallkompisen, gick så där för svensktrion. Ericssons stallkompisar hos Andretti, Herta och Kirkwood slutade på första och andra plats i racet, Lundqvist stallkompisar hos Canassi, Dixon, Palou och Armstrong slutade på en tredje, fjärde och en femte plats, och Rosenqvist stallkompis hos Meyer Shank, Malukas blev sexa. Jag undrar hur länge fansen i Sverige orkar följa sina hjältar i Indycar, grädden i moset blev att det var Ericsson som såg till att Rosenqvist fick bryta racet, snacka om att flytta på sig under inbromsning.
 
I WRC gjorde Kalle Rovanperä ett inhopp och vann racet i vanlig ordning, Kalle tar ju ett mellanår och pysslar med lite annat bortsett från rally. Han har testat banracing för första gången i sitt racingliv i Benelux 911 serie, Kalle lärde sig bilen och banorna snabbt och hamnade på podium. Jag ser framemot hans test med en F1 bil, han har Red Bull som sponsor, jag tror att han skulle kunna bli framgångrik även i F1, har man talangen och farten i sig så brukar det inte spela någon roll vilken typ av bil man kör. 
 
Dagens grid girls gillar alla typer av bilar såväl bakom ratten eller som passagerare, någon som vill låta tjejerna åka med?
 
Amen,..må PK-PR fikusspråket vara med er.   
 
         

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Kalle i F1? Absolut! Men han får byta sponsor först så att han kan försvara de röda färgerna fram tills Robin Räikkönen är mogen om några år 💪👊

skriven
#2: Genc

Håller med dig och Max att antalet folk på sociala medier är data runkande pk töntar som har en fetish för att gnälla och aldrig bli nöjda med någonting alls. Gissa vart de kan dra till om de ska bara gnälla hela dagen? Till Jannes sekt för deras likasinnade och hylla deras favorit Piastri som den största genom tiderna med tanke på hur ”snäll han är som personer” trots att han egentligen är för snäll som person. Som inte ens vågar säga ”Nej tack!” En enda gång i hans egna liv.

skriven
#3: tom

Janne blomqvist får snart inte plats själv på en finlandsfärja..fy fan så fet den mannen har blivit..om magen också..om huvudet har han varit bra fet i många år,hans hat mot finska förare oavsett vad dom kör är ju beryktat..

skriven
#4: Genc

Förlåt gott folk och Brandon för min parodi på Janne i min kommentar som togs bort. Gick för mycket över gränsen med den.

skriven

Kommentera inlägget här :