OUTFOXED BY FERRARI

 
 
McLaren hade allt i egna händer, men ännu en gång lyckades de skänka bort första platsen med misslyckad strategi, det är inte enbart hur de agerar strategisk gentemot sina motståndare, utan även stallets interna strategi, som tycks gå ut på att sätta käppar i hjulen för den av förarna som har bästa chansen att komma ikapp Verstappen. Nu måste man tillägga att Norris själv delvis får bära skulden för sin poängförlust, öppnar man dörren för en annan förare så får man räkna med att bli omkört, det krävs mer aggressivt armbågar ut körning för att bärga hem VM titeln. McLarens misslyckade strategi öppnade upp för Ferraris lyckade, Leclerc är som bäst när han får chansen att nöta i lugn och ro i täten, det är i man mot man lägen missarna kommer, idag fick han en optimal chans att briljera, något som räckte hela vägen till en racevinst på Ferraris hemmaplan. 
 
I och med McLarens strategiska tabbe och deras märkliga interna stallpolitik lyckades Norris kapa Verstappens försprång med bara 8 poäng, det kunde ha varit 17 istället, McLarens märkliga beslut kan komma kosta titeln för Norris. Avståndet fram till Verstappen kunde ha varit 20 poäng mindre idag än den är, dags för Mackens stalledning att ta in faktum att bara en kan vinna VM titeln, fortsätter de på samma sätt så är chansen större att Leclerc kommer ikapp Norris än att Norris kommer ikapp Verstappen. Max slutade på en sjätte plats slagen med 38 sekunder i en bil som understyrde i varje kurva, den smått osannolika dödsspiralen tycks bara snurra allt fortare när RBRs före detta pocketrocket störtdyker. Det skulle inte förvåna mig det minsta om Verstappen i årets sista race använder katapultstolen för att skjuta sig ut från RBR flyget för att landa hos en ny flygfärdig arbetsgivare som ger honom vingar, Russels kontrakt med Mercedes väger mindre än en handfull tomma löften, Wolff har nog insett att han inte är av mästarmaterial. 
 
Nykomlingen Colapinto gjorde en helt ok insats i sitt första race med sin tolfte plats,och söndagssabotören Magnussen körde in en poäng med sin tionde plats och två nya straffpoäng med sina senaste svinerier, han har nu tjänat in en avstängning för ett race, inte en dag för tidigt, snubben borde söka vård, han agerar som en pitbull med ADHD. Sainz jobbade föredömligt för att hjälpa Leclerc till segern, det tycks inte förekomma några bittra funderingar hos Sainz trots det att han tvingas lämna Ferrari, han jobbar för stallets bästa. 
 
Det är positivt för F ettans framtid att flera stall och flera förare nu är inblandade i racet om VM titlar, men det finns fortfarande plats för förbättringar, jämför man dagens F1 race med dagens F3 race var det rena sömnpillern. I F3 avgjordes tittelvinnaren i sista kurvan på sista varvet, det anmärkningsvärda är att årets F3 mästare Fornaroli inte vann ett endaste race, och att det var fyra förare som hade chansen att ta titeln i sista racet, jämt värre med andra ord. RBR junioren Lindblad slutade på en fjärde plats i mästerskapet, Beganovic på sjätte, F2 nästa antar jag om pengarna finns där, om inte, tja, då får man kanske inrikta sig på någon annan serie. 
 
Dagens grid girls är relativt nöjda med dagens race, så även jag, men som sagt var, det finns plats för förbättringar för att skapa mer dynamik, dock inte med nya knappar att trycka.
 
Amen,..må mer dynamisk racing vara med er.   
 
      
 
   
 

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Oj! Kunde inte hålla med dig mer. Helt otroligt vad sysslar de med? Och ja precis som du säger så slarvade Norris men sådana här situationer måste de ju prata ut om innan racet! Jag är absolut inget Norris fan på något sätt men exakt som du skriver det är han som har störst chans att komma ikapp och Piastri måste börja spela med i spelet. Nu är det läge för Zak att verkligen sätta ner foten annars vinner Max trots att bilen går som en potta skit helt plötsligt. Sedan Brandon som vanligt har jag en fru. Tyckte jag såg att detta var fenomenet och guds gåva till F1 världen Charles LeClerk sjunde vinst totalt och andra i Monza vilket skulle innebära att allt sedan han kom in i F1 så vinner han ungefär vart tjugonde race? Inte mycket att hänga i julgranen inte. Är han den mest över hajpade föraren genom historien? För övrigt struntar jag i grid girls denna helgen då kungen var tillbaka i depån! Robin fick också provsitta en F1 bil så snart har vi en Räikkönen på startlinjen igen. Vroom vroom. Ha det Brandon 👍

Svar: Norris blev tagen i sängen av Piastris omkörning, dum grej, där tappade Macken 1-2 i mål, Piastri tycks inte vara någon lagspelare, men det är upp till Zak att sätta ner foten precis som du skriver. Leclerc har sina ljusa stunder men de kommer alltför sällan, han är för ojämn i sina prestationer, snabb men inte ett världsmästare ämne, han kommer få det kämpigt med Hamilton. Robin lär hamna i en F1 bil någon gång i framtiden om intresset räcker till, men innan dess blir det Tuukka Taponen, han har det som krävs att gå hela vägen. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#2: ThomasF

Det var ett bra race och bra skrivningar som vanligt BL.Zak verkar ha lite problem med sina förare känns det som även om jag gillar när ingen håller igen i teamen.Tänker på alla rokader med Palou i INDYCAR där han inte lyckades få över honom från CGR.Hur många svenskar tror du finns kvar i den serien nästa år föresten?Ha D bra//Thomas

Svar: McLaren har gjort det förr, klantat till det med sin "de får köra om det" grej, kul för oss som publik, men man missar både VM titlar och pengar med det. Zak borde tänka efter före, han saknar viktiga ledaregenskaper, och handlar lite amatörmässigt. Apropå Indy svenskar, Marcus bör sitta säkert, hur det blir med Felix och Linus återstår att se, i Indycar byter man förare oftare än en annan byter kalsonger, speciellt då om man saknar sponsorer. Ha det fint Thomas.
Brandon Lee

skriven
#3: Genc

Tycker du samma sak som jag? Jag kickade en hel del på F3ans och F2ans förare, och många av de har väldigt mediokra resultat i bland annat F4 och Formula Regional, för att sedan vara på top nivå i F3 och F2. Tror det kanske har med den konstiga race uppställningen de har med en konstig omvänd startordning med att sprint racen är först för att sedan att det ordinarie feature racet kommer efteråt. Typiskt de ägarna med Stefano Domencalli och FIA, att de gör allt för sporten ska vara populärt för jänkarna som gillar mer show än det sportsliga. Tycker att de borde fokusera mer på de som vill verkligen vara passionerade över sporten och inte de som inte gillar som det var innan, man ska aldrig förändras för att imponera på de som inte vill ha dig är det ordspråket jag kan komma på av det hela.

skriven

Kommentera inlägget här :