WHEN INBREEDING CUTTING CORNERS

 
 
Barcelona och Circuit De Catanulya nästa, den perfekta testbanan som numera inte längre används som testbana av F1, dock gäller fortfarande den gamla sanningen om bilarnas prestanda, går bilen bra i Barcelona gör den det på alla banor. Däremot gäller inte längre den gamla sanningen att Barcelona är en bana där det är omöjligt att köra om, kombinationen av ombyggt bana-dagens ground effect bilar har öppnat för omkörningar på sina ställen, dock är det fortfarande en fördel att lyckas i kvalet, pole har ofta varit lika med en racevinst i Barcelona. Banan bjuder ett ypperligt tillfälle att testa bilens aerobalans och nya aero uppdateringar, en dålig aerobalans där man inte får däcken att fungera "inom fönstret" kostar varvtid i Barcelona som har många olika typer av kurvor, något som i sin tur gör set up arbetet till en utmaning.
 
RBR har haft vissa problem med att hitta rätt med set up arbetet nu när Newey i första hand koncentrerar sig på att bli klar med RBRs första hyperbil, det blir intressant att följa vad blir hans roll i Barcelona, Neweys bilar är inte lätta att begripa sig på om han inte själv är med och dirigerar set up arbetet. Ferrari och McLaren lär bli RBRs argaste konkurrenter i Barcelona, huruvida Mercedes formtopp från Montréal lever kvar i Barcelona återstår att se, banan är fortfarande  brutalt avslöjande i fråga om eventuella brister angående aerobalans även efter modifieringen av banavsnittet innan  New Holland kurvan. Pirelli har valt de hårdaste gummiblandningar till Barcelona som är en bana med höga belastningar på däcken, speciellt på vänstersidan, tvåstoppare brukar fungera om bantemperaturer inte blir alltför höga, väderprognoser just nu siar om halvklart väder och temperaturer mellan 24 till 26 grader.
 
Det om Barcelona, rubriken för dagens inlägg som syftar på inaveln inom F1 som öppnar för möjligheten att hitta genvägar till en F1 sits hänger ihop med FIAs beslut att ge Kimi Antonelli dispens att köra i F1 innan han fyller 18 år, beslutet  luktar svågerpolitik på lång väg, jag undrar om FIA hade varit lika frikostiga om något stall från nedre halvan av startfältet hade kommit med samma önskemål som Mercedes. Att all hype runt Antonelli har fått så  groteska propotioner har jag personligen lite svårt att förstå, visst är han en duktig förare, men att Wolff nu tycks vara redå att till varje pris skaffa honom en F1 sits rimmar illa med hans tidigare utlåtanden att det kan vara ett stort misstag att ge en alltför ung och orutinerad förare en plats i F1, Russel fick ju vänta flera år för sin chans innan han fick en ordinarie sits hos Mercedes. De här Prema broilers CVn kan vara rätt så missledande ibland, Stroll vann titeln i en Prema bil liksom Schumacher Jr, sedan i F1 gick det som det gick, att vinna titlar i matarserier med det bästa stallet är ingen garanti för att bli bra i F1. Att man i matarserier kör i likvärdig material är struntprat, i matarserier får man det man har betalt för inklusive de bästa ingenjörerna, och då speciellt hos Prema, no money, no honey, kan du slanta upp har du titeln i fickan, saknar du stålar så får du grejer ur andrasortimentet inklusive ingenjörerna. Nu finns det ju de som tror att till exempel Ferrari betalar för sitsar i matarserier för sina juniorer, men det gör dem inte, alla måste ha med sig egna sponsorer. Just i fallet Ferrari har till exempel Beganovic svenska sponsorer från bygg-fastighets branschen, Taponen har Wihuri, toppstallens juniorverksamhet är ingen välgörenhet, även om de har samarbete med stallen från matarserier måste förarna ha sponsorer med sig att köpa sitsar hos de bästa stallen. 
 
Dock är inaveln ett stort problem i F1 som sagt var, med jämna mellanrum dyker det upp ättlingar till tidigare F1 förare och rikemans söner som totalt saknar talang, men får ändå en sits i F ettans inavlade värd, något som får mig spontant att tänka på den Habsburgska inavel dynastin av efterblivna som nästlade sig in i diverse kungahus inom Europa. Vi kan ta Karl II som ett praktexempel av inavelns effekter, hans far Filip IV gifte sig med sin brorsdotter Mariana och de fick sonen Karl II. Den gode Karl lärde sig prata först som fyraåring och gå som åttaåring, var missbildad och efterbliven, gifte sig två gånger men fick inga barn tack och lov, Karl II s faster , kejsarinnan Maria Anne av Spanien var även Karls mormor, och Karl IIs syster Margareta Terese av Spanien gifte sig med sin morbror Leopold I och så vidare, inavel för hela slanten där efterblivna försökte med alla medel hålla makten inom familjen. Agerandet inom F1 påminner starkt agerandet inom det Habsburgska kungahuset, inga utomstående släpps in som Andretti har fått erfara, odugliga söner och släktningar till gamla F1 förare snurrar runt runt tillsammans med lika odugliga rikemans söner, korrupta gubbar inom FIA säljer röv till högstbjudande, och LM köper upp och införlivar serie efter serie i sin kopia av det Habsburgska inavel verksamhet där Wolff II i sin tur försöker införliva prinsen Antonelli, F1 stallens juniorverksamhet är i allra högsta grad svårt drabbad av inavel ur kategorin no money, no honey. 
 
Dagens grid girl är helt befriad från  inavel gener av Habsburg karaktär, jag tackar högre makter för det.
 
Amen,..må inaveln klara sig utan er.     
 
  
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: Genc

Är inget fan av de där Andretti, men måste ändå hålla med både dig och vem som helst förutom FIA och LM att de borde få sin chans att ha sitt egna F1 team på griden. För det är inget fel med det, de vill ta sig till Formel 1 som team ägare. Inte med konstiga politik åsikter att Trump och Putin är bäst i världen, VF tänker Fia med knuff och LM gängen med? Det vet inte jag.

skriven
#2: Peter

Tack för en bra artikel
Ha det Brandon

skriven
#3: ThomasF

Som sagts tidigare ,bra och nyttig läsning.Tack BL

skriven
#4: Mats

Tack för din återkoppling ang Kimi Antonelli, bra skrivet :-)

skriven

Kommentera inlägget här :