MAX IS BACK

 
 
Det händer inte ofta att man kan skriva om en F1 racehelg som hade allt, spännande kval, spännande race och spännande väder, men Montréal levererade hela paketet. Tre toppstall var med i kampen om podiums genom hela racet, tre förare krigade om segern genom hela racet, Verstappen, Norris och Russel, till slut blev det Verstappen som drog det längsta strået. Kanadas GP blev ett skolexempel av hur valet av set up påverkar raceinsatsen, Mercedes fungerade bäst på en relativt blöt bana med intermediate sulor, McLaren på en upptorkande med samma gummiblandning, och RBR med medium på en skapligt torr bana. De knepiga väderförhållanden blev en utmaning även för toppförarna där samtliga inklusive Verstappen gjorde små misstag, det som till slut avgjorde hela racet var två SC ingripanden, den första när Sargeant sin vana trogen satte sin bil i muren, och den andra när Sainz klantade till det och tog med sig Albon i fallet. Russel tog ledningen i racet med Verstappen tätt bakom sig, sedan var det Norris tur att överta ledningen när banan började torka, Lando byggde upp snabbt en lucka på 10 sekunder till den jagande klungan, med hade sedan inte samma tur med SC som i Miami, han stannade ute ett extra varv när andra dök in i depån för att byta däck och gav därmed Verstappen chansen att ta över tätpositionen. När det sedan blev dags att byta till torrdäck dök topptrion in i depån samtidigt, väl ute på banan igen hängde varken Norris eller Russel med i Verstappens tempo, bortsett från ett mindre misstag skötte Max det hela perfekt inklusive omstarten bakom SC.
 
Bakom toppstallen hamnade AM duon på poängplats liksom Alpine dito, och Ricciardo knep några pinnar när stallkompisen Tsunoda gjorde ett misstag och hamnade utanför banan. HAAS duon hade en lekstuga med resten av startfältet i början av racet med sina regndäck, Magnussen passerade toppbil efter toppbil och var under några varv med i topp sex innan banan började torka upp och hans regndäck tog slut, det blev fyra depåstopp för dansken och en tolfte plats i mål bakom stallkompisen Hulkenberg. Bottas och Zhou som startade racet från depån gjorde bara ett stopp i sina Sauber som inte fungerar med några gummiblandningar, det tycks inte heller spela någon som helst roll vilka inställningar man provar, bilen är ett riktigt lik. Sainz, Albon, Perez, Leclerc och Sargeant bröt racet, tre av de på grund av egna misstag, Sainz, Perez och Sargeant, Albon togs ut av Sainz som sagt var och Leclerc tvingades bryta med tekniska problem. Just för Ferraris del blev racehelgen i Montréal en racehelg att glömma, ett misslyckat kval följdes av ett misslyckat race, inställningar var åt skogen liksom strategin, förarna gjorde enkla misstag och det tekniska fungerade inte, noll poäng är inte mycket att skriva hem om för ett toppstall. 
 
Perez hade åter igen en riktig misslyckat racehelg, ut i kval ett och in i muren i racet, han fick order av RBR att ta sig till depån med sin skadeskjutna bil för att inte locka ut SC, något som kostade RBR 25000 euro i böter och några platsers nedflyttning för Perez till nästa race, men  åker man ut redan i kval ett så spelar det inte någon roll om man flyttas ner några platser. Sedan RBR av någon anledning började köra bilen med en riktig styv bakända utan rake har Perez haft stora problem med bilen, Verstappen klarar av att köra en bil med dåligt grepp bak, det gör inte Perez. Jag antar att det nya linjen att köra bilen med den här typen av  inställningar har att göra med vilka nu ansvarar för uppdateringen av årets bil, nämligen Neweys efterträdare, det blir intressant att se hur RBR fungerar nästa år när Newey är borta. 
 
Paraplyerna kom till användning i Montréal för dagens grid girls, om två veckor är det dags för Barcelona där man för första gången i år får en fingervisning om vilket utvecklingskapacitet de olika stallens designfilosofi bär med sig, jag ser framemot den fria träningen där man testar nya uppdateringar.
 
Amen,..må en uppdaterad sommar med sol och värme vara med er.     
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: daniel

håller med. kan inte minnas sist jag satt klistrad framför tvn ett helt lopp varv efter varv. stora behållningen var ju magnussen. skulle ju lite till för att det skulle hålla men den typen alternativa satsningar är ju det man vill se.

Svar: Det är kul när någon eller några testar lite annorlunda strategier, men få vågar göra det, konservativ tänkande regerar i F1. Ha det fint Daniel.
Brandon Lee

skriven
#2: ThomasF

Den här gången såg jag sammandraget innan jag läst här om man behöver se loppet.Det var verkligen spännande,nästan som förr när de körde i likkistorna.Tack för att du skriver Brandon trots att Bottas hamnat i Saubern.

Svar: Bottas borde se till att lämna Sauber, jag tror inte alls på Audis satsning, de kommer göra en värre magplask än Toyota. Ja, det var ett bra race, vore nog inte så dumt att spruta lite vatten på banan under varje race, mycket roligare för oss då att kika på racet. Ha det bra Thomas.
Brandon Lee

skriven
#3: Mats

Ryktena säger att Andrea Kimi Antonelli ska ersätta Hamilton i MB, tankar på det Brandon?

Svar: Jag ska skriva några ord om det nästa inlägg, ha det Mats.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :