
McLaren fungerade bra under de tre första testdagarna...

...Alfa Romeo mindre bra, var i ligger den stora skillnaden?
Där AR var tvungen att köra bilen så låg att kanten av golvet släpade på backen, kunde McLaren i sin tur köra med högre rideheight, och slippa den porpoising som AR plågades av. Hos McLaren hävdade man att de själv inte visste varför deras bil fungerade så bra i Barcelona, men det tycks vara som så att deras aeropaket fungerar bra i fråga om att stänga in luften under golvet, något som gör det möjligt för McLaren att köra med högre rideheight och slippa porpoising där bilen bottanar, stallar golvet och diffusern . Hos AR var man tvungen att köra med låg rideheight eftersom deras aeropaket inte klarade av att stänga in luften under bilen, på rakan med max downforce bottanade bilen, diffusern stallade, rumpan åkte upp, sedan stallade golvet och framändan åkte upp, Venturi tunnlarna och diffusern laddades om, bilen trycktes mot banan igen och stallade, om och om igen. Porpoisingen var så våldsam att golvet skadades och lossnade delvis när Bottas testade bilen med låg rideheight, när det sedan var dags för Zhou så skruvade man upp rideheight för att slippa det värsta porpoising, något som i sin tur ledde till att man tappade downforce och varvtid. Så, vad ska de göra hos AR att rätta till det hela? De behöver designa om sitt golv för att bättre kunna stänga in luften under bilen som i sin tur ger möjligheten att köra med högre rideheight, och slippa det värsta porpoising. Jag för min del tycker att FIA gjorde ett medvetet val som gynnar de stora stallen när de valde bort active ride, att lösa problemet med porpoising med aerodynamiska åtgärder kräver skickliga aerodynamiker, en bristvara hos de små stallen, active ride skulle ha jämnat ut startfältet men FIA ville annat. För de små stallen kommer det ta lång tid innan de lyckas med uppgiften att bemästra problemet med porpoising, saknas rätt kompetens så får man försöka kopiera de stora stallens lösningar av golvdesign. Dock är golvet är bara en del av aeropaketet som måste lira ihop med resten av aeropaketet för att fungera optimalt, så att kopiera rakt av en detalj och infoga den i egna bilen med ett annorlunda aeropaket fungerar sällan eller aldrig. Samtliga stall kommer med nya uppdateringar till de sista testdagarna innan det är dags för årets premiär race, huruvida de små stallen kan närma sig de stora med hjälp av nya uppdateringar återstår att se, FIA hade som sagt var chansen att fixa fram ett jämnare startfält, men valde bort det.
Apropå FIAs teori om att årets bilar skulle göra det lättare att ligga nära och ta sig förbi, det tycks vara helt upp till hur effektivt DRS fungerar i årets bilar. Det har blivit lite lättare att ligga nära, men samtidigt har slipstreaming fenomenet blivit mycket svagare, så resultatet av FIAs nya aerodesign tycks bli plus-minus noll ur omkörnings aspekt utan DRS, synd att de fegade ut och inte satsade på fullblod ground effect bilar med active ride. Det om årets bilar, det är några dagar kvar till årets första race, men det sedvanliga gnällandet från diverse håll pågår redan för fullt i F1. Wolff vill aldrig mer prata med Masi som i sin tur inte vill prata med någon överhuvudtaget, stallen gnäller på FIA, FIA gnäller på Putin, vissa F1 fans gnäller på stall och sponsorer som inte vill veta av ryska förare och så vidare, jag för min del bryr mig inte om allt gnällande på sandlåda nivå, en del växte aldrig upp och blev kvar i sin sandlåda.
Det om F1, Indy har kört sitt premiär race för året, gick så där för svenskduon, Ericsson slutade på en nionde plats och Rosenqvist på en sjuttonde, vann gjorde kiwin Scott McLaughlin före Palou och Power. I Sverige har man fått läsa på sina håll att Indy är en serie där förarskicklighet är i fokus, och att vem som helst har chansen att vinna om man är en skicklig förare. McLaughlins meritlista innan Indy äventyret består av ett antal V8 Supercar podiums i Australien, han har inga som helst meriter från formel bil racing bortsett från Indy, men vann premiären. Jag för min del undrar vad det säger om nivån av förarmaterialet i Indy Car, jag tvivlar på att en förare utan erfarenhet från Formel bilar skulle klara av att vinna i F1, men det kanske finns en McLaughlin även i DTM, vad vet jag.

Dagens grid girl låter det vara osagt hur bra förare McLaughlin är, men han spöade "storheter" som Palou och Herta.
Amen,..må körskickligheten vara med er.
Snart så får vi veta hur det ser ut i stallen
i morgon så startar dom sista test dagarna hoppas på fler uppdateringar från dig
Ha det Brandon jämna plågor i denna idiotiska värld