CATHEDRAL OF SPEED

 
Monza kallas för "Cathedlar of speed", det ligger något i det även om det inte går lika fort som på tyska autobahn, där en snubbe var uppe på 417 km/h med sin Bugatti Chiron, lite för fort trots den fria farten tyckte tyska polisen som vill bura in snubben på två år. F1 förarna lär slippa fängelse på Monza men fort går det, Montoya hade 372,6 km/h ett antal år sedan, huruvida årets bilar kan slå det återstår att se. På Monza handlar det om balans för hela slanten på samma sätt som på Spa, downforce är en bristvara när man i princip kör med noll vinge, det är höga belastningar på däcken genom snabba kurvor, bromsarna går varma på sina ställen, och då inte minst i slutet av start-målrakan när man tvärnitar för att klara sig genom Variante del Rettifilo med hedern och kolfibern i behåll. Det är just i slutet av start-målrakan man har den bästa chansen att sig förbi, men har man skapligt med traction ut ur Variante del Rettifilo så får man en ny chans att ta sig förbi innan man når nästa kurva.  Lesmo 1 brukar inte skapa några större problem men i Lesmo 2 är det lätt hänt att man hamnar utanför banan, gör man inte det och får en bra utgång så kan man testa sina omkörningsfärdigheter under inbromsningen till Variante Ascari.  Har man sedan en välbalanserad bil ut ur Variante Ascari, och får bra "tow" på konkurrenten framför sig så kan man slipstreama genom Parabolica(Curva Alboreto) så att man ligger riktigt nära när det är dags att öppna DRS, och får därmed chansen att passera konkurrenten redan innan man når fram till Variante del Rettifilo. På Monza går över 70% av varvet med plattan i mattan, så en fräsch PU är bra att ha, några tog ju nya PU i bruk på Spa som till exempel Verstappen och Leclerc som lär spela huvudrollen i kampen om förstaplatsen på Monza, jag sätter mina slantar på Verstappen, RBR har bättre balans än Ferrari. 
 
På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, varvrekordet är från 2004, 1,21,046, Barrrichello i en Ferrari, väderprognoser just nu siar om regnskurar under förmiddagen på fredag-lördag-söndag, men sol under eftermiddagen på fredag-lördag-söndag och temperaturer kring 25-26 grader. 
 
Det om Monza och F1, Indycar hade ett race under den gångna helgen, Rosenqvist blev tia och Ericsson elva, något som innebär att Marcus chans att vinna titeln är borta. Racets vinnare blev Scott McLaughlin före Will Power och Scott Dixon, Kiwi, Aussie, Kiwi, meriterade herrar i racesammanhang? Nja, inte direkt, McLaughlin har kört V8 Supercar, Will Power körde 42 F3 race på Brittiska öarna, tog aldrig någon pole, vann aldrig ett race, och hade bara 6 podiums, och Scott Dixon i sin tur har inga meriter alls innan Indycar. Så, vilken slutsats kan man dra av det? Jo, det är precis som man brukar säga, i Indycar kan vem som helst vinna, några meriter är inte nödvändiga utan för det mesta handlar det om ren bondtur. Alex Palou vann ju titeln han med, hans bästa merit innan dess var en tredje plats i japanska F3 mästerskapet, nu pratar man om att Colton Herta ska köra för AT, hur ska det sluta när han inte ens klarar av att vinna titeln i Indycar? Herta har tävlat i europeisk racing, F4 och F3 utan att kamma hem någon titel, FIA och LM vill gärna se en jänkare i F1, Herta har inte tillräckligt med poäng att få en F1" super licence". Att försöka få in en jänkare i F1 bara för att han är en jänkare suger enligt min mening, det finns många unga förare inom europeisk racing som är mycket bättre än Herta, såna som verkligen förtjänar en sits i F1. Att det sedan finns europeiska förare i Indycar som gärna berättar hur lättkörd en F1 bil är i jämfört med en Indycar bil är lite fånigt, enligt dessa herrar är det  föraren som gör hela skillnaden i Indycar, det är körskickligheten som avgör i Indycar, inte materialet som i F1. Den senaste i raden av dessa "körskicklighet avgör" herrar är dansken Lundgaard som fick lämna Alpines ungdomssatsning, jag för min del tycker att det är märkligt att dessa herrar inte gjorde bättre ifrån sig i  lättkörda F1 bilar när de enligt sig själva är såna baddare i svårkörda Indycar bilar.
Dagens grid girls är baddare att bada, de är badskickliga så att säga, och det även med däckspår på rumpan.
 
Amen,..må indiansommaren vara med er.    
 
 
     
 
      

Kommentarer :

#1: Genc

Enligt mig angående om saker som suger, så tycker att Zandvoort banan är hur dålig som helst. Och suger rejält och hur mycket som helst pga det, eftersom att banan är hur trång som helst för en F1a. Men ändå så körs F1 det det fatar jag inte, vrf inte i Assen som har mer plats än därborta säger jag bara? För i mina ögon är det mer än en F4 bana än f1 bana helt enkelt.

skriven

Kommentera inlägget här :