SECOND TIME AROUND DAY 2&3

 
Bottas fick stopp på banan även idag när det var en halvtimme kvar av dagens testkörning, växellådan fastnade på fyrans växel, Bottas satte 1.32.985 med C3 däck, en tid som gav en femte plats idag, kvalet körs med C3... 
 
...RBR kom med nya uppdateringar, den översta bilden är från igår, den nedre från idag med nya smalare sidepods, modifierad golv med högre bakkant, såg ut som de körde med lite rake, Verstappen satte dagens snabbaste varv med 1.31.720, C5 däck...
 
...och Albon 1.35.171 med C3 som räckte till en fjortonde plats idag.
 
Jag kan dra topp tio idag om det intresserar någon..
 
1      Verstappen 1.31.720   C5
2      Leclerc        1.32.415   C4
3      Alonso         1.32.698  C4
4      Russel         1.32.759  C5
5      Bottas          1.32.985  C3
6      Tsunoda       1.33.002  C5
7      Perez            1.33.105  C4
8      Schumacher 1.33.151 C3
9      Norris            1.33.191 C3
10    Vettel             1.33.821 C4
 
Så, vad kan vi läsa av dagens varvtider? Ingenting, ingen gjorde ett helhjärtat försök att sätta ett riktigt kvalvarv, men de från mittfältet gasade lite mer än de från toppstallen. Mercedes lär komma med en uppdaterad bil till första racet, kanske ett nytt golv med högre bakkant, när det blir dags för kval kommer de visa sina kort, samma sak med RBR och Ferrari, McLaren har  haft problem med bromsar men kommer att fixa problemet lagom till nästa helg och så vidare. Första racehelgen blir intressant att följa, en kamp mellan de som har smala sidepods och de med breda, Mercedes, RBR och Williams tillhör de smala laget, Ferrari, AM, AR och Alpine det breda, resten ligger mitt i mellan. Varje design har sina starka och svaga sidor, några styr det mesta av aeroflödet i första hand mot golvet att låsa in luften under bilen och mot diffusers underkant, några andra mot beamvingen och diffusers överkant, smala Susan mot breda Berta, vem vinner kattfajten?  Porpoising kan vara störande men har man en snabb bil så kan man stå ut med det,.om man nu inte drabbas av porpoising genom ultrasnabba kurvor och åker av.  Om en vecka har de flesta hittat rätt med inställningar som reducerar porpoising till en anständig nivå, all data som har samlats under de här dagarna används i korrelations arbetet för att få bättre förståelse om hur årets bil reagerar på förändringar av set up, hur den arbetar med däcken med olika PU inställningar och så vidare, de lär bli mycket snabbare varvtider nästa helg.
 
Dagens grid girl ser ut att vara lite skärrad av allt skuttande ute på banan, men är övertygad om att det kommer se bättre ut om en vecka på samma bana.  
 
Amen,..må lördags bärsen vara med er.   
 
     

Kommentarer :

#1: Lari

Tack Brandon rör all utomordentlig info från båda testerna !
Hur ser du på möjligheten att följa framförvarande bil ?
Har läst några intervjuer, bla Bottas , och förarna tycker att det går att ligga närmare än tidigare .
Hur som helst kommer de att visa sig om en vecka
Hoppas ölen fäste !!
Hade


Svar: Det har blivit lite lättare att följa bilen framför, det var en del framvinge under växellåda lekar i Bahrain, men samtidigt har nyttan av slipstreaming försvunnit så det kanske inte blir lättare att ta sig förbi, i alla fall inte utan DRS.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :