SECOND TIME AROUND DAY 1

 
...hur blir det med kylningen...
 
...hur mycket kommer golvet flexa om man plockar bort staget från bakkanten...
 
...kommer Mercedes köra med olika aeropaket anpassade efter olika banor? 
 
Den första dagen av tredagars testkörning i Bahrain är avverkat, dagens pratbubbla var Mercedes sidepods, som borde inte ha funnits där överhuvudtaget enligt vissa klickbete experter på diverse F1 sajter.  Nu är det ju inte så praktiskt med en F1 bil helt utan sidepods om man inte har plockat ut PU, samtliga kylare och lite annat krimskrams, Mercedes aeropaket är size zero präglad av Allisons "inre aero" tänkande inklusive sidepods, paketera riktigt tajt för ett snabbare flöde genom sidepods och så vidare. Nu var det inte enbart nya sidepods hos Merca utan även ny motorkåpa, golv och ett antal styrfenor, där fenan på vilken spegeln sitter fast i väckte en hel del uppmärksamhet. Konkurrenterna ville givetvis redan idag veta vad FIA hade att säga om Mercedes aerodesign, och fick veta att allt håller sig inom ramen av det godkända, dock är det fritt fram för andra att lämna in en begäran om en närmare granskning av Mercedes aerodetaljer.  Om ni har glömt hur man skapar downforce så drar vi det en gång till: downforce skapas i skiktet mellan två luftflöden som strävar i samma riktning i olika hastigheter, punkt. I årets bilar spelar golvet en avgörande roll, flödet under golvet, flödet över golvet och däremellan vortexflödet som stänger in luften under bilen. Problemet med årets bilar är att bakkanten av golvet släpar i banan, när bilen sedan trycks ner av downforce i hög fart bottnar den och diffusern stallar och bilen börjar "tumla". En höjning av golvets bakkant skulle kunna bota "tumlandet", man tappar givetvis lite downforce i kuppen, men som bilarna är just nu så blir ett race på en ojämn bana rena tortyren för förarna och innebär också en säkerthetsrisk när förarna ställer sig på bromsen med en instabil bil. 
 
 
RBR är inne på samma linje som Mercedes, dock är inte deras aerolösning lika extrem som Mercedes, men grunddesignen har samma filosofi även om RBR till exempel kör med dubbla fenor i framkanten av golvet och så vidare. 
 
Ferraris sidepods liknar en jäst fralla men tycks fungera väl, man kan nå samma slutresultat med väldigt olika designgrepp, den avgörande rollen spelar aeropaketets utvecklingskapacitet, det vill säga, hur uppdateringar av aeropaketet kommer att fungera under årets säsong. En enkel design är lättare att få fungera direkt från början, men saknar samtidigt utvecklingskapacitet i det långa loppet, hos toppstallen med deras mer avancerade aeropaket tar det längre tid att hitta rätt balans, men när den väl sitter där då märks skillnaden mellan toppstallen och gänget på mittfältet.
 
Även idag var det en hel del porpoising hos samtliga stall, men bilarna bottnade inte lika hårt så redan nu har man gjort vissa framsteg, men om FIA inte kommer med nya giv angående golvets bakkant, så kommer samtliga få leva med en del porpoising. Plankan under bilen kommer se ut som slaktarens skärbräda när gnistor flyger tillsammans med kolfiber bitar, jag hoppas att FIA tänker om angående golvet och rättar till det hela så att man slipper "tumlandet".  Några hade lyckats med konststycket att bygga en bil som låg  några kilo under 795 kg, däribland AR och McLaren, några andra klarade inte det och gnällde hos FIA som höjde med 3 kilo, typiskt FIA, när de "rätta" stallen gnäller så viker sig FIA direkt, och de som klarade gränsen tappar chansen att placera några kilo ballast på rätt ställe.
 
Så, hur gick testandet idag, Merca och RBR sopade banan med resten av gänget? Nja, inte riktigt, vi drar några tider så får ni själv avgöra vem som var snabbast. 
1    Gasly 1.33.902 C4
2    Sainz  1.34.359 C3
5    Albon  1.35.070 C4
6    Norris 1.35.356  C2
7    Bottas 1.35.495 C3
9    Russel 1.35.941 C3
10  Perez    1.35.977 C3
11  Hami     1.36.365 C3
15 Fitti         1.37.422 C2
 
Där ser man, AR är snabbare än Mercedes och RBR med samma däck, AT slår Merca och RBR med två sekunder, Williams är snabbare än McLaren, mycket att spekulera om för klickbete journalister och kvällstidning experter. Apropå K-Mags comeback hos HAAS, bra skit, jag gillar hans no bullshit attityd, det blir kul att se hur Lill Schumi klarar sig mot dansken.
 
 
Dagens grid girls var rätt så nöjda med vad de fick se idag, och tänker komma tillbaks imorgon, det kan hända att någon eller några visar hur snabba de egentligen är.  
 
Amen,..må klickbete journalismen vara med er.   
 
       
 
       

Kommentarer :

#1: Trainer

Du är helt egen division, sånt här går inte läsa någon annanstans. Tackar och apploderar

Svar: Tack själv att du kikar in och lämnar en kommentar.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Hmm rätt intressant med Mercedes idag. Har de resurser och råd till att köra ganska olika aeropaket beroende på bana?
Man kan nog iaf räkna med att de vet vad de gör.....
Funderade på det där med vikt över 800kg idag 550kg förr hur kan det komma sig att dagens F1 bilar ändå är snabbare?
Det verkar ju som om bilarna i princip inte går att gena med över curbsen som förr kanske har fel men det ger väl helt andra körlinjer relativt sett mot vad förarna är vana vid?
Skitkul med en nordbo till i F1 dansken verkar vara trevlig också.....ha det gott!

Svar: Merca har nog råd med det mesta,och tog fram en hel del grejer redan innan budgettaket kom till, det finns mycket potential i deras bil, nu gäller det bara att låsa upp den. Dagens bilar har mer hk , motorer håller ihop mycket bättre och använder bränsle med högre energiinnehåll, däcken är bättre, aerodynamiken mycket mer avancerat osv. Det går att gena över kerbsen, men då blir man av med delar av golvet och tappar trycket under bilen så det gäller att hålla sig borta från kerbsen, man tjänar tid att köra mjukt i år, till och med Verstappen gör det. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Intressant att läsa dina förklaringar om bilarnas aero iår BL!Bra med Magnussen tillbaka.Det känns som det kan bli mer spänning i loppen detta året iallafall?Ha D //Thomas

Svar: K-Mag är rätt så frispråkig av sig, sånt behövs bland alla PK tomtar, kan det vara snart dags för Mackan att göra comeback i F1? Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Lite lustigt hur lika vi tänker, det känns nästan som att du kopierat mina tankar. Nä, skämt åsido, tack för alla dina förklaringar, det finns ingen annan som livnär sig på att skriva om F1 som är ens i närheten av dina kunskaper. Outstanding!
Tycker det är kul att Kevin är tillbaka. Han är liksom Kimi en frisk fläkt som inte är så j-vla PK. Han kanske inte har samma förmåga att dra till med en härlig "oneliner", men han bryter i varje fall mönstret både på banan och utanför densamma. Synd att han inte får chansen i ett bättre team, tror han kunde stökat till det lite där framme i täten, lite Verstappen över honom. "All or nothing".

Svar: Great minds think alike;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Kristofer

Sen jag fick nys om denna sida, det är min bibel, Formula1 religionen har alltid varit min ledstjärna förutom Einsteins relativitets religion ;-)
Alltså, ditt sätt att förklara saker och ditt sätt att formulera dig, outstanding, bara älskar att läsa denna sida.
/Crusse

Svar: Kul om du hittar något värt att läsa hos mig, jag försöker lyfta fram sånt som andra bloggare i Sverige missar, mest grejer från den tekniska biten.
Brandon Lee

skriven
#6: Patrik

Härligt hög aktivitet med samma höga kvalitet på bloggen denna säsong! I år höjs totalvikten och inblandningen av biobränsle med lägre energiinnehåll. Kommer det bli en massa lift and coast och ”eco driving”, eller slipper vi det? Vilka banor kommer i så fall vara mest utmanande när det gäller bränsleekonomi? Någon motor som är mer eller mindre törstig?

Svar: Lift and coast hör till inom racing, man får hela tiden information från depån vilka varvtider gäller i olika delar av racet oavsett vilken bana man kör, vilken motor har bästa bränsleekonomi kommer visa sig under de första racen.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :