Årets första kval är historia liksom Mercedes dominans, i alla fall för stunden, de kommer säkert att jobba sig ikapp inom kort. Många kvalspecialister i topp tio, såna som kan ta ut lite mer ur bilen än de andra även om F1 är en materialsport. Leclerc är en av kvalspecialisterna, något som han visade idag, RBR är nog lite kvickare över ett varv, men Verstappen var inte det idag. Det blev inte många hundradelar mellan topptrion, sedan ett litet hopp ner till icke kvalspecialisten Perez, tre tiondelar kvickare än Hamilton som i sin tur distanserade Bottas med samma marginal. Magnussen som är en erkänt duktig kvalare fick stryk av Bottas med två och halv tiodelar, och slog Alonso med drygt tre, den före detta kvalspecialisten Russel fick se sig slagen av teamkompisen Hamilton med en hel sekund, den sista platsen i kval tre gick till en annan kvalspecialist i form av Gasly.
Dagens kval berättade också en hel del om vilka förare klarar av att anpassa sin körstil efter materialet, och kan vara snabba även med icke toppmaterial, andra blev totalt avklädda av en bil som inte är byggt efter deras körstil och önskemål. Boy George Russel kom ner på banan med en präktig magplask, bara några dagar sen sa han följande under en intervju:" I´ll only be a wingman if i don´t perform, if anybody find them selves in that position they cannot be upset or disappointed with anyone else because they are there for one reason, and that is because they have not performed". Kloka ord av Russel, nu vet han var han hör hemma, rätt så pinsamt att bli totalt utskåpad av Bottas i en AR när man sitter i en Mercedes, jag undrar vad hans landsman tycker om honom nu, de som har hajpat honom år efter år, och begärt att man skulle ersätta Bottas med Russel. En annan överskattad förare som kom ingenvart idag var Ricciardo, slagen med en sekund av sin stallkompis Norris, utslagen i kval ett, fick stryk av årets alla comeback förare Magnussen, Albon och Hulkenberg samt rookie Zhou, Danny boy borde flytta hem till Australien och bli taxichaufför. Schumacher Jr som har har sagt att F1 är hans öde fick stryk av Kevin som knappt hade kört bilen innan kvalet, att slå Mazepin var ingen större merit, man är inte snabb per automatik bara för att man heter Schumacher. Albon kvalade ut Latifi med en hel sekund,något som säger en hel del om Russels nivå som "Mr Saturday", kinesen Zhou kvalade ut japanen Tsunoda, ett helt ok kval av Zhou, Hulkenberg gjorde samma sak med hobbyföraren Stroll, och Latifi kom sist i vanlig ordning.
Jag för min del undrar vad Mr Wolff tänker just nu, han sa innan säsongstarten att någon kommer misslyckas helt med årets bil, idag såg det delvis ut som så att det är Mercedes, men som sagt var, det kommer ta några race innan Merca kommer igång, lite som det var ifjol när de gjorde en riktig stark comeback efter vissa problem med bilens balans. Det är roligt att årets design har ruskat om "pecking order" i alla fall så här i början av säsongen, det blir intressant att se hur bilarna går i racet imorgon, kval är kval, racet är något annat. Bottas har sagt att nu när han inte behöver lyssna på stallorder så kommer han attackera på ett helt annat sätt, så det lär bli en intressant start för honom från tredje ledet bredvid Hamilton, Valtteri nämnde att AR är rätt så bra med lite bränsle men ännu bättre med mycket bränsle.
Några tror att Mercedes PU inte riktigt har samma effekt som Ferrari och Honda, jag för min del tror att Mercedes ligger på samma nivå som de två. Att Mercedes bil inte riktigt än fungerar som det var tänkt kommer från aero-chassi, inte PU, AM som jag nämnde tidigare har inte lyckats alls med årets bil, samma sak med Williams, så PU räcker till, bristerna sitter i aero-chassi hos alla tre, vad det gäller Macken så har de problem med överhettande bromsar. Alpine chefen i sin tur tycker att alla har inte byggt sin bil själv, som till exempel HAAS, "den vita Ferrarin". Han är nog lite avis, men det kanske ligger något i det han säger. HAAS har sin huvudkontor i Maranello, bilen har tagits fram av Simone Resta tillsammans med 30 andra Ferrari snubbar, de använder så många Ferrari komponenter som möjligt och testar i Ferraris vindtunnel och så vidare, så visst kan man se HAAS som en B Ferrari, och kan misstänka att de två har delat data sinsemellan och dragit nytta av det.
Dagens grid girl är nöjd med dagens kval, ju fler som fajtas om podiums desto bättre.
Amen,..må DRS vara med er.
Tror att RB hade den snabbast kvalbilen men att VER inte fick till ngt riktigt bra varv. Otroligt kul om det kan vara lite olika team på de tre första raderna. Sjukt kul med Bottas och Magnussen. Norden levererar (inkl Felix pole). Tror det är lite för tidigt att döma ut Russel - han fick ett försök på nya däck och bommade. Tack för en grym blogg och tänk om vi kan få en säsong där fler än två team kan blanda sig i både om segrar och i totalen!