SAME SAME

 
 
AT följer den inslagna vägen med årets "nya bilar" och avslöjar ingenting om vad som komma skall, vänta och se leken fortsätter.
 
Inte mycket mer att säga om AT, men några ord om McLarens något vågade satsning. Allt i en F1 bil är del av aeropaketet, direkt eller indirekt, så även hjulupphängningen. McLaren har satsat på pull rod fram och push rod bak i ett aerodynamisk äventyr av allt eller inget karaktär, lyckas man med det så kan det bli något riktigt bra av det, misslyckas man med det är säsongen över för McLaren innan den har börjat. Att de testar med pull rod fram köper jag, men att de satsar på push rod bak har jag lite svårt att ta in, det är länge sen någon körde med push rod bak, och jag personligen har svårt att se vad man har att vinna på det ur aeroaspekt, dock har man inte sett deras diffuser ännu så länge, så det kan hända att de har hittat något utöver det vanliga. Där AMs bil är "genom och under" angående sidepods, så är McLarens "genom och över" ur aero aspekt, något som även märks när man jämför designen i bakre delen  av golvet, hos McLaren tycks man satsa på  att samarbetet mellan Venturitunnlar och diffuser fungerar till 100% i alla lägen. I framkanten av golvet är Venturitunnlarna smala och inte speciellt djupa för sedan bli både bredare och djupare mot slutet av golvet där de möter diffusern, en ground effect bil ska ligga platt som en flundra på banan, rake är ground effect bilens värsta fiende, bilen ska kunna hålla konstant ride height när man bromsar eller accelererar samt klara kurvtagningen utan att rolla för att ground effect biten ska fungera till 100%.  Pull rod fram ger lägre tyngdpunkt och öppnar upp för alternativ aerodesign, push rod bak ger högre tyngdpunkt som kan hjälpa till att rotera bilen genom långsamma kurvor, men ger samtidigt en mer instabil bil genom snabba kurvor. I och med att man inte kan använda skjolar för att stänga in luften under bilen måste man köra med en i princip helt stum bil i framändan som i sin tur leder till understyrning, 18 tummare med lågprofil och högre ofjärdat vikt gör understyrningen ännu värre så en perfekt aerobalans är ett måste för att hålla understyrningen  inom rimliga gränser. McLarens satsning förutsätter att man har en bil med perfekt aerobalans för att det ska fungera, jag för min del ifrågasätter om McLaren verkligen har aero snubbar som är bra nog för att klara av det hela. Norris har testat en hel del i simulatorn och menar att man måste helt tänka om angående körstil med årets bil, Bottas i sin tur tyckte att de inte var någon större skillnad, något som säger en hel del om vilken linje ur design synpunkt stallen har valt när de har tagit fram årets bil. 
 
Frisk satsat, hälften vunnet brukar man säga, Macken har satsat friskt, man får väl hoppas på att deras satsning lyckas, James Key vill gärna visa att han är lika duktig som Newey eller Allison, huruvida han kommer att nå dit låter jag vara osagt. Newey i sin tur har alltid byggt high rake bilar, till i år fick han ta fram rena motsatsen, det blir intressant att se hur Adrian har lyckats med det. Allison har alltid haft förmågan att tänka "outside the box", så jag räknar med att han även i år kommer med en vinnarbil, hos Ferrari pratar man om en bil sprängfull med innovativa lösningar och så vidare, nästa vecka är det upp till bevis i Barcelona där vi får en första fingervisning om hur kombattanterna har skött sig.
 
 
Dagens grid girls är förväntningsfulla inför årets testpremiär, vinnaren är????
 
Amen,..må ground effect vara med er.     
 
    
 
      

Kommentarer :

#1: Eric

Mycket bra inlägg!
Det blir verkligen spännande att se om Macken lyckas med sin satsning. Jag ser verkligen fram emot nästa vecka, kommer du vara på plats?

Svar: Ja, Macken har satsat allt på ett kort, det får bära eller brista. Problemet med sånt satsning är att man kan inte göra något åt det om konceptet inte funkar, man har varken tid eller pengar att bygga en ny bil efter ett nytt koncept. Yes, det är meningen att jag ska vara på plats. Ha det Eric.
Brandon Lee

skriven
#2: OK

Glada nyheter med planerna på rapport från träningen! Ska bli riktigt spännande att se om det är något team som verkar ha hamnat helt rätt eller helt snett.

skriven
#3: tom

får väl hoppas på totalfel hos redbull,så werstappen får ett psykbryt,både sonen och hustrumisshandlaren till fader..;-)

skriven

Kommentera inlägget här :