FRENCH AFFAIR

 
...FRENCH AFFAIR...
 
...en till "showcar" har sett dagens ljus, BWT, baby wet tissue, kan vara något för Facebook F1.
 
HAAS aka Ferraris bromsbänk var först ut av alla i Barcelona...
 
...klarar de av att ta några enstaka poäng när många bryter racet har de gjort bra ifrån sig.
 
FIA ville få bort skogen av diverse styrfenor, hos Mercedes växer de redan som svampar ur tomma kolfiber intet i golvets framkant, rätt så märkligt om de får godkänt för sin golvdesign.Dock är det inte det enda stället där styrfenor har dykt upp, de har blivit några till på andra ställen efter deras shake down utflykt på Silverstone, det blir intressant att se om och när FIA sätter ner foten och sätter stopp för styrfena pandemin.  Problemet för FIAs del är att de inte har tillräckligt kunniga aerodynamiker bland sina experter, Tombazis och Sommerville i all ära, men de matchar inte alls de bästa hos toppstallen. Det är just Jason Sommerville som ligger bakom FIAs designkoncept för årets bilar, han jobbade tidigare hos Williams och bytte sedan sida och hamnade hos FIA. Han har nog gjort sitt bästa, men snubbar som Allison och Newey kommer överlista honom ganska enkelt, och skapa bilar som både är snabba, och samtidigt demolerar Sommervilles älskade wake så att man kan störa bilen som ligger bakom. Brawn säger sig tro att ingen kommer försöka att göra det ovannämnda, jag för min del är inte alls lika övertygad om det, i F1 gör man allt och lite till att vinna, typ, man får fuska men inte åka fast.
 
Till i år har man satt stopp både för det ena och för det andra, däribland Mercedes DAS, nu har de bara AUTO kvar,.eller är det verkligen så? I år är det förbjudet att trixa med ride height fram med hjälp av full styrutslag för att skapa mer downforce genom långsamma kurvor, och med DAS liknande påhitt. Om man kikar på Mercans framvagnupphängning på bilden här ovan, så kan man se att den främre "benet" av övre wishbone har en hundben liknande design, varför kan man undra?  Givetvis är framvagnsupphängningen även en del av aeropaketet, men jag kan inte se på vilket sätt man skulle tjäna på ur aeroaspekt att använda just den här typen av design, det lutar mer åt mekanisk håll, det vill säga att Mercedes kanske har utvecklat någon typ av ersättare till DAS. Nu är jag bara ute och spekulerar, men samtidigt vet man att hos Mercedes jobbar några riktigt smarta ingenjörer som har förmågan att  hitta nymodigheter utöver det vanliga, det lär väl visa sig lite senare vad de har hittat på till årets säsong.
 
 
Dagens grid girls ser framemot vilka nymodigheter blir de mest vägvinnande i år, man får fuska men inte åka fast.
 
Amen,..må hundbenet vara med er.   
 
       
 
       

Kommentarer :

#1: Hailwood

Uppskattar dina blogginlägg mycket och tackar för dina täta uppdateringar.

Efter soppan med sista racet med safety car och sedermera avsättning av Masi så skall det dessutom komma något som jämförs med VAR bedömning inom fotboll.
Har inte tävlingsledningen haft tillgång till filmer ifrån kameror, teknisk data ifrån bilarna mm redan tidigare?
Kan du förklara vad det nya innebär för skillnad för domarnas bedömning?

//Hailwood

skriven
#2: Tomi

Det skall bli kul med det nya reglementet det lär ju skaka om en del i fältet. Tror dock att det blir som 2014 när man introducerade hybrideran ....Merca kommer att vara rätt överlägsna och sen får man se hur lång tid det tar för de andra att komma ikapp. Hoppas att jag har fel....ja spännande och se vad du kan snappa upp i Barcelona!!

skriven
#3: Tomi

Spännande med nya reglementet! Tror dock att det blir som när hybrideran kom 2014 ....tror att Mercedes kommer att vara rätt överlägsna och de andra får komma ikapp så småningom .....hoppas att jag har fel....Nya reglementet kommer nog blanda om korten iaf så det är rätt fräscht! Skall bli spännande och se vad du snappar upp i Barcelona!

skriven

Kommentera inlägget här :