THE CRACK OF DAWN

 
Down Under nästa, ett höstrace sett med australienska ögon, och det på en bana som är ombyggt och försedd med ny asfalt, med andra ord, kan bli halt om det blir ett regnrace. Ombyggnaden består av ett antal kurvor som har blivit bredare och mer doserade, ökningen av banbredden ligger mellan 2,5 till 7,5 meter på sina ställen, allt detta för att förarna ska kunna välja lite alternativa spår in i, genom och ut ur kurvor, och därmed få en bättre chans att sätta in ett omkörningsförsök. Jag har själv påpekat åtskilliga gånger behovet av vissa åtgärder angående banbredden och doseringen av kurvor på ett antal banor, och har även tagit kontakt med de berörda parterna inom F1 med budskapet,."Det kan vara ett bättre alternativ att justera bandesignen istället för att justera bildesignen, det spelar ingen roll hur nära varandra bilarna kan ligga om banbredden inte räcker till att välja alternativa spår in i, genom och ut ur kurvor". På en icke permanent bana som Albert Park tar det lång tid att skrubba rent asfalten, i år blir det ännu värre i och med den nya asfalten, hamnar man utanför racelinjen så är det lätt hänt att man även hamnar utanför banan. Bredare in och utgångar i kurvor bäddar i teorin för alternativa racelinjer och bättre omkörningstillfällen, hur det kommer fungera i praktiken återstår att se, har man tillräckligt med traction och downforce, och undviker att rida på kerbsen alltför brutalt så kan man sätta in en attack även på de banavsnitt där man i vanliga fall låter bli att attackare.  Till i år har man ökat antalet av  DRS zoner till fyra stycken, jag för min del tycker att om man nu nödvändigtvis vill använda konstgjorda hjälpmedel för att underlätta övertagandet i F1, så borde man dumpa DRS och  satsa på PTP istället. DRS svaga punkt är att alla vet var och när den kommer användas och kan därmed parera för det, har man PTP istället som fritt kan användas var som helst på banan ett antal gånger under racet, så ökar chansen för flera oannonserade, framgångsrika  omkörningsförsök på oväntade ställen. Jag personligen ogillar alla typer av konstgjorda hjälpmedel för omkörningar, men ska det finnas sånt i F1 så är PTP ett bättre alternativ än DRS i och med det inbakade överraskningsmomentet. Problemet med porpoising borde vara mindre framträdande på Albert Park med den nya, jämnare banbeläggningen, det blir intressant att se vilka framsteg stallen har gjort i den punkten, och då i första hand Mercedes som lär komma till Australien med ett antal nya uppdateringar, om de vill vara med och kriga om VM titlarna, så bör de lösa sina problem med porpoising snabbare än kvickt. Ferrari och RBR dominansen lär fortsätta även i Australien, huruvida Mercedes kan knappa in av deras försprång återstår att se, Mercedes måste även hålla koll på de som ligger tätt bakom dem och vill utmana tyskarna om tredje platsen i VM tabellen.
 
Det om ombyggda Albert Park,hos AR har man kommit fram till, att Zhou har mest sig själv att skylla för sina misslyckade starter där hans bil hamnade i antistall läge, vibrationer från kopplingen fanns där men det är samma för alla. Lagom med vibrationer fungerar som ett slags antispinn system där kopplingen "tuggar" så att man unviker hjulspinn i starten, för mycket vibrationer ger motsatsen, bakhjulen hoppar till och man får för mycket hjulspinn och överhettar däcken som i sin tur ger ännu mer hjulspinn när greppet försvinner, Bottas hade hjulspinn upp till treans växel i Bahrain där hans koppling vibrerade lite väl mycket. De här undangömda antispinn systemen har alltid funnits i F1 inklusive en vibrerande koppling, FIA slår ner bara på sånt som direkt styrs av föraren eller finns gömt i mjukvaran, dock hittar stallen alltid nya sätt att kringgå regelbokens andemening, man får fuska men man får inte åka fast. Redan efter två race har några av förarna tagit i bruk nya PU, en del för att de har varit tvungna att göra det, några andra för att få i cirkulation flera PU redan i början av säsongen. Kan vara smart att göra så här i början av säsongen innan poängavstånden mellan teamen har växt till för mycket, man kan tjäna på det i slutet av säsongen.
 
På bilden här ovan finns all nödvändig information inför racehelgen, det finns inte mycket grepp att hämta från den nya asfalten så mycket traction är ett måste, de stallen som hade svårt att hitta grepp i Bahrain och i Saudiarabien kommer att få ännu svårare att hitta det i Australien. Väderprognoser just nu siar om sol och värme under både lördag och söndag, något som kan underlätta för de med problem, men som sagt var så är hösten på väg i Australien och vädersituationen kan därmed förändras väldigt snabbt, regn och en nylagt asfalt är en giftig kombination för årets bilar.
 
Nog om Albert Park, till i år har även Miami hamnat i racekalendern, nästa år dyker upp Las Vegas, två intetsägande stadsbanor som enligt LM, Stefano Dominecali och FIA har kommit med för att bjuda på en bättre show,.dock inte nödvändigtvis bättre racing kan man väl tillägga misstänker jag. Herr Domenicali framstår mer och mer som en inköpt nickedocka som springer äranden åt LM och Netflix, han tycks inte alls bry sig om vad stallen och förarna har att säga numera, utan agerar som en fartblind envåldshärskare med söndra och härska metoder. Stallen och förarna ifrågasatte fortsatt tävlande i Saudiarabien, Dominecali viftade bara bort deras åsikter och sa att F1 kommer att köra i Saudiarabien även framöver oavsett vad stallen och förarna säger. Samma man sa även att ingen kan ifrågasätta hans, FIAs eller LMs moral, något som han kanske har rätt i eftersom både han och de andra inblandade fullständigt saknar allt som kan förknippas med moral, har man gjort bra ifrån sig genom att plocka bort grid girls, så kan man kosta på sig lyxen att blunda för den totala avsaknaden av mänskliga rättigheter i länder som Saudiarabien. Det är rätt så skrämmande hur lättvindigt fansen accepterar allt som kommer från dessa mediaägda och styrda nickedockor, jag kommer att tänka på en gammal Green Day låt, nämligen "American Idiot" där snubbarna sjunger "Don´t want to be an  American idiot, one nation controlled by the media". Texten passar som en knytnäve i ögat att beskriva vad som pågår inom F1 cirkusen just nu med jänkarmedia i spetsen, nästa steg blir väl att köra ett race i Disneyland och dumpa flera europeiska race. Jag köper det att jänkarpublik vill se mera show, det är så det fungerar "over there", man bänkar sig inte ner i Indy 500 att se ett race, utan för att ta del av en "happening", publiken begriper ingenting om racing utan finns där bara därför att alla andra är där. Jag för min del tycker att det är sorligt om F1 hamnar på samma spår, och förvandlas till en bakgårdserie styrt av amerikanska mediaintressen och skrupelfria pengasamlare, F1 förarna tycks ha problem med att känna igen sig från Netflix dokusåpa satsning, de har nog inte riktigt än begripit vad det innebär att F1 ägs av ett amerikansk mediabolag. 
 
Så, allt med USA är bara skit.?...
 
...nja, inte allt, snubben på bilden ovan hette Danny Ongais, han gick bort i februari 79 år ung...
...Danny var en riktig racer av den gamla skolan, han körde funny car...
 
...CART och Indy Car, på bilden ovan flyger "The Flying Hawaiin" i Indy 500...
 
...Danny "on the gas" Ongais körde även  F1, hoj, GT bilar, sportvagnar och så vidare, en riktig racer av den gamla skolan som sagt var, alltid med plattan i mattan utan taktisk frökenlir, lika rakt på sak som människa som han var som förare, en människa och förare som man minns med värme. 
 
Något annat som jag minns med värme är en Hemi Cuda 70 som jag hade när jag bodde i L.A, en 426 med manuell låda, Dana 60 och track pack, en "black on black" bil med matching numbers helt i orginalskick, det fanns bara 7 stycken i Chryslers register med samma specs. 
 
 
Dagens grid girls kommer från hojracing liksom en hel del fina minnen för min egen del, dock har det funnits även grejer på fyra hjul att minnas som min Cuda, men  som man brukar säga,." Four wheels move the body, two wheels move the soul". 
 
Amen,..må minnen leva vidare för er.     
 
 
         
 
 
        
 
 
       
 
      
 
   

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Gillar din omvända tanke på att bandesignen kan vara vara väl så viktig som bildesignen för att skapa bra racing. Gillar även dina tankar om att byta ut den urtråkiga DRS-funktionen till PTP. DRS kan ju bara användas av bakomliggande bil och är ju bara användbar på de spikraka DRS-zonerna. PTP kan man ju använda mer eller mindre var som helst på banan utan att tappa all down force. Den är ju användbar även till att försvara sig med och inte enbart till att utmana med.
Ser också att du verkar ha kommit tillbaka i gammal god form när det gäller lite kul inslag. Jag menar inte att man ska glömma allt jävelskap som pågår, men då skadar det inte med någon liten dos av uppiggande "medel" ibland.

skriven
#2: Tomi

https://www.formula1.com/en/latest/article.watch-extended-highlights-of-the-2003-australian-grand-prix.1UFzSQETBgnAx653HuQvIC.html
Bra racing med lätta bilar,tankstopp och utan DRS...

skriven
#3: Anonym

H

skriven

Kommentera inlägget här :