LECLERC´S PRANCING HORSE

 
Det går bra nu för Charles Leclerc, pole, vinst, snabbaste varv , ledning från start till mål på Albert Park och värsta konkurrenten om VM titeln utan poäng när Verstappen tvingades bryta med tekniska problem. 
 
Leclerc gjorde en bra start från pole och höll Verstappen bakom sig, Hamilton tog sig upp till en tredje plats, Norris tappade från fjärde till sjätte, stackars Sainz med hårda däck åkte ner från nionde till fjortonde, på det andra varvet hamnade han utanför banan och bröt racet,VSC lampan tändes, en stund senare  var det dags för SC som stannade ute till slutet av varv sex. Leclerc behöll sin första plats i omstarten med Verstappen tätt bakom sig och Hamilton som trea, på varv tio tog Perez sig förbi Hamilton och satte igång jakten efter tätduon. Leclerc ökade snabbt avståndet till Verstappen till 4,3 sekunder, holländaren hade problem med graining och orkade inte hänga med i monegaskens tempo. På varv sjutton hade avståndet mellan toppduon ökat till 8,6 sekunder, varvet efter kom Verstappen in i depån och bytte till hårda däck, Perez gjorde det samma på varv 21, Leclerc och Hamilton varvet efter. På varv 23 var det dags för SC igen när Vettel körde av i kurva fem, Russel dök in i depån och tjänade några placeringar. SC kom in i slutet av varv 26, Leclerc sov i omstarten, Verstappen kom upp i jämnsides, men klarade inte av att ta sig förbi i första kurvan. Sedan drog Leclerc ifrån Verstappen igen och byggde upp en sju sekunders ledning, på varv 38 fick Verstappen parkera i kurva två med tekniska problem, hans andra DNF för året, det blir svårt för Max att försvara sin VM titel i år. Russel som med en hel del tur hade kommit med i kampen om podiums jagades av Perez, Russel vara nära att göra en Russel, det vill säga, köra slut på sina däck när hans försvarade sin position, men räddades av sin raceingenjör som uppmanade honom att spara på däck och välja sina fajter. Perez smet förbi och tog hand om andra platsen, Russel slutade trea och tog sin första podium i en Mercedes före stallkompisen Hamilton. McLaren duon Norris-Ricciardo fick en liten revansch som femma och sexa i mål, Ocon försvarade Alpines färger med en sjunde plats, Bottas tog sig förbi några snubbar i slutet av racet och kammade in några värdefulla poäng åt AR med sin åttonde plats, Gasly blev nia, och den sista poängen hamnade hos Albon som i princip körde hela racet med samma set däck, han kom in först på näst sista varvet och bytte däck.
 
Zhou blev elva, Stroll som fick ett 5 sekunders straff tolva, sedan följde HAAS duon Schumacher-Magnussen, Tsunoda hade ingen lyckad helg och slutade på en femtonde plats i mål, Latifi var osynlig under hela racet, och Alonso, som krigade om poäng i början av racet tappade allt och lite till i samband med depåstoppen och hamnade sist av de som genomförde racet. 
 
VM tabellen tio i topp för förare ser rätt så interessant ut efter tre race.
1    Leclerc     71 poäng
2    Russel      37 poäng
3    Sainz         33 poäng
4    Perez         30 poäng
5    Hamilton   28 poäng
6   Verstappen 25 poäng
7   Ocon           20 poäng
8  Norris          16 poäng
9  Magnussen  12 poäng
10 Bottas          12 poäng
 
På konstruktörsidan leder Ferrari med 105 poäng, Mercedes ligger tvåa med 65 och RBR trea med 55, Leclerc skulle klara av att ensam hålla Ferrari som etta även här med sina 71 poäng.
 
Så, en del hade tur, andra hade det inte,och Leclerc dominerade lite som han ville. Det är märkligt hur snabb Ferrari är med tanke på hur mycket porpoising den har, greppet finns där hela tiden liksom balansen, bra jobbat av Ferrari. RBR får jobba med att bli av med sina tekniska problem, Mercedes fick en podium igen med lite tur, McLaren tycks vara på väg att hitta rätt igen och så vidare, men som jag nämnde tidigare, så brukar en del resultat hänga ihop med bandesignen, så på Imola kan mycket väl bli nya namn bland de som plockar poäng.
 
 
 
Dagens grid girl bär Ferraris färger, Forza Ferrari.
 
Amen,..må dagens bakfylla vara med er.   
 
          
      
    
 
    
 

Kommentarer :

#1: Lari

Hej Brandon !
Jaha , så här efter tre lopp , tycker du att racingen blev bättre efter regeländringen ?
Min upplevelse är att förvisso kan dom ligga närmare efter under längre perioder men , utan drs hade omkörning varit en riktig utmaning !
Håller med dej att fegfia borde slopat drs och kört groundeffekten fullt ut !
Väck me knapparna å låt pedal å ratt piloterna visa hur man kör bil !
Jag tycker dock att underhållningsvärdet har ökat en aning så nått gott kom de iallafall !
Hade

Svar: Nja, inte mycket bättre tycker jag, årets bil är en halvmesyr som inte levererar som FIA inbillade sig, det spelar ju ingen roll hur nära man kan ligga om man inte kommer förbi utan DRS. Underhållningsvärdet är lite bättre i och med att bilarna kan ligga närmare varandra, ser bättre ut för Netflix fans,.;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Peter

Vi kan mycket väl har sett årets mästare nu efter tre lopp den röda är snabb .

Forza Brandon

skriven
#3: OK

Hej och kul med bra rapporter! När (om) tror du att Merca kommer att ha uppdateringar som gör att de kan ha samma speed som Ferrari och RBR?

Svar: Tja, meningen var att de redan i Australien skulle haft med sig ett nytt golv och en ny bakvinge, men sådant kommer från underleverantörer och tar sin tid att tillverka, dyker säkert upp i Italien. Huruvida de kan komma ikapp Ferrari och RBR återstår att se, i och med budgettaket kan man inte hålla på att uppdatera årets bil hur länge som helst, utan måste spara pengar till nästa års bil istället. "Tipping point", dvs, när de måste lämna årets bil bakom sig och börja jobba med nästa års bil lär komma redan i slutet av juni, så Merca har inte så mycket tid för sig att komma ikapp,.om de nu överhuvudtaget klarar av att göra det.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :