JUMPIN´CHARLES FLASH

 
 
Jumpin´Charles Flash gjorde det igen, skuttade till pole på Albert Park, hans andra pole för året, men knappast hans sista, kvalspecialisten övertygar i en Ferrari som inte är lika snabb över ett varv som RBR. Verstappen överkörde rätt så brutalt i sitt sista försök i kval tre, men blev slagen med tre tiondelar av monegasken, Max är ingen kvalspecialist, något som även märks i hur nära Perez är Verstappen, mexikanaren är inte heller han något märkvärdigt över ett varv, RBR har den snabbaste bilen men inte de snabbaste förarna i kval. Sainz borde ha varit med i kampen om pole, men stallet klantade till det när de inte fick  igång hans bil i tid. Sainz blev stående på depån tre extra minuter,och hade inte tillräckligt med tid att preparera däcken för ett kvalvarv när han väl kom ut på banan, med kalla däck var hans chanslös, synd när Ferrari hade chansen att bemanna första ledet. Norris och McLaren hittade lite mer fart på Albert Park även om Norris blev slagen med en halvsekund av topptrion, en fjärde plats var nog ett mycket bättre resultat än de hade förväntat sig från kvalet. Hamilton blev femma en tiondel efter Norris, Russel sexa en tiondel bakom Hamilton, Ricciardo hamnade i ruta sju slagen med tre tiondelar av stallkompisen Norris, Ocon blev åtta tre hundradelar bakom Ricciardo, otursgubben Sainz nia, och den sista platsen i kval tre gick till Alonso som hamnade i muren när bilen slutade fungera, den tvärdog utan förvarning, synd, Alonso hade ett riktigt snabbt varv på gång. Renault har sagt att de i år har satsat allt på att hitta så många hästkrafter som möjligt ur sin PU på bekostnad av sämre tillförlitlighet, Alonso är redan inne på sin tredje PU, rätt så kortsiktigt tänkande från Renaults håll kan man tycka, det spelar väl ingen roll hur stark motorn är om den inte håller ihop fler än ett par race, kan bli många PU byten hos Alpine i år.
 
Gasly blev bäst hos AT med sin elfte plats, Bottas hamnade utanför topp tio för första gången sedan 2017 med sin tolfte ruta, men 104 raka topp tio kval är inte fy skam, det är bara Prost och Senna som har gjort bättre ifrån sig. Tsunoda fick stryk av Gasly med två tiondelar och hamnade i ruta tretton, Zhou blev fjortonde man distanserad  med sju tiondelar av Bottas, och Schumacher som tog sig till kval två startar racet från ruta femton. Albon hade sextonde tid men har en tre platsers nedflyttning till racet,och  Magnussen som har dragits med magsjuka slutade på sjuttonde plats före Vettel, som med nöd och näppe hann ut i kval ett efter reparationer orsakade av hans avåkning under den fria träningen...
 
... de siamesiska miljonärsönerna från Kanada gjorde som de brukar göra...
 
...klantade till det och krokade ihop, varför dessa två pajaser får fortsätta med att förlöjliga sporten har med plånbokens tjocklek att göra, dock finns det ju ett budgettak i år så tjockleken av plånboken har tappat en hel del av sitt värde, kasta ut de här clownerna från F1, det finns ett antal riktiga förare som bättre förtjänar en F1 sits.
 
Så, har McLaren hittat formen tillsammans med Alpine samtidigt som AT, AR och HAAS har tappat den? Nja, inte riktigt, banspecifika prestationer är vanligt förekommande, liksom hur bilarna reagerar när bantemperaturen varierar beroende på det valda set up, en del blir snabbare när bantemperaturen faller, andra tappar några tiondelar och så vidare, det är bara bilarna längst fram som alltid fungerar lika bra oavsett  väder och banförhållanden. Kval är kval, det är imorgon man kör om poäng, några kommer att klättra, andra kommer att falla tillbaka, just nu det ser ut som så att man slipper regn imorgon, men helt säkert är det inte. Man ska inte heller helt räkna bort alla av de som hamnade utanför topp tio under kval, några av de gjorde bra varvtider under sina racesim med mycket bränsle, det är en full racedistans som gäller i morgon, inte ett sprintrace på 15 varv.
 Det om F1, nu är det lördag och några av er kommer förmodligen att fukta strupen med lämplig vätska. Jag vill tipsa om "the tale of the dog" på bilden här ovan, 46 årig single malt whiskey från Skotland, "livets vatten" av den högre skolan.,men  smakar det så kostar det, 199900 kronor för en flaska i en träfrack, uisge beatha att dö för.
 
Dagens grid girls ser framemot morgondagens race, må den bästa bilen,.ursäkta,.föraren vinna. 
 
Amen,..må livets vatten vara med er till varje pris.   
 
     
 
        
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: Eric

Du har nog helt rätt i att redbull har den bästa bilen just nu, den verkar inte ha det minsta problem porpoising på den här banan.

Att det bara ska strula för en Ferrari-förare känner man ju tyvärr igen, undra om det ligger i deras dna.

Svar: RBR går som tåget, om Verstappen skulle köra lite mjukare skulle det gå snabbare. Ferrari är bra på att sätta krokben på sina egna förare, det är ju hur korkat som helst att startern på depågaraget inte fungerar. Ha det bra Eric.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Inte utan att man blev lite sugen på en "hundsvans". Gick och inventerade förrådet. Snacka om tur, långt in i skrymslerna stog faktiskt några dammiga exemplar av just den sorten. Kommer säkert att smaka smaskens ikväll när man tar sig an Indy kvalet.

Svar: Ha ha, tänk om det vore så väl,.dream on.
Brandon Lee

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Mycket bra sammanfattning. Känns lite som att det kan hända grejor i morgon. Ska bli så att se vad som hänt om regnet kommer.

skriven
#4: Mats

Hej, vet du något mer om varför Max tvingades bryta i Australien, har hört spekulationer om att RB hade "bränsleproblem" på Max bil ... har du mera detaljer tack :-)

skriven

Kommentera inlägget här :