RUSSIAN RAWHIDE

 
 
Dags att besöka parkeringsplatsen i Sotji med allt vad det innebär,  i första hand att bevaka sin banposition från kvalet under racet eftersom det är inte helt lätt att ta sig förbi på Sotji. Det är viktig att lyckas i kvalet eftersom man brukar satsa på ett depåstopp, men samtidigt är det inte optimalt att ta pole på grund av det 800 meter långa dragracet fram till första kurvan, det är lätt hänt att någon från andra startledet slipstreamar sig förbi efter starten innan man når fram till första kurvan. Toppbilarna lär satsa på att starta racet med medium om nu inte vädret ställer till det, vädersprognoser just nu siar om regnskurar under hela racehelgen och temperaturer mellan 16 till 21 grader, men eftersom Sotji ligger vid havet kan vädersituationen förändras snabbt så det återstår att se huruvida vi får ett torrt eller ett regnrace.
 
Att hitta rätt med set up kan vara rätt så knivigt på Sotji, dels krävs det mycket traction ut ur de långsamma kurvor, dels relativt mycket downforce att hantera de medelsnabba kurvorna samtidigt som för mycket vinge innebär att man får problem med att försvara sig genom de snabba partier av banan. Mercedes med sin välbalanserade bil har vunnit varje race på Sotji sedan 2014, Hamilton fyra gånger, Bottas två och Rosberg en, och är favoriter även i år tack vare Mercedes kraftfulla PU. RBR lär vara snabb genom de delar av banan där man behöver mycket downforce, men samtidigt fattas några hästkrafter i Honda motorn för att RBR ska kunna hänga med Mercedes på raksträckorna, vinnaren blir den som prickar rätt med balansen och set up under varierande väderförhållanden och med varierande bantemperaturer.
 
McLaren hade turen på sin sida senast på Monza, men i Sotji lär de inte hänga med i toppduons tempo, vissa resultat är banspecifika i allra högsta grad och sprintrace helgerna kan ställa till det, Sotji är lika med en återkomst till det normala. Hamilton och Verstappen har fått order om att hålla sig i skinnet men lär glömma det så fort racet har startat, Bottas och Perez i sin tur blir viktiga pjäser i det strategiska spelet där de förväntas att hjälpa sina stallkompisar med alla tillgängliga medel, det blir intressant att se hur Bottas kommer att reagera på stallorder om såna blir aktuella. 
 
Tidsgapet mellan toppbilarna och resten av startfältet brukar bli rätt så rejäl på Sotji både under kval och race på grund av banans karaktär, det är lättare att hitta rätt med inställningar i en toppbil än med något från mittfältet, men slaget om best of the rest titeln blir intressant att följa även den, liksom kampen mellan teamkompisar. 
 
Det om Sotji, FIA vill gå vidare med sprint race konceptet nästa år, och vill utöka antalet sprintrace helger samtidigt som man även diskuterar om möjligheten att införa en omvänd startordning. Jag personligen tycker att båda två är totalt onödiga ingredienser som inte tillför något alls av värde, lite som att piska en död häst för att den ska springa fortare , publikfrieri  utan sportsligt värde, jag har aldrig begripit syftet med att skänka en vinst till en förare som har gjort ett dåligt kvalresultat.
 
 
Apropå downforce, har ni funderat hur fritt man kan tolka regelboken till exempel vad det gäller diffuser, kika noga på bilderna här ovan så upptäcker ni hur fritt man kan tolka den inom F1, det är små detaljer som gör den stora skillnaden vad det gäller prestanda.
 
Nästa års förarplatser är delade förutom den andra sitsen hos AR, i och med att Kimi slutar försvinner ett antal sponsorer från AR, något som i sin tur innebär att de behöver en förare med ordentlig sponsorstöd i sin andra bil. Kinesen Zhou ryktas ha ett sponsorpaket värda 300 miljoner kronor och är sugen på F1, just nu har han 29 av de 40 poäng som krävs för en superlicens, han ligger tvåa i F2 med tre race kvar att köra, och behöver bara en femte plats i F2 mästerskapet för att kamma hem de 11 poäng som saknas för superlicens. Så, Bottas lär få en kinesisk teamkompis nästa år hos AR om stallet och Zhou kommer överens om detaljer i kontraktet, Zhou vill ha ett fleraårs kontrakt men AR vill bara ge ettårs sådant, jag för min del tror att Zhou får som han vill, att tacka nej till 300 mille vore korkat av AR.
 
Nog om F1, svenskduon Ericsson-Rosenqvist har varit i farten i Indycar på Laguna Seca, Marcus skötte sig och tog en en topp tio placering, Felix i sin tur var helt vilse igen, hans svaga insatser i år är lite svåra att begripa med tanke på att han faktiskt är en duktig förare. Att stallets andra förare i form av OWard kämpar om titeln samtidigt som Rosenqvist inte kommer något vart är förbryllande med tanke på att i Indycar kör alla med samma chassi. Att det skulle beror på just på chassi tror jag inte på, man gör ju mätningar av chassi för att se att allt är ok. För mig ser det ut mer som så att Felix saknar förmågan att lämna vettig feedback i fråga om inställningar, men samtidigt är det så att det är föraren som ska anpassa sin körning efter materialet, inte tvärt om, att hitta rätt med set up borde inte vara svårt i Indycar med tanke på hur enkla bilarna är jämfört med F1, det finns inte så mycket att jobba med.
 
 
Dagens grid girls använder start-mållinjen som catwalk, jag satsar på övergångsställen.
 
Amen,..må höstens ingång vara med er.      
 
       
 
    
 
 
    
    

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Felix själv ser ju en parallell till sig själv och Ricciardo.Lite lustigt att båda rattar en McLaren.Han säger ju också att bilen är riktigt snabb men jäkligt svår att hantera.Kan det vara en anledning,att de satsar på fart,men att de då får räkna med sämre prestanda i körbarhet som ställer till det för honom?

Svar: Jag kan förstå att Ricciardo tycker att Macken är svårkörd eftersom F1 bilarna är hela tiden "på gränsen" handlingsmässigt , men jag kan inte riktig se samma sak med en Indycar bil, visst, de har mycket mindre grepp än F1 bilarna, men det är samma för alla eftersom alla kör med samma chassi, OWard har ju inga problem med bilen så det borde inte Felix ha heller, kan vara läge för honom att försöka justera sin körstil.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Ja,man kan tycka att det är lite konstigt,det är ju egentligen samma bil som han körde i CGR.Kan det ha att göra med att CGR som varit med länge,väl måste ha mycket lagrade data om vilken set up som passar bäst för olika banor,medans McLaren som är ett nytt team inte har tillgång till sådan info, utan måste testa sig fram i mycket större utsträckning.Vad vet jag?Det kanske var ett riktigt långskott.De köpte ju ett etablerat team och borde väl fått med sådan info i paketet.

Svar: I Indycar betyder inte avsaknaden av data lika mycket som i F1 på grund av det enklare grunddesignen, men av någon anledning tycks det inte riktigt "klicka" mellan Felix och hans manskap, envägskommunikation utan samsyn på bilens grundinställningar leder till missuppfattningar, det krävs två att dansa racingtango på ett framgångsrikt sätt.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

När man tittar på diffuser skillnader så undrar iaf jag varför Alfa tex inte kan ha i princip exakt samma som Ferrari finns det nåt i reglementet som förbjuder att Ferraris utveckling plagieras rakt av av systerteamet Alfa?
Verkar som att mästerskapet håller på att glida Ver ur händerna lite det är lite som att när Mercedes bestämde sig för att trycka på lite extra så svängde pendeln...tar Ver det till slut så är det skickligt....
På tal om Kalle R så tycker jag att han har lite otur med att reglementet ändras till ett hybridreglemente nästa år nu när han har börjat få grepp om och vara bland de bästa med nuvarande. Det är inte givet vilken tillverkare som får bäst koll på nya reglementet nästa år kan bli lite hur som helst.....

Svar: AR har mycket Ferrari i sig, de hade tidigare en ex Ferrari snubbe som designer så delar av hans designtänkande sitter kvar, men nästa års bil är det en annan snubbe som står bakom designen. Vem som tar titeln återstår att se, brukar bli den som gör minst förarmisstag, jag tror mer på Hamilton än på Verstappen. Kalle är så ung att han inte lär ha några problem med att anpassa sig till det nya reglementet, blir nog svårare för de gamla rallyrävar. Vore kul att se Kalle i ROC med Bottas, Valtteri har sagt att han ska försöka locka Kalle att vara med. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#4: ThomasF

Brottas/zhou.Där får kinesen direkt en värdemätare vad han går för.Det blir roligt nästa år med nya bilar och konstellationer.Felix problem med Mclarenbilen är en gåta.Jag tycker det har varit en av hans starkaste sidor tidigare att bara sätta sig i nytt material o varit med i toppen.Kanske ändra körstil som du skriver Brandon?Felix börjar ju även han bli lite äldre nu så det kanske inte är så lätt att tänka om?Bra skrivningar som vanligt här.

Svar: Felix problem är det svårt att begripa sig på, speciellt med tanke på hur många mil han har kört i olika formel klasser, det enda tycks vara att försöka justera sin körstil, men "gamla racinghundar" kan ha svårt med det, att lära sig nya tricks. Ha det bra Thomas.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Min tippning är att Bottas om inte andra order gives kommer att ta såväl pole som raceseger. Känns som att han fått ett jättelyft av att nu vara klar som förste förare i ett nytt team till nästa år. Vore även kul om Kimi kan köra in några poäng såhär på slutet av karriären. Tror du förresten vi kommer få två finnar i AR nästa år? Jag menar om Kimi stannar kvar i en ny roll. Marcus har definitivt höjt sin standard under året. Han har jobbat stenhårt på att framförallt få till bättre kval och har ju tagit hjälp utifrån för att hitta hundradelarna. Kul att han får lön för mödan och får visa att han är en duktig chaufför. Han är dock fortfarande sist av de tre i teamet men kanske det räcker till ännu ett år med Chip Ganassi.

Svar: Att Bottas skulle få vinna är nog uteslutet om nu inte Hamilton gör bort sig totalt. Kimi kanske stannar hos AR som någon typ av rådgivare, vem vet. Mackan har skärpt sig, men ligger fortfarande efter sina teamkompisar, men det han har presterat räcker nog till för att få förlängt. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

Magnus-ifs fler än en finländare i Bottas team också oavsett Kimi :)

skriven
#7: Anonym

ANONYMUS
Är det någon mer än jag som känner hur spänningen riktigt ligger och vibrerar i luften inför helgens drabbningar i F1 och IndyCar?
Förmodligen inte.

skriven

Kommentera inlägget här :