TURKISH DELIGHT

 
Turkisk peppar nästa, en kryddstark bana som sätter förarnas nackmuskler på prov, samma gäller för däck, det är höga sidobelastningar på sina ställen, inte minst genom "Diabolica", kurva åtta med fyra apex som både förarna och fansen gillar. En annan kurva som sätter förarnas skicklighet på prov är den första kurvan efter starten, kallad för "Turkish Corkscrew" efter orginalet på Laguna Sega, en kurva med mer eller mindre blind ingång, man svänger innan man ser kerbsen på insidan. Mixen av långsamma och snabba kurvor kryddad med "bakrakan" och "Faux Rouge", en turkisk variant av Eau Rouge gör set up arbetet rätt så komplicerat, det är inte lätt att hitta rätt med balansen på Istanbul Park. Att lyckas bra i kval gör livet enklare på Istanbul Park, det finns banavsnitt där det går att köra om, men startar man racet från första startledet så har man chansen att slippa kalabaliken i första kurvan, det smäller ofta in i den turkiska korkskruven.
 
Istanbul Park är en bana som borde passa RBR, dock var det Hamilton och Mercedes som vann racet 2020 från startruta sex under svåra väderförhållanden. Just nu siar väderprognoser om liknande förhållanden, torrt på fredag men regnskurar både på lördag och söndag, något som gör set up arbetet ännu svårare än normalt, några kommer att chansa rätt ,andra fel.  Det var Lance Stroll som tog pole på Istanbul Park 2020, kanadensaren tycks trivas på ett blöt underlag, men i år står nog kampen om pole mellan RBR och Mercedes chaufförer om nu inte McLaren och Norris vill annat. Dock har Macken vissa problem på vissa typer av banor beroende på om de är "front or rear limited" typen, så det återstår att se vad Norris och Macken kan hitta på, och man ska inte heller räkna bort Ferrari duon, deras bil brukar fungera rätt så bra på banor med många långsamma kurvor.
 
Som det går läsa av från bilden här ovan kör man med relativt mycket downforce på Istanbul Park, däckslitaget brukar vara högt på grund av de höga sidobelastningar, bromsslitaget ligger över medelvärdet liksom greppnivån från asfalten som på sina ställen kan vara rätt så ojämn. Varvrekordet är från 2005, 1.24.770 av Montoya i en McLaren, den meste vinnaren på Istanbul Park är Felipe Massa som vann racet tre år i rad 06, 07 och 08 med Ferrari.
 
Det om Istanbul Park, hos Mercedes tycks PU byten till Bottas bil vara en medveten taktik med tanke på nästa säsong, innan all motorutveckling fryses fram till nästa genaration av PU. Wolff och Mercedes har ju haft som praxis att offra Bottas race till förmån för Hamilton och stallet, men det här trixandet med PU byten tar den till en helt ny nivå. Det blir intressant att se hur många nedflyttningar på stargriden det blir för Bottas del i år på grund av för hans del helt onödiga PU byten, vore kul om Mercedes skjuter sig själv i foten och missar konstruktörstiteln tack vare sitt fifflande. 
 
Domenicali har yttrat sig om sprint race formatet genom att klämma ur sig påståendet att F1 sprint race formatet har blivit en otrolig succé. Jag vet inte på vilken planet herr Domenicali lever men det kan knappast vara jorden eftersom både förarna, stallen och fansen har luftat sitt missnöje angående sprint race formatet.  "We will involve all the stakeholders, broadcasters, drivers, teams, promoters and fans" säger herr Domenicali, med andra ord, F1 gör som de brukar göra och struntar fullständigt vad fansen vill och offrar det sportsliga för pengarna. Jag personligen tycker att sprint race formatet är enbart skapat för att tjäna mer pengar på bekostnad av det sportsliga, en helt onödig ingrediens som inte hör hemma i F1. Tänk efter själv, man kvalar på fredag och tar pole, sedan blir man påkört av någon under sprintracet-kvalet och får starta racet från sista ledet, fullständigt idioti i mina ögon. F1 börjar verkligen spåra ur med alla dessa giriga pengasamlare som inte skyr några medel för att försöka tjäna några kronor till, de sista racehelgerna i år säger ju det mesta om hur dessa individer tänker, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemirat, mänskliga rättigheternas pärlor från mellanöstern.
 
 
Dagens grid girl hör till det förflutna i F1, hon avlägsnades för de höga samhällsmoraliska värden som kännetecknar F1 cirkusen idag, snacka om dubbelmoral, vilka jävla pajaser de är, Dominecali & Co.
 
Amen,..må F ettans höga samhällsmoraliska och sportsliga värden vara med er.   
 
      
 
        
 
    

Kommentarer :

#1: Genc

Heller hur! Fattar inte ens vrf Domenicali blev utvald till att bestämma i Formel 1. Fattar inte ens det, för han gjorde ju för i jävla helvete att Ferrari aldrig blev världsmästare, när han var teamchef för de. Plus gav Kimi sparken ifrån teamet 2009. Så vrf ska den där jävla tönten bestämma i F1 för, om han ska bara försöta den into pieces just why god why? Och inte göra ett så bra team som Ferrari vinner VM en enda enstaka gång för? Han hade lika gärna kunnat starta typ en bensinmack istället. Kan inte fatta det. Tycker pga det att Maurizio Arrivabene borde ha bestämt i F1 istället för just den där nördiga tönten. För han minsann kunde orden ordning och reda, och inte förvandla F1 an till en jävla showbis bullshit som hör hemma i USA och i Indycar istället för our beloved sport. Som vi älskar med hela våra hjärtan my suomifriend.

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Perkele!!!!!

skriven
#3: Tomi

Vitun nuija.......

skriven
#4: Lari

Kyrpäjyrrä !!!!

skriven
#5: Lari

Jag läste att t.o.m Äckelsten är pissed off på den nuvarande F1 ledningen . ' Dom förstör mitt livsverk '
Synd att inte några av stallen på mitten av 70 talet nappa på hans erbjudande att dela på tv rättigheterna för en mille dollar var , då hade de nog sett annorlunda ut idag .
Ser iallafall fram emot ett spännande race i helgen .
Enligt mitt tycke den bästa av Tilkes banor .
Tack Brandon för informativ läsning , som alltid !

skriven
#6: Tomi

Tänkte idag när jag tittade på FP2 att det gäller att njuta nu....vi är i slutet på en minst 20årig epok med downforcebaserade bilar med hyfsat obegränsat ekonomiskt tak för utveckling...den enda plumpen de senaste decennierna är bilarna i början av hybrideran .....fula med hög bakvinge och för lite downforce...ja förutom att man tog bort möjligheten för tankning under race och att ta bort Michelin eller nån annan däckskonkurrent...nästa år väntar helt ärligt pissbilar med F1 mått mätt för att det skall vara lättare att köra om men det räcker med att titta på nästa års bilar ser direkt ut som hämtade från Indy Car .....herregud vart har europas självbestämmande tagit vägen....
Roligt att se RBR i vitt den här helgen mycket lättare att se små detaljer på bilen med den färgen vilket får en att inse att deras normalfärg har en funktion......

skriven

Kommentera inlägget här :