TO WHOM IT MAY CONCERN

 
 
 
Turkiets GP blev en enkel resa för Bottas från start till målflaggan, han var aldrig hotad av Verstappen utan tog en dominant seger i ett händelsefattig race, pole, snabbaste varv och vinst, det blir inte mycket bättre än så. Dock är det här med pole lite märkligt när man drabbas av en nedflyttning på startgriden, då försvinner poleposition som det gjorde för Bottas i Monza och nu för Hamilton i Turkiet. Som jag misstänkte försökte ingen av toppförarna något överilat in i första kurvan, ja, Gasly knuffade av Alonso som i sin tur senare knuffade av Schumacher, båda två fick ett fem sekunders straff för sitt tilltag, men resten av gänget skötte sig i halkan.
 
När Bottas fick chansen att visa vad han kan gjorde han inga misstag, Verstappen gjorde vad han kunde, men RBR hittade aldrig riktig den rätta balansen på Istanbul Park, dock ett stabilt dagsverke av Verstappen som gav honom andra plats i racet och ledningen i förarmästerskapet.  Perez gjorde ett av sina bättre race på Istanbul Park, en tredje plats är en bra prestation, Perez är duktig mellan varven, men någon toppförare är han inte.  Leclerc stannade ute länge innan han kom in för att byta däck och kämpade om en podium, men hans andra set av däck fungerade inte fullt ut och Perez kunde smita förbi, en fjärde plats var nog max i en Ferrari idag.  Hamilton log på en tredje plats nio varv före mål, ville inte komma in för att byta däck, men kallades in av teamet, ett beslut som kommer diskuteras flitigt framöver, speciellt med tanke på att Ocon som blev tia i mål  körde hela racet med samma set däck, de poäng Hamilton förlorade idag på grund av teamets beslut kan göra hela skillnaden i kampen om förartiteln. Hamilton försökte utmana Leclerc om fjärde platsen efter sitt depåstopp, men drabbades av graining och föll tillbaks och fick inrikta sig att hålla undan för Gasly.  Fransmannen gjorde ett bra jobb bortsett från sammanstötningen med Alonso i första kurvan, ett misstag som förmodligen kostade honom ett par placeringar i mål, men en sjätte plats är inte fy skam det heller.  Norris korsade mållinjen som sjua, en "rear limited" bil fungerar inget vidare på en "rear limited" bana så det var ändå bra jobbat av Lando.  
 
Sainz tog sig upp från sista ledet till en åttonde plats i mål och hedrades med titeln "driver of the day", tja, varför inte, men det har förekommit vassare uppkörningar utan att föraren ifråga har nominerats till dagens förare. Stroll blev nia utan att göra väsen av sig, och den sista poängen gick till Ocon som tog sig från start till mål med samma set däck, den som spar han har. AR duon korsade mållinjen som elva och tolva, Ricciardo gjorde en lika anonym insats i racet som han gjorde i kvalet och slutade på trettonde plats i protokollet, Tsunoda halkade omkring och blev fjortonde före Russel, Alonso förlorade spelet redan i första kurvan och klassades som sextonde man i mål, Latifi fick stryk av Russel och blev sjuttonde, Vettel förlorade alla chanser till en bra placering när AM chansade och skickade ut honom med torrdäck, de sista att ta sig i mål blev HAAS duon.
 
Så, som sagt var, det blev ett händelsefattig race under utmanade förhållanden som satte förarnas körskicklighet på prov, några gjorde bra ifån sig, några andra gjorde bort sig, med andra ord, en vanlig dag på arbetet för F1 piloter. Nästa race går av stapeln om två veckor på COTA, en bana som fick svidande kritik av MotoGP gänget, de två första banavsnitten är i bedrövlig skick, så ojämna att plomberna ramlar av. Jänkare har missköt sig efter konstens alla regler, hela bygget är ett hafsverk där man aldrig gick in i djupet för att skapa en stabil grund att bygga banan på, det blir intressant att se hur F1 förarna reagerar på det galet ojämna underlaget.  Apropå jänkare, i samband med rykten om att Andretti vill köpa en stor del av AR har man på sina håll börjat spekulera om Colton Herta som en förare hos AR. Jag för min del ser inte någon F1 förare kapacitet på hög nivå hos Herta, snubben har tävlat i Europa utan att imponera, några vinster i Indycar är ingen större merit i F1 kretsarna, något som Andretti Jr själv fick erfara när hamnade i F1. 
 
Verstappen har nu återtagit ledningen i förarmästerskapet med sex poängs marginal, Bottas förstärkte sin tredje plats och Mercedes leder fortfarande i konstruktörsmästerskapet, var båda titlarna kommer att hamna i slutändan återstår att se.
 
Mr Iceman tycks redan har lagt i pensionsväxeln, 20 år i F1 kräver sin tribut, att harva runt i en hopplöst långsam bil är ingen höjdare. 
 
Dagens grid girls längtar efter sol och värme,..vem gör inte det.
 
Amen,..to whom it may concern.     
 
         
 
       
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Väl sammanfattat. När det kommer till vem som vinner VM så håller jag med Kimi som fick frågan under helgen. Den som har mest poäng efter sista racet. Kan inte någon bara anställa karln spm expert till nästa säsong? Tänk vilka oneliners han har att bjuda en publik på. Lyckades själv kika på racet via Sky Sports och herregud vilken skillnad. Väldigt trevlig sändning.

Svar: Ha ha, ja, den som har mest poäng efter sista racet, journalister ställer rätt så korkade frågor. Sky lirar i en helt annan division än Viasat, proffs vs amatörer. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

Härlig uppvisning av Bottas.
Ja,Kimi är verkligen en mästare när det gäller att få journalisternas "kluriga"frågor att låta minst sagt dumma.

Svar: Han kan när han får visa vad han kan.
Brandon Lee

skriven
#3: Lari

Bra skrivet , Brandon å bra jobb av Valteri !
Ang
Ang Kimis knivskarpa svar fick han frågan om förarnas hjälmdesign å hur viktigt han tyckte detta var enligt honom .
Well it protect my head !

Svar: Kimis svar brukar vara rått så briljanta i sin enkelhet, det finns alltför många andra som pratar mycket utan att säga något vettigt.
Brandon Lee

skriven
#4: Tomi

Ja bra gjort av Bottas..han har varit i ett bra läge många gånger när teamet ställt till det... Tycker att Cota är den bästa av de nya banorna, bra layout, ofta bra racing, kul med höjdskillnaderna....inte som SPA förstås men en kul bana ..synd att jänkarna som så ofta verkar ha dålig kvalitet i saker som de konstruerar...Kimis hoj är cool men ser jobbigt ut att ha så raka armar när man är ute o kör:)Tack för bästa bloggen!

Svar: Han kan när han får visa det, synd att det sker så sällan. Ja, bra layout men ett slarvbygge, som så mycket annat i staterna, när man för första gången ser till exempel deras elledningar börjar man gapskratta. Raka armar är ingen höjdare, men som sagt var, en hög coolhets faktor.
Brandon Lee

skriven
#5: Anonym

ANONYMUS
Man blir lite konfunderad över Kimis val av hojar.Tycker de rimmar dåligt ihop med en man som har farten i blodet.Men det är riktiga skönheter han brukar posera med,kanske de mest är samlarobjekt?

Svar: Du menar att hojar med racestuk skulle passa bättre? Det må vara så, men Kimi gillar även laidback stilen när man inte har så bråttom.
Brandon Lee

skriven
#6: Lari

Skulle tro att valet av hojar handlar om samarbetet med West Coast Choppers å Jesse James .
Håller med om att COTA är en bra bana .
Hoppas på ett kul race !

Svar: Nja, Kimi köpte sina choppers långt innan WCC kom in bilden, byggda i Europa av en tysk snubbe, kostnad=drygt en mille per styck, han har två, en svart och en röd med lite olika stuk.
Brandon Lee

skriven
#7: Lari

Tack för den infon Brandon !!

skriven

Kommentera inlägget här :