Det är märkligt att RBRs strateger aldrig lär sig, utan svalde med hull och hår Mercedes déja vu strategi från Ungern 2019, och skänkte förstaplatsen till Hamilton. Årets VM tycks bli en kamp mellan Mercedes och RBRs strateger, den föraren vars däckstrategi fungerar bäst vinner, med slitna däck blir man en "sitting duck" ute på banan oavsett i vilken bil man sitter och vem som kör bilen, så länge man har samma förutsättningar ur däcksynpunkt kommer man inte förbi på en bana som Barcelona.
Verstappen tog starten när Hamilton inte lyckades helt med sin, Bottas fastnade bakom Hamilton och fick släppa Leclerc förbi några kurvor senare, men gjorde sedan en "undercut" på Leclerc och tog tillbaka tredje platsen, dock tappade Bottas så mycket tid bakom Leclerc under ett antal varv, att han missade chansen att kriga om en racevinst. Hamilton gjorde allt och lite till för att komma förbi Verstappen, men med likvärdiga däck är det mycket svårt eller omöjligt i Barcelona. Verstappen kom in för däckbyte varv 24, Hamilton stannade ute ytterligare fem varv innan han kom in på varv 29, allt var frid och fröjd, Hamilton låg fortfarande bakom Verstappen, RBR hade läget under kontroll tills Hamilton dök in i depån igen på varv 43 och bytte till medium. RBR blev tagna med byxorna nere, skulle man ta in Verstappen eller chansa på att han hade ett tillräcklig långt försprång och att hans däck skulle hålla fram till målflaggan. RBR bestämnde sig för det senare alternativet precis som de gjorde i Ungern 2019, det tog Hamilton 23 varv att komma ikapp Verstappen med sina bättre däck, och på varv 60 blåste han förbi en maktlös Verstappen vars däck var slut, Mercedes passade även på att skruva lite mindre vinge på Hamiltons bil under depåstoppet för att underlätta övertagandet.I slutet av racet startade trion Perez-Bottas-Verstappen kampen om extrapoängen med mjuka däck, poängen hamnade till slut hos Verstappen som kom in sist för däckbyte av den dynamiska trion.
Leclerc tog en fin fjärde plats i mål före Perez, som åter igen förlorade hjälpryttare matchen mot Bottas. Ricciardo blev bäst hos McLaren med sin sjätte plats, Sainz fick stryk av Leclerc och korsade mållinjen som sjua, Norris fick se sig slagen av Ricciardo och slutade på en åttonde plats, de sista poängen gick till den franska duon Ocon-Gasly. Stroll hängde länge med i kampen om poäng, men fick ge sig till slut och blev elva före Kimi som testade en enstoppare, och blev tolva med några sekunder från en poängplats. Vettel fick stryk av Stroll och blev trettonde man i mål före Russel, som gjorde en Russel åter igen, det vill säga körde slut på sina däck, konstigt att han aldrig lär sig att hantera däcken, samma visa varje gång, upp som en sol, ner som en pannkaka. Giovinazzi fick stryk av Kimi och slutade på en femtonde plats i mål, Latifi höll Alonso bakom sig och knep sextonde platsen, Schumacher slog åter igen Mazepin, och Tsunoda fick bryta redan på varv sex med PU problem.
Så, ännu en gång fick man ta del av en sedvanlig Barcelona race där depåstrategin fällde avgörandet, i stort sett samtliga omkörningar var ett resultat av fräscha däck mot slitna däck eller mjuka mot medium, ett strateg-däck race istället för ett förare-bil race, men det är så det brukar gå till i Barcelona.
Dagens grid girl är relativt nöjd med strategiloppet på Circuit De Catalunya, nu är det dags för en liten paus i verksamheten.
Amen,..må "take a flyer" vara med er.
mera fina kommentarer från blommans hatblogg
"Lenny F1one • för 4 timmar sedan • edited
Bottas ska inte göra Perez jobb när han och Ham är på olika strategi.
Vore jag stallchef i MB skulle jag låta Bottas gå på stubben. Inte för att han är en dålig förare, utan för att han uppenbarligen är lite dum i huvudet.
Spännande race må jag säga. Kul att vi har Ver o. Ham. i toppform."