TAKING A FLIER

 
 
Det är märkligt att RBRs strateger aldrig lär sig, utan svalde med hull och hår Mercedes déja vu strategi från Ungern 2019, och skänkte förstaplatsen till Hamilton. Årets VM tycks bli en kamp mellan Mercedes och RBRs strateger, den föraren vars däckstrategi fungerar bäst vinner, med slitna däck blir man en "sitting duck" ute på banan oavsett i vilken bil man sitter och vem som kör bilen, så länge man har samma förutsättningar ur däcksynpunkt kommer man inte förbi på en bana som Barcelona. 
 
Verstappen tog starten när Hamilton inte lyckades helt med sin, Bottas fastnade bakom Hamilton och fick släppa Leclerc förbi några kurvor senare, men gjorde sedan en "undercut"  på Leclerc och tog tillbaka tredje platsen, dock tappade Bottas så mycket tid bakom Leclerc under ett antal varv, att han missade chansen att kriga om en racevinst. Hamilton gjorde allt och lite till för att komma förbi Verstappen, men med likvärdiga däck är det mycket svårt eller omöjligt i Barcelona.  Verstappen kom in för däckbyte varv 24, Hamilton stannade ute ytterligare fem varv innan han kom in på varv 29, allt var frid och fröjd, Hamilton låg fortfarande bakom Verstappen, RBR hade läget under kontroll tills Hamilton dök in i depån igen på varv 43 och bytte till medium. RBR blev tagna med byxorna nere, skulle man ta in Verstappen eller chansa på att han hade ett tillräcklig långt försprång och att hans däck skulle hålla fram till målflaggan. RBR bestämnde sig för det senare alternativet precis som de gjorde i Ungern 2019, det tog Hamilton 23 varv att komma ikapp Verstappen med sina bättre däck, och på varv 60 blåste han förbi en maktlös Verstappen vars däck var slut, Mercedes passade även på att skruva lite mindre vinge på Hamiltons bil under depåstoppet för att underlätta övertagandet.I slutet av racet startade trion Perez-Bottas-Verstappen kampen om extrapoängen med mjuka däck, poängen hamnade till slut hos Verstappen som kom in sist för däckbyte av den dynamiska trion.
 
Leclerc tog en fin fjärde plats i mål före Perez, som åter igen förlorade hjälpryttare matchen mot Bottas. Ricciardo blev bäst hos McLaren med sin sjätte plats, Sainz fick stryk av Leclerc och korsade mållinjen som sjua, Norris fick se sig slagen av Ricciardo och slutade på en åttonde plats, de sista poängen gick till den franska duon Ocon-Gasly. Stroll hängde länge med i kampen om poäng, men fick ge sig till slut och blev elva före Kimi som testade en  enstoppare, och blev tolva med några sekunder från en poängplats.  Vettel fick stryk av Stroll och blev trettonde man i mål före Russel, som gjorde en Russel åter igen, det vill säga körde slut på sina däck, konstigt att han aldrig lär sig att hantera däcken, samma visa varje gång, upp som en sol, ner som en pannkaka. Giovinazzi fick stryk av Kimi och slutade på en femtonde plats i mål, Latifi höll Alonso bakom sig och knep sextonde platsen, Schumacher slog åter igen Mazepin, och Tsunoda fick bryta redan på varv sex med PU problem.
 
Så, ännu en gång fick man ta del av en sedvanlig Barcelona race där depåstrategin fällde avgörandet, i stort sett samtliga omkörningar var ett resultat av fräscha däck mot slitna däck eller mjuka mot medium, ett strateg-däck race istället för ett förare-bil race, men det är så det brukar gå till i Barcelona.
 

Dagens grid girl är relativt nöjd med strategiloppet på Circuit De Catalunya, nu är det dags för en liten paus i verksamheten.
 
Amen,..må "take a flyer" vara med er.     
 
        
 
     
 
     
 
 

Kommentarer :

#1: Janne blomqvist

mera fina kommentarer från blommans hatblogg
"Lenny F1one • för 4 timmar sedan • edited
Bottas ska inte göra Perez jobb när han och Ham är på olika strategi.
Vore jag stallchef i MB skulle jag låta Bottas gå på stubben. Inte för att han är en dålig förare, utan för att han uppenbarligen är lite dum i huvudet.
Spännande race må jag säga. Kul att vi har Ver o. Ham. i toppform."

Svar: Det var väldigt många år sedan jag kikade in hos Blomman, men man känner igen den här dåliga förlorare tugget från hans sektmedlemmar, det vore nog bättre om dessa stackare skulle koncentrera sig på om det inte är dags att ersätta både Ericsson och Rosenqvist med förare som presterar något. Sedan har dem ju den här pojken Beganovic som svensk media skrev så stora ord om, Ferrari junioren, han tycks inte heller hänga med de allra bästa i Formula Regional Europe(F3), man blir snabbt en ex Ferrari junior om man inte levererar. Att vara dumma i huvudet och begripa noll om racing kännetecknar Blommans sekt, de borde satsa på något där svenskar är framgångsrika, curling kan vara ett passande alternativ.
Brandon Lee

skriven
#2: Janne blomqvist

.."Peter FredrikAn • för 5 timmar sedan
Bara att byta ut Bottas detta är en team sport"

Svar: Fredrik,.låter mer som Fredrika, bara att byta ut henne mot en annan kärring..;-)
Brandon Lee

skriven
#3: OK

Analysen är spot on - till och med jag kunde räkna ut hur det skulle gå när inte Hamilton bytte till nya däck. Men det är nog också viktigt för toppstriden att Bottas är före Perez. Om Verstappen gått in (vilket han iofs borde ha gjort) hade han tappat banposition till Bottas, vilket nog gjorde beslutet svårare. Hade Perez legat trea hade nog Verstappen vunnit racet.

Svar: RBRs strateger tycks sakna förmågan att ta egna beslut, de kikar istället hela tiden vad Mercans strateger pysslar med och skjuter sig själv i foten, Perez räcker inte till, är inte bra nog att störa Mercedes duon.
Brandon Lee

skriven
#4: Eric

Jag måste erkänna att jag börjar lessna på det här, allt ska gå Hamiltons väg. Han hyllas till skyarna men det har varit rätt tydligt att Mercedes bilen är snabbast i racen, vilket gjort det möjligt att "glänsa" när han reparerar sina egna misstag. (omkörd av Verstappen i dom tre senaste racen)

Nu är det här min personliga åsikt men jag tycker att Verstappen gör det jävligt bra, trots en uppenbart långsammare bil så lyckas han utmana i kvalet, bjuda upp till kamp under racen, trots underläge i strategisynpunkt. Han ska med andra ord inte kunna vinna med dom förutsättningarna. (senaste två racen) Det går inte att blunda för utklassningen av hans senaste stallkompisar heller. Tänkt om Albon och Perez hade kört för RBR i år, då hade Mercedes varit helt ohotad i toppen.

Nu känner jag mig som värsta Verstappen fanet när jag skriver så mycket gott om honom men det stämmer inte, Räikkönen är ohotad etta! Jag har faktiskt under flera år nästat hatat honom för hans vansinniga sätt att köra samt hans pissiga attityd. Nu har han dock mognat en aning så jag har börjat tycka om han mera, mera än hycklaren Lewis.

Vad tycker du om mina synpunkter ovan, är jag helt ute och cyklar? Vem gillar du mest av pest eller kolera, oj menade Hamilton eller Verstappen?

Hare bäst!

Svar: Ja, Verstappen gör det bra men borde göra det ännu bättre med tanke på att allt är uppbyggt runt honom hos RBR. Jag skulle nog vilja påstå att RBR har en snabbare bil än Merca ur aeroaspekt, men Merca har en mer välbalanserad aero och vinner på det mot RBRs "flexaero" som ger en "rörlig aerobalans". RBR skapar mer downforce än Merca, men när deras bil stallar framvingen när baken sänks ut ur kurvor så flyttas aerobalans punkten och man tappar tid, Mercan har en stabil aerobalans punkt genom hela kurvan och ut ur den så man kommer ikapp och förbi i slutet av rakan RBR , plus att Merca PU är fortfarande starkare än Honda PU. Newey har alltid byggt flexaero bilar, och gör det även i år, FIAs belastningstester är meningslösa eftersom de görs på en stillastående bil, flexandet sätter ju igång först då när bilen rör sig och ger aerodynamiska fördelar. Samtliga bilar har en viss grad av flexaero, men RBRs bil är extrem i det avseendet med sitt high rake koncept och mjuka bakända som öppnar för riktigt kraftig flex, till och med golvet böjs som en banan, kika på slowmotion video av RBRs bil, den är helt ledlös mellan varven, hela bilen flexar åt alla håll. I mina papper är Hamilton en bättre förare än Verstappen, han är mer komplett och gör sällan eller aldrig såna enkla missar som Verstappen gör lite då och då.
Brandon Lee

skriven
#5: Tomi

Hamilton och Merca ligger ju bara och lurar väntar på vad RBR skall göra Max kör verkligen max och Mercedes bara väntar ut honom. Om inte Honda hittar mer effekt ser det rätt kört ut....Kimi studsade tillbaka lite efter senaste titta på knapparna på ratten fibblet.....gillar Norris sätt att köra bil tyvärr sliter det nog för mycket däck...även om Max inte hade en chans att förvara sig så tycker jag att han blev som en gnällig skolpojke alldeles för tidigt i racet...bra inlägg som vanligt...ja förresten var i helvete är Bottas i racen han är ju faktiskt rätt långt ifrån Rosbergs nivå i relation till Hamilton men Ham har ifs haft lång tid på sig att bygga sitt kungadöme....

Svar: Rosberg hade en helt annan status hos Merca än Bottas har, Kekes son med ett vattentät kontrakt, han behövde inte vänta på uppdateringar eller flytta på sig för Hamilton, Rosberg kom till Merca före Hamilton, när han slutade såg Hamilton till att skaffa sig ett kontrakt som ger honom alla fördelar.
Brandon Lee

skriven
#6: peter

Tack Brandon för kommentarerna
Vi får se vad gnället kommer att sluta .

Svar: Ja, den som lever, typ, man vet aldrig i förväg vad som komma skall.
Brandon Lee

skriven
#7: markus forever

Mr N71 Viktor • för 9 timmar sedan
Bryr jag mig mycket lite om. RAI är lite över 1000 000 år för gammal och BOT vet inte skillnaden på höger och vänster pedal.

givetvis mr vet allt som vanligt hos blomman

Svar: Vad är det för pajas, en 12 åring med ADHD?
Brandon Lee

skriven
#8: tombau

Mr N71 FredrikAn • för 9 timmar sedan • edited
Stämmer säkert. Det är BOT som har utvecklat den. BOT skulle inte ens klara Charlie Kimbal i IndyCar

skriven

Kommentera inlägget här :