FIRST BLOOD

 
 
Det blev inte pole nummer 100 för Hamilton, inte heller årets andra pole för Verstappen, Bottas ville annat, och knep poleposition med 7 tusendelar framför näsan av Hamilton, Verstappen fick nöja sig med tredjerutan precis som ifjol. Mercedes har jobbat hårt för att hitta bilens "sweetspot", något som inte har varit helt enkelt på grund av det extremt smala "fönstret" där däcken jobbar optimalt med årets bil, men nu tycks de har kommit en bit på vägen att hitta rätt. Greppnivån från asfalten är låg på Portimao, blåser det skapligt som idag är det lätt hänt att man hamnar utanför banan, den kuperade landskapet bjuder in vindpustar på krönet mellan nerförs och uppförsbackar och stör bilarnas aerobalans. 
 
Bottas gjorde det som förväntades av honom, en stark comeback efter den problematiska helgen på Imola där han inte fick däcken att fungera, en mindre miss med set up som man inte har råd med med årets bil. Hamilton gjorde vad han kunde, men räckte inte riktigt till, hans bil såg något mer nervös ut genom vissa kurvpartier än Bottas bil, Lewis får vänta lite till pole nummer 100.  Verstappen fick till ett riktigt snabbt varv på sitt första försök i kval tre, men var utanför banan vid ett tillfälle och fick sitt varv raderat, hans andra försök var inte lika bra, orytmiskt och lite kantigt, det må hända att Max nerver spelade honom ett spratt i ett pressat läge, att hamna  4 tiondelar efter Mercedes duon var nog en besvikelse för holländaren. Perez gjorde sin plikt och knep fjärderutan slagen med drygt 5 tiondelar, mexikanaren är ingen kvalspecialist, men sköter sig klart bättre än sina föregångare på andrasitsen hos RBR.
 
Sainz blev femma och kvalade därmed ut kvalspecialisten aka teamkompisen Leclerc, bredvid honom från sjätterutan startar Ocon, som tvålade till sin teamkompis Alonso med 7 tiondelar i kval ett, lite pinsamt för herre "jag är den bästa föraren i F1". Lando Norris slog sin stallkompis Ricciardo med en hel sekund i kval ett, och startar racet från ruta sju, bredvid honom står kvalspecialisten Leclerc i ruta åtta ,han fick  inte riktigt  till det den här gången. De sista att som tog sig till kval tre blev Gasly och Vettel som delar det femte ledet, kul att Vettel fick till det, han var till och med under 1,19 i kval två.
 
Russel var snabbast av de som försvann i kval två, och startar racet från elfte rutan, det blir intressant att se om han för en gångs skull håller huvudet kallt, och inte kör slut på däcken för tidigt. Giovinazzi kvalade ut Räikkönen och belönades med en tolfte ruta, Alonso lyckades bara skrapa ihop till en trettonde startposition, återkomsten till F1 har inte varit riktigt vad han och många andra inklusive mig förväntade sig av honom.  Tsunoda fick stryk av Gasly med 2 tiondelar som räckte till ruta fjorton, ett helt ok resultat för en rookie som kör för första gången på Portimao.  Kimi fick nöja sig med ruta femton, men kommer förmodligen att köra upp sig under racet, kanske till och med på en poängplats,bredvid honom startar Ricciardo från den sextonde rutan, Daniel hade inga problem att hålla sig från skratt efter kvalet, han hänger inte alls med i Norris tempo.  Stroll hade en dålig dag i sin uppdaterade bil, men som sagt var så räcker det med några vindpustar på fel ställe så är man ute i kvalet, han hade nog hoppats lite mer än en ruta sjutton.  Latifi blev artonde man i kvalet, från det sista ledet startar HAAS duon Schumacher-Mazepin, den förstnämnda var halvsekunden före sin stallkompis. 
 
Kval är kval, hur racet kommer att arta sig imorgon återstår att se, bland topp tio startar Bottas, Hamilton, Verstappen, Perez och Leclerc racet med medium däck, resten med mjuka. Bottas var riktigt snabb med  medium under racesimulationer, tar han starten och matchar sin simfart så har han en bra chans att ta årets första vinst, Mercedes duon kommer nog se till att Verstappen inte får chansen att trycka ut någon av Mercedes förarna i första kurvan.
 
Det om kvalet och morgondagens race, apropå Mercedes, det är rätt så roande när man får läsa, och det specielt på sina håll i Sverige, hur Schumacher kom till Mercedes och "utvecklade bilen". Vad är så roligt med det? Jo, enligt Ferraris ingenjörer var Schumi en totalt värdelös testförare med noll förmåga att lämna vettig feedback, det enda han gjorde var att köra varv efter varv, och sedan fick ingenjörer efter varvtid själv räkna ut om uppdateringar fungerade eller inte , det om Schumis förmåga som "bilutvecklare".  
 
 
På tal om uppdateringar och aero, kika på ensplattan på Mercedes bakvinge, mikro aerodynamik landskap som gör sitt jobb, många bäckar små.
 
 
Så här ser det ut mellan golvet och sidepodsen hos Alfa, inget för hemmaskruvaren,.om man nu inte råkar vara en F1 mekaniker.
 
Dagens grid girl är nöjd med dagens kval, och ser framemot ett händelserikt race i morgon, så även jag.
 
Amen,..må "bilutvecklaren" vara med er.     
 
           
 
  
 
   

Kommentarer :

#1: OK

Spännande kval! Verkar ha varit riktigt svårkört i vindtunnlarna på banan. En intressant notering är att det såg ut att bli betydligt svårare vindförhållanden på andra försöket i Q3. Snyggt av Bottas!

Svar: Vinden är F1 bilens värsta fiende,.vore inte kul att möta en långtradare i en F1 bil;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :