SAME BUT DIFFERENT

 
 
 
Mercedes presentation av  årets bil följde det sedvanliga mönstret, visa mycket av det betydelselösa, och ingenting av det viktiga. De var mycket noga med att dölja hur golvet egentligen ser ut, liksom djungeln av vortexgeneratorer och diverse flärpar framför sidepodsen, men var samtidigt ytterst villiga att  berätta om hur mycket jobb de hade lagt ner för att förbättra delar av energiåtervinningssystemet, och då i första hand MGU-K relaterad. Ifjol hade Mercedes liksom deras kunder en hel del problem med överhettning, något som var ett resultat av en för tajt paketering av energiåtervinningssystemet, till i år har man packat med mer luft mellan de olika komponenter för att undvika problemet med överhettning. Bulan på motorkåpan är en aerodynamisk eftergift på grund ommöbleringen av energiåtervinningssystemet, något den aeroansvarige ogillar i allra högsta grad, inga bulor ska få störa hans noga beräknade aeroflöden, men ibland måste aeroavdelningen anpassa sig efter PU avdelningens önskemål. Det blir intressant att se i Bahrain hur Mercedes aeropaket egentligen ser ut, och vad de har hittat på gällande framvagnsgeometri nu när DAS inte längre finns med i bilden, Mercedes har en vana att överraska sina inget ont anande konkurrenter med fiffiga tekniska lösningar.
 
Den gröna kopian av 2020 års Mercedes är inte lika noga med att dölja detaljer som orginalet, alla har ju redan sett hur fjolårets Merca ser ut, bulan på motorkåpan är större hos kopian än hos orginalet, dock knappast potentialen. AM folket har haft en del problem med att klämma in drivlinan och bakvagnsupphängningen från fjolårs Mercan på grund av det för året modifierade energiåtervinningssystemet, sitter inte allt rätt så får man problem med att hitta den rätta balansen som orginalet har och får brottas med överdrivet däckslitage bak.
 
Renault har döpts om till Alpine, och har fått nya färger, men lär få problem med att ligga i täten bland mittfältsgänget på grund av, att de i år helt saknar PU kunder, den data man samlar in hos PU kunder är livsviktig för PU avdelningen i samtliga stall inom F1 eftersom den i förväg kan varna om eventuella problem med kraftkällan.
 
Årets HAAS är fjolårets HAAS med smalare golv och en ny färgsättning som har väckt en hel del rabalder bland diverse hycklare med FIA och WADA i spetsen. Ryska idrottsman tillåts inte tävla under ryska färger på grund av dopingrelaterade skäl, HAAS nya färgsättning påstås vara lika med den ryska flaggan, något som har satt fart på alla hycklare både inom och utanför F1 cirkusen. Jag personligen har lite svårt att ta in den enögda jakten på ryska idrottsman, närmare 150 kenianer har åkt fast för dopning, men inga röster har höjts att förbjuda kenianer att tävla med kenianska färger, den dynamiska duon FIA-WADA är ett praktexempel av falsk rättspatos som luktar mygel, fiffel och båg hela vägen till banken.
 
Williams har i år som ambition att lämna sista platsen i kön, inte ett helt omöjlig scenario om Ferraris kund PU inte håller måttet hos AR och HAAS, årets Merca motor har vad som krävs, den stora frågan är hur väl Williams gänget har lyckats med uppgiften att införliva den med chassi-aero biten för att skapa en välbalanserad helhet.
 
 
 
Nej men titta vad katten släpat in, en nygammal Ferrari efter det jag publicerade det här inlägget, fina bilder som visar,.ingenting, precis som alla andra så undviker Ferrari att avslöja något vettigt om årets bil.
 
Jag glömde bort att testa era kunskaper med en bilfråga, så här kommer den i efterhand, vad heter tillverkaren?
 
Det om årets bilar, texten på bilden här ovan reflekterar över livet i det hela stora, men kunde lika gärna handla om F1, Mercedes vs Ferrari, heaven and hell, ett gott skratt förlänger livet.
 
Några ord om årets nya förare och om de som bytte stall. Alonso är inte direkt en nykomling, men lär fortfarande ha "det", det vill säga förmågan att vara snabb ute på banan, hur han kommer att fungera socialt med stallets personal är en helt annan femma.  Schumacher Jr har under hela sin karriär haft fördelen att köra med toppmaterial, nu hamnar han i ett riktigt dåligt sådant som skoningslöst avslöjar alla eventuella brister hos en förare, kan bli ett tufft uppvaknande för Lill Schumi. Mazepin är en typisk rysk förare, kan vara snabb ibland med kör ofta vårdlöst med huvudet under armen, dock skulle det inte förvåna mig om han sätter Schumi Jr på plats hos HAAS. Perez har haft sina första kilometer i en RBR, och säger sig förstå varför RBRs andraförare har haft så förtvivlat svårt med att bemästra Neweys best  med en stark framända och lös bakända. Verstappen behärskar bilen någorlunda bra, Kimi skulle älska att köra den, huruvida Perez kommer att kunna låsa upp RBRs potential återstår att se, den aviker helt från allt annat han har kört tidigare i F1, RBR är snabb men även extremt svårkörd för förare som varken gillar eller begriper sig på bilens grundkaraktär. Tsunoda hos AT kan mycket väl bli en ny publikfavorit i F1, han är snabb , orädd och sätter in en attack ofta och gärna utan att för den skull köra med huvudet under armen, jag tror att han har en lysande framtid i F1.
 
Jag antar att några av er följer även formelbil racing i matarserier, så några ord om det. Det enklaste sättet att följa vad som händer i matarserier är att läsa hos Formulascout.com , de följer samtliga matarserier inklusive de amerikanska. Inom europeisk racing finns det en hel del nordiska förare i matarserier, Lundgaard i F2, Vesti, Rasmussen och Hauger i FIA F3, Beganovic i F3 regional får fajtas med tre finländare i form av Pasma, Seppänen och Alatalo osv, racingen i matarserier är ofta mycket mer underhållande än den i F1 när ungtupparna laddar för allt vad tygen håller och lite till.
 
Dagens grid girl saknar ljudet från brummande motorer och gapiga F1 fans, jag för min del saknar grid girls som borde få vara med i F1.
 
Amen,..må FIAs och WADAs hyckleri vara med er.   
 
             
 
      
 
          
 
      

Kommentarer :

#1: Mats

Ingen tävling på dagens blogg ?;-)

skriven
#2: Eric

Nu börjar det dra ihop sig, det ska bli riktigt spännande att läsa din analys från testerna.

Att något team rår på Mercedes känns väldigt långsökt men det ska bli spännande att se hur Ferrari står sig med en bättre motor vilket förhoppningsvis gynnar deras motorkunder också.

skriven
#3: Tomi

Ja som Eric nämnde Ferrari behöver verkligen ha fått fram en bra drivlina annars blir det lite av en floppsäsong det påverkar ju så många bilar. Mercedes och Honda är ju där.....Vill inte vara negativ men förutom mycket från för med obegränsat antal motorbyten, depåstopp för tankning osv vidare som gjorde racingen mer på tårna så har F1 hamnat i nån form av vi kan inte satsa i år heller för att vi väntar på nästa eller näst nästa års regeländringar negativitet som känns ja inte direkt progressiv. Det finns alltid något att skylla på redan i förväg på ett tråkigt sätt. Hur svårt kan det vara att bestämma att vi har samma regler i åtminstone i kanske 6 år eller liknande? Tack för att du bloggar Brandon väldigt trevligt!

skriven
#4: Tomi

https://www.formula1.com/en/latest/article.watch-incredible-visor-cam-footage-of-yuki-tsunoda-lapping-imola-in-the-2021.2oboP6lwlM7AjUcgR8WyhM.html

Titta på det här visar verkligen att Halot begränsar sikten ganska mycket lika för alla men ändå....

skriven
#5: Mats

@Tomi
Instämmer, var mera racing förr och mindre regeltjafs.
Idag handlar det alldeles för mycket om regelvridande och anmälningar mot konkurrenter som lyckats vrida reglerna på dom mest konstiga sätt.
Ta bort alla fjantregler och låt förarna tävla på riktigt på banan, satans så tråkiga rejs med allt bränsle och däcksparande ...
Enda regler som ska finnas ska vara säkerhetsrelaterade :-)

skriven
#6: Mats

Bilen, gissar på Lombardi ;-)

skriven
#7: David

Härlig läsning som alltid Bl!

Tror du att RBR och Kimi varit i några som helst diskussioner innan de signade Perez? Som du skriver skulle ju Kimi (antagligen) bemästra RBRen mycket bättre än många andra och vara fruktansvärt snabb, för han kan fortfarande köra bil, eller hur!?

Svar: Kimi är nöjd där han är, kör bara för nöjets skull, men det hade varit kul att se honom i årets RBR.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :