Några ord om proceduren CFD-testkörning. Aeromappar från vindtunnel körs i simulator, CFD data jämförs sedan med den data som samlas med diverse mätinstrument monterade på bilen under testkörning, ett korrelationsarbete helt enkelt för att försäkra sig om att man är på rätt spår angående aero och totalbalans. Golvdesign, smalare och mindre växellådshölje, och en mer aeroeffektiv bakvagnsupphängning har varit den vägledande biten i arbetet med årets bilar ur aerodynamisk aspekt, till exempel så har både RBR och Ferrari mer eller mindre kopierat Mercedes lösning av bakvagnsupphängningen för att skapa en tajtare aeroflöde osv. HAAS testade i princip med en fjolårs bil med smalare golv, de stora stallen hade med sig ett antal olika varianter av årets golvdesign, vilken design de kommer att köra med i årets första race återstår att se, budgettak eller inte så är det skillnad mellan de fattiga och de rika i F1 även i år. Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord, så jag slänger in ett antal bilder med årets golvdesign hos de olika kombattanter, variationen är rätt så omfattande.
Som ni kan själv se, så finns det en ganska stor variation hur man har löst utmaningen med det smalare golvet för att försöka återskapa i alla fall en del av den downforce som gick förlorad på grund av den minskade golvytan, en del väldigt enkla lösningar på grund av pengabrist, andra rätt så sofistikerade med stöd av en fet plånbok. Nu är det ju så, att även den enkla lösningen kan fungera rätt så bra i början av säsongen, bilen är lättare att ställa in, man hittar balansen på en gång, men i det långa loppet vinner den sofistikerade lösningen som kräver mer tid att hitta rätt med inställningar och balansen, men har samtidigt en större utvecklingskapacitet.
På de två bilderna här ovan kan man se släktskapet mellan AM och Mercedes vad det gäller årets golvdesign, den delen av golvet som ser ut som vågkorrugerad takplåt består av en rad vortexgeneratorer som skickar aeroflödet vidare till golvets bakkant där det "tvättas" och skickas vidare att skärma av diffusern. Mercedes bil i år är som den alltid brukar vara, det tar tid att hitta de rätta inställningar och rätt aerobalans, men när man väl har hittat dem så är bilen giftig snabb och välbalanserad, att den av förarna beskrivs som "snappy" och oförlåtande bådar gott, en riktig snabb bil ligger alltid på gränsen och sofistikerade lösningar kräver sin tid att sortera ut och begripa sig på.
Ferraris golvdesign skiljer sig rätt så radikalt från Mercedes golvdesign, sensorer hjälper till att samla in data hur golvet fungerar ute på banan ur aeroaspekt. Jag blev inte speciellt imponerad av Ferraris framfart ute på banan, Kimi hade lika snabba varvtider i sin racesimulation som Leclerc, AR såg faktiskt riktig bra ut genom vissa banavsnitt, och när Binotto fick frågan vad han tyckte om tidsjämförelsen Ferrari vs AR så ville han inte svara och såg irriterad ut.
Hos McLaren hade man hittat ett kryphål i regelboken angående diffuserdesign, den styrplattan som pilen pekar på...
...saknas hos Mercedes, men jag tror inte att Macken tjänar speciellt mycket downforce med sin uppfinning som är rätt så lätt att kopiera.
I fall att det roar någon så slänger jag in tabellen med varvtider från de tre testdagarna, ett antal gloryruns blandade med mer seriösa kvalvarv med varierande bränslemängd och PU mappning, kval set up vs race dito och så vidare. Tsunoda kommer att utmana Verstappen om VM titeln, Kimi slår båda Merca förarna och Russel blir VM 6 i sin Williams samtidigt som Vettel blir näst sist med sin AM,..om man läser tabellen som djävulen läser bibeln.
Skämt åsido, parkeringsplatsen i Bahrain säger lite eller ingenting om årets "pecking order" i F1, några bilar kan vara snabbare med C4 än med C5 beroende på hur bilen arbetar däcken, hur bred eller smal "fönstret" är, några bilar kommer få problem med att få upp däckstemperaturen med de hårdare gummiblandningar, andra med de mjukare, men bilen att slå i år kommer att vara en Mercedes, åter igen, och den främsta utmanaren RBR, åter igen. Om tredjeplatsen kan det bli en riktigt underhållande fajt i år, i alla fall i början av säsongen innan några trillar av utvecklingståget på grund resursbrist , mindre kunnig personal och på grund av att en enkel grunddesign saknar utvecklingspotential i det långa loppet.
Ingen av er lyckades lista ut tillverkaren i min bilfråga i det föregående inlägget, en Gilbern T11, den här borde någon klara av, jag har ägt en, dock inte med karossen på bilden här ovan.
Dagens grid girl ser framemot årets första race, det gör även jag när Mercedes dyker upp som en "different animal" för att visa vem som härskar i F1 djungeln.
Amen,..må vårens ankomst vara med er.
Det torde vara en
Bitter CD 5.4 V8 1977