FLOOR IT

Några ord om proceduren CFD-testkörning. Aeromappar från vindtunnel körs i simulator, CFD data jämförs sedan med den data som samlas med diverse mätinstrument monterade på bilen under testkörning, ett korrelationsarbete helt enkelt för att försäkra sig om att man är på rätt spår angående aero och totalbalans. Golvdesign, smalare och mindre växellådshölje, och en mer aeroeffektiv bakvagnsupphängning har varit den vägledande biten i arbetet med årets bilar ur aerodynamisk aspekt, till exempel så har både RBR och Ferrari mer eller mindre kopierat Mercedes lösning av bakvagnsupphängningen för att skapa en tajtare aeroflöde osv. HAAS testade i princip med en fjolårs bil med smalare golv, de stora stallen hade med sig ett antal olika varianter av årets golvdesign, vilken design de kommer att köra med i årets första race återstår att se,  budgettak eller inte så är det skillnad mellan de fattiga och de rika i F1 även i år. Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord, så jag slänger in ett antal bilder med årets golvdesign hos de olika kombattanter, variationen är rätt så omfattande. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Som ni kan själv se, så finns det en ganska stor variation hur man har löst utmaningen med det smalare golvet för att försöka återskapa i alla fall en del av den downforce som gick förlorad på grund av den minskade golvytan, en del väldigt enkla lösningar på grund av pengabrist, andra rätt så sofistikerade med stöd av en fet plånbok. Nu är det ju så, att även den enkla lösningen kan fungera rätt så  bra i början av säsongen, bilen är lättare att ställa in, man hittar balansen på en gång, men i det långa loppet vinner den sofistikerade lösningen som kräver mer tid att hitta rätt med inställningar och balansen, men har samtidigt en större utvecklingskapacitet.
 
 
På de två bilderna här ovan kan man se släktskapet mellan AM och Mercedes vad det gäller årets golvdesign, den delen av golvet som ser ut som vågkorrugerad takplåt består av en rad vortexgeneratorer som skickar aeroflödet vidare till golvets bakkant där det "tvättas" och skickas vidare att skärma av diffusern. Mercedes bil i år är som den alltid brukar vara, det tar tid att hitta de rätta inställningar och rätt aerobalans, men när man väl har hittat dem så är bilen giftig snabb och välbalanserad, att den av förarna beskrivs som "snappy" och oförlåtande bådar gott, en riktig snabb bil ligger alltid på gränsen och sofistikerade lösningar kräver sin tid att sortera ut och begripa sig på.
 
 
Ferraris golvdesign skiljer sig rätt så radikalt från Mercedes golvdesign, sensorer hjälper till att samla in data hur golvet fungerar ute på banan ur aeroaspekt. Jag blev inte speciellt imponerad av Ferraris framfart ute på banan, Kimi hade lika snabba varvtider i sin racesimulation som Leclerc, AR såg faktiskt riktig bra ut genom vissa banavsnitt, och när Binotto fick frågan vad han tyckte om tidsjämförelsen Ferrari vs AR så ville han inte svara och såg irriterad ut.
 
Hos  McLaren hade man hittat ett kryphål i regelboken angående diffuserdesign, den styrplattan som pilen pekar på...
 
...saknas hos Mercedes, men jag tror inte att Macken tjänar speciellt mycket downforce med sin uppfinning som är rätt så lätt att kopiera.
 
 
I fall att det roar någon så slänger jag in tabellen med varvtider från de tre testdagarna, ett antal gloryruns blandade med mer seriösa kvalvarv med varierande bränslemängd och PU mappning, kval set up vs race dito och så vidare. Tsunoda kommer att utmana Verstappen om VM titeln, Kimi slår båda Merca förarna och Russel blir VM 6 i sin Williams samtidigt som Vettel blir näst sist med sin AM,..om man läser tabellen som djävulen läser bibeln.
 
Skämt åsido, parkeringsplatsen i Bahrain säger lite eller ingenting om årets "pecking order" i F1, några bilar kan vara snabbare med C4 än med C5 beroende på hur bilen arbetar däcken, hur bred eller smal "fönstret" är, några bilar kommer få problem med att få upp däckstemperaturen med de hårdare gummiblandningar, andra med de mjukare, men bilen att slå i år kommer att vara en Mercedes, åter igen, och den främsta utmanaren RBR, åter igen.  Om tredjeplatsen kan det bli en riktigt underhållande fajt i år, i alla fall i början av säsongen innan några trillar av utvecklingståget på grund resursbrist , mindre kunnig personal och på grund av att en enkel grunddesign saknar utvecklingspotential i det långa loppet.  
 
 
Ingen av er lyckades lista ut tillverkaren i min bilfråga i det föregående inlägget, en Gilbern T11, den här borde någon klara av, jag har ägt en, dock inte med karossen på bilden här ovan.
 
Dagens grid girl ser framemot årets första race, det gör även jag när Mercedes dyker upp som en "different animal" för att visa vem som härskar i F1 djungeln.
 
Amen,..må vårens ankomst vara med er.     
 
       
 
        
 
          
 
     

Kommentarer :

#1: Cox

Det torde vara en
Bitter CD 5.4 V8 1977

Svar: Ja, en Opel Diplomat i vargkläder,.;-)
Brandon Lee

skriven
#2: OK

Bra uppdatering - man börjar redan bli trött på Youtubeexperterna som analyserar in Mercas kris i förhållande till RBR...

Svar: Mediamurvlar brukar blåsa upp saker efter bästa förmåga, under tester kör man ofta med test set up, inte med race eller kval set up, om två veckor blir det real deal.
Brandon Lee

skriven
#3: Eric

Mycket bra inlägg som vanligt, vad tror du om årets Honda spis? Det rycktas om att dom genomfört alla tänka framtida uppdateringar redan nu?

Har du koll på vad det är som genererar det vinande ljudet från Honda-motorn?

Svar: Honda har nog jobbat hårt, men det har även Merca gjort så Honda ligger nog fortfarande en bit efter effektmässigt. Hos Honda låter turbo rätt så mycket, mer än hos andra, kan vara det som låter.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

Påverkar det faktum att se inte testar på vanliga banan någonting?

Svar: Nu fattade jag inte riktigt vad du menar,.en gång till.
Brandon Lee

skriven
#5: Anonym

Tänkte att de brukar vara i Barcelona vilket väl är en erkännt bra bana att testa på? Dvs den har partier som är bra för att utvärdera egenskaperna på bilen inför säsongen. Alltså att banan de var på nu kanske saknar vissa moment där teamen hade velat se hur bilen reagerar. Bättre förklarat?

Svar: Ja, Barcelona är den bästa testbanan som finns, när F1 cirkusen drar vidare från Bahrain och bilarna körs på en "riktig" bana, kommer några upptäcka bristerna med årets design, den enda utmaningen i Bahrain är sanden som gör banan hal.
Brandon Lee

skriven
#6: Christer

Tjena Brandon!
Tack för en som vanligt suverän uppdatering.
Men vad tror du om skillnaden gällande high and low rake i år?
Såg spekulationer på F1´s hemsida om att kanske RB kan ha en fördel i år med sin high rake till skillnad mot Mercedes och därmed lite mer downforce.
//Christer

Svar: Jag för min del tror att low rake tjänar aeromässigt med minskat golvyta, vi får väl se hur det blir när man kör på en "riktig" bana. De som har verkligen chansat är Williams med sin sjukt vindkänsliga bil, kan funka på vissa banor under lugna vindförhållanden, och kan bli rent livsfarligt på snabba banor när det blåser en hel del. Ha det Christer.
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

Lite off topic men rätt skön serie ändå Drive to Survive på Netflix....kollade ett avsnitt som handlade om Ferrari 2020 där Binotto säger att 2020 var den första säsongen som Ferrari inte hade en uttalad och praktisk försteförare.....kan inte undgå att tycka att Kimi slösade bort många år i onödan utan chans att vinna hos Ferrari....Härligt med F1 start nästa vecka!

skriven
#8: Anonym

Tittade också på drive to survive.tyckte säsong 3 var den bästa hittills.synd att inte Kimi var eller kanske inte vill vara med.jag gillar haas stallchef,väldigt rak i sin kommunikation ha ha ha...

skriven
#9: Mats

@Tomi, DTS klart sevärd, det som är så bra med den är att man inte har så mycket Hami/Merca utan mer om teamen som kommer i skymundan under säsongen :) Många intressant avsnitt om dom.

skriven

Kommentera inlägget här :