...och Mercedes var inte imponerad av Hamiltons förarmisstag.
Leclerc tog starten i racet, Hamilton behöll sin andra plats med Verstappen i släptåget, Perez som startade racet från sjunde rutan tog sig förbi både Gasly och Sainz upp till en fjärde plats när Norris missade helt och föll utanför topp tio. Det tog inte många varv för Hamilton att passera Leclerc vars Ferrari inte räckte till på start-mål rakan, något senare gjorde Verstappen och Perez samma sak. Leclerc kom in först av toppförarna på varv nio, Hamilton gjorde det samma tre varv senare, men hans långsamma depåstopp gav både Verstappen och Perez chansen att passera britten när det var dags för RBR duon att byta däck. Den dynamiska trion höll sina positioner på banan fram till varv trettio när Stroll fick en punktering på vänster bak på start-mål rakan, och hamnade i muren. Säkerhetsbilen kom ut, depån stängdes, på varv trettiosex gick omstarten när banan var rensad. Verstappen höll undan för Perez och Hamilton, och topptrion drog ifrån resten av fältet där Vettel hade tagit sig förbi både Leclerc och Gasly.
Topptrion fortsatte racet i samma positioner fram till varv fyrtiosex när Verstappen drabbades av samma öde som Stroll, en punktering på vänster bak skickade holländaren i muren och ut ur racet, loppet rödflaggades och samtliga kom in i depån för däcksbyte. Racet startades om från stillastående, strax innan det växlade Hamilton några ord med Wolff via radion, nämligen att mästerskapsjakten är ett maratonrace, inte ett sprintrace, Wolff höll med om det. När starten gick tycktes Hamilton har glömt sina ord och satsade för hårt att ta ledningen, han låste bromsarna in i första kurvan och körde av banan, ett förarmisstag som man inte ofta ser av Hamilton. Det blir intressant att höra vad Wolff har att säga om Hamiltons misstag, han är snabb med att peka finger när Bottas gör ett misstag, och det även då när det visar sig att Bottas inte har gjort något fel. Wolff anklagade Bottas för det misslyckade depåstoppet i Monaco, nu har det visat sig att det var mekanikern med hjulmutterpistolen som missade, istället för att skruva loss muttern skruvade han åt den, han hade helt enkelt pistolen felinställt gällande rotationsriktning.
Perez gjorde ett felfritt race och förtjänade segern, Vettel visade för alla att det fortfarande finns liv i honom, och Gasly höll undan för Leclerc som gjorde allt för att ta den sista podiumplatsen från fransmannen. Norris kom tillbaka starkt efter sin misslyckade start och knep en femte plats i mål, Alonso blev sexa före Tsunoda, Sainz slutade på en åttonde plats före Ricciardo, och den sista poängen hamnade hos Kimi som därmed tog årets första poängplats. Giovinazzi korsade mållinjen på en elfte plats, Bottas, vars bil inte reagerade på några set up justeringar blev tolfte man i mål, han sa redan under träning och kval att något var fundamentalt fel med bilen. Hans bil är en hopkok av nya och gamla delar, Merca har brist på nya, jag för min del undrar hur skev chassiet kan vara efter smällen när han var ihop med Russel, om bilen inte svarar på set up justeringar så brukar det vara chassierelaterad.
Schumacher och Mazepin tog platserna tretton och fjorton, Hamilton klassades som femtonde man i mål, Latifi som sextonde, Russel, Verstappen, Stroll och Ocon bröt racet.
RBRs flexvinge fungerade alldeles utmärkt i Baku, inte ens med hjälp av DRS kom Hamilton förbi RBR bilarna trots det att han körde med så lite downforce, RBRs flexvinge eliminerade nyttan av DRS hos Mercedes, inte konstigt alls att Wolff är så sugen att lämna in en protest mot RBRs flexvinge, den fungerar som en extra DRS. Det är också lite roande när fjolårs Mercan slår årets Merca, Wolff borde ta en diskussion med sin polare Stroll om en bytesaffär. Ferrari i sin tur har tydligen byggt en bil som är snabb i kval, och mindre snabb i race, kan fungera på vissa banor där det är svårt att köra om. AT är inte lika bra som systerbilen RBR, men båda två är skapade av samma man, Adrian Newey, inte illa pinkat av honom. McLaren fortsätter med att ta in på toppbilarna sakta men säkert, Alpine och AR gör även de små framsteg, det blir intressant att se vilket designkoncept har mest liv i sig under årets mästerskap, det finns ju trots allt många race kvar att köra samtidigt som det inte finns mycket pengar att lägga ner på årets bilar.
Dagens grid girls är nöjda med vad Baku hade att komma med, lite kalabalik och underhållning skadar aldrig.
Amen,..må sommarvärmen vara med er.
Fin fin reklam för pirellis däck.Haha
skriven