COCKSURE EARBRASHERS

 
 
På grund av det vackra vädret hade kompisen släpat ut 65 tummaren till terassen när det var dags att ta del av dagens F1 kval, dock fick man nöja sig med att följa kvalet från Viasat Motor inklusive deras kommentatorer, men ett gott skratt förlänger livet så vi tackar och bockar Blomqvist&Co för ett längre liv. Mest roande med deras polemik är det sedvanliga tugget om förare som fattar beslut om bilens inställningar, vore det så enkelt så kunde man sparka samtliga ingenjörer som en onödig dyr ballast. Den här gången var det Hamilton som hade tagit ett beslut om inställningar, vägvinnande sådant givetvis, samtidigt som Bottas i sin tur hade tydligen fattat ett helt felaktig beslut, i Monaco var det tvärt om, det var synd att Hamiltons ingenjörer inte lyssnade set up experten i Monaco utan ställde till det för honom.  Visst kan det vara kul att lyssna på "expert kommentatorer" som är ute i det blå, men den här typen av "cocksure earbrashing" kan vara rätt så vilseledande för gemene man, så åter igen, ingenjörer står för inställningsarbetet, förarens uppgift är att berätta om det fungerar. I Monaco missade Hamiltons manskap, i Baku Bottas manskap, faktisk så grovt, att Mercedes skickade ut Bottas i kval tre enbart för att ge "toe" för Hamilton, något som fungerade. I normala fall skulle man ha skickat ut den med fungerande set up och högre toppfart först att ge "toe" åt den andra med lägre toppfart, men icke, hos Merca prioriterar man alltid Hamilton.
 
Leclerc tog årets andra pole, och åter igen med hjälp av en rödflagg, men den här gången behövde han inte fixa det själv, utan det var Tsunoda som gjorde det i kval tre när alla var inne i  sitt sista kvalvarv, jag misstänker att japanen knappast samlade några pluspoäng hos RBR med sitt illa planerade murbesök. Nu var japanen inte den enda som hälsade på hos muren, Stroll och Giovinazzi gjorde det redan i kval ett, Ricciardo något senare, Sainz stukade till sin Ferrari när han med nöd och näppe undvek att köra in i Tsunoda, några andra bara kysste muren lite ömt utan att kvadda bilen och så vidare, med andra ord, ett typisk stadsbana kval med ett antal rödflagg situationer.
 
Om Leclerc hade tur, så hade även Hamilton det när Tsunoda såg till att radera ut  RBR duons sista kvalvarv, nu fick Lewis en gratischans att försöka återta ledningen i förarmästerskapet, inte minst med tanke på att Merca har faktisk sett bra ut i race pace. Verstappen lär vara mindre nöjd med Tsunodas sena murbesök, men med hjälp av flexvingen bör han ha en bra chans att hänga med Hamilton på start-målrakan och försöka ta sig  förbi när man ställer sig på bromsen innan första kurvan. Gasly gjorde bra ifrån sig igen, måste kännas bra för honom att kvala ut Perez i en RBR, och Sainz fick nöja sig med ruta fem slagen med tre tiondelar av stallkompisen Leclerc. Norris kommer att starta racet från ruta sex, han slog sin stallkompis Ricciardo med en halvsekund, och Perez, som visade lovande fart under kval ett och två fick inte till det i kval tre, och startar racet från ruta sju.  
 
Tsunodas första besök i Baku gav en åttonde ruta för japanen, ett helt ok resultat för en rookie även om han ställde till det för andra i sitt sista försök. Alonso blev nia och kvalade ut Ocon, Bottas öde blev att hamna sist i kval tre, ett grymt öde med tanke på att han hade pole och racevinst i Baku 2019, hans ingenjörer misslyckades med att hitta en fungerande set up, han hade varken grepp eller toppfart. Om man lyssnade på Blomqvist&Co, så var det tydligen Bottas som orsakade kalabaliken under sista kvalvarvet genom att köra för sakta som första bil i kön, även om det var Tsunoda som hamnade i muren. Blomman tar varje chans att misskreditera Bottas liksom hans patetiska bisittare, de borde nog koncentrera sig  mer på vad som pågår i Indycar där Blommans polare skördar framgångar.
 
Vettel blev elva och får därmed välja vilka däck han startar racet med, Ocon hade ett mindre lyckat kval och slutade på en tolfte plats, Ricciardo har fortfarande problem med att bemästra årets McLaren och startar racet från ruta tretton, han har Kimi bredvid sig i ruta fjorton. Russel slog Latifi med fyra tiondelar och belönades med ruta femton, och Latifi i sin tur var sekunden snabbare än HAAS duon där Schumacher med knapp marginal slog Mazepin som sakta men säkert tycks krypa närmare tysken för varje kval och race, sista ledet delas av murbesökarna Stroll och Giovinazzi.
 
Imorgon får vi se vems set up fungerar bäst under raceförhållanden, samt vilket team fattar de rätta  strategiska besluten, några murbesök lär dyka upp liksom säkerhetsbil ingripanden, dock ingen mer Viasport utan riktiga grejer med F1 TV Pro med riktiga kommentatorer som vet vad de pratar om, Viasportens earbrashers klarar jag mig utan.
 
 
Dagens grid girls njuter av sommarvärmen, det gör även jag, sommaren är kort.
 
Amen,..må alla cocksure earbrashers utrustas med munkavle.     
 
      
 
     

Kommentarer :

#1: Tomi

Visst du har rätt ang Bottas men visst luktar det att Bottas inte kör Mercedes med de nya reglerna nästa år vet liksom inte hur det kan fucka sig för Bottas så in i h....e i år annars....
Verstappen har ju inte riktigt råd med att köra rakt fram i kurvor och kvadda bilen som i träning 3 om han skall slå Hamilton sån marginal har han inte....kul att se Leclerc i pole kan nog hända en del i racet imorn....i kurva 15 där så många kraschade ser man ju verkligen att dagens bilar har svårt att styra in på ett bra sätt....nice att du bloggar alltid trevligt!! Näe blomman gillar varken Bottas eller Kimi.....

skriven
#2: tombau 61

blomman med anhang hatar allt som har med finland att göra djupt och innerligt..

skriven

Kommentera inlägget här :