THE DROP

 
 
Red Bull Ring del två fortsätter i samma spår som del ett för Verstappen, pole igen, stallkompisen som en sköld bakom sig ,och Mercedes duon på behörig avstånd som fyra och femma. Så, nu är det bara att defilera in i  mål i morgondagens race? Inte nödvändigtvis, Mercedes gjorde en avvägning i valet mellan kval och race set up, satsar man mer på det första alternativet är man snabb i kval, men riskerar samtidigt högre däckslitage, väljer man det sistnämnda alternativet offrar man kvalpace, men sparar på däck och kan stanna ute längre. Nu är ju RBR snabb både i kval och race, men har också en tendens att slita lite mer däck än Mercedes, så morgondagens race är långtifrån avgjort i förväg, utan både däckslitaget och racestrategin kommer att spela en avgörande roll för utgången av racet.
 
Verstappen gjorde bra ifrån sig igen liksom Norris, som redan innan kvalet berättade att han siktade på att slå någon eller några från både RBR och Mercedes lägret, ett uppdrag som han skötte till punkt och pricka. Perez tog tredje rutan med hjälp av slipstreaming från Norris bil, bra jobbat av mexikanaren som slog båda Mercedes piloterna. Gasly gjorde åter igen vad han brukar göra, och belönades med den sedvanliga sjätte rutan, och teamkompisen Tsunoda var inte långt efter, han startar racet från ruta sju. Vettel fick åttonde tid, men kommer förmodligen åka på ett straff för att han blockerade Alonso i kval två, och Russel gjorde sin bästa insats hittills med en nionde ruta som kan bli en åttonde till racet om Vettel straffas med tre platsers nedflyttning, sist i kval tre blev Stroll som inte riktigt hängde med i Vettels tempo.
 
För Ferrari duon blev kvalet en besvikelse, att bli slagen av en Williams med likvärdiga däck är ingen höjdare, Sainz elva och Leclerc tolva, de har haft en hel del problem med att få däcken fungera, något som märktes även idag. Ricciardos kval var åter igen ett rejält magplask, han blev mer eller mindre förnedrad av stallkompisen Norris, Sainz klarade sig mycket bättre ifjol som Norris teamkompis, Daniel måste skärpa sig om han vill bli kvar hos McLaren, en trettonde ruta är inte mycket att skriva hem om. Alonso fick nöja sig med ruta fjorton när Vettel ställde till det för spanjoren i kval två, men åter igen tvålade han till teamkompisen Ocon med en halvsekund, fransosen tycks få agera slagpåse ovsett vem som är hans stallkompis, man börjar undra varför Alpine gav honom ett fleraårskontrakt.  Giovinazzi slog Kimi och tog sig till kval två, men inte hade han mycket nytta av det, AR duon startar från femtonde och sextonde rutan. Ocon fick stryk med fem tiondelar av sin stallkompis och blev sjuttonde man i kvalet, Latifi i sin tur straffades med tre tiondelar av Russel och startar från ruta arton, det sista startledet delas av HAAS duon där Schumacher var halvsekunden kvickare än Mazepin.
 
Det om kvalet, som jag nämnde här ovan, så skiljer det en hel del mellan förarna ur set up synpunkt, en del har satsat mer på kval, andra på race, något som kommer att sätta sina spår imorgon, och då speciellt om racet körs på en blöt bana, det kan bli ett intressant race om himlen öppnar sig över Red Bull Ring. Apropå racehelg med publik på plats, många holländare, men få riktiga racingfans bland dem. Jag pratade med några ett tag sen, de flesta tycks var ex fotboll fans som begriper noll om racing, men drabbas av nationalistisk yra när de tar på sig en orange tröja. Jag personligen är inte speciellt förtjust i den här typen av fans, utan föredrar riktiga racingfans som kan sporten, holländare tycks vara på plats mest för att skrika, gapa, dansa och halsa Heineken som fotbollsgänget brukar göra, om Max skulle försvinna så skulle även de här "racingvännerna" försvinna spårlöst ut i det orangefärgade tomma intet.
 
Dagens grid girls från MONSTER sörjer Mercedes kräftgång,The Drop, men till Silverstone tar tyskarna med sig nya uppdateringar, och med 130000 på plats kan det bli en riktig folkfest inför en kunnig publik.
 
Amen, må himlen öppna sig över Red Bull Ring imorgon.   
 
    
 
     

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Kimi var mäkta irriterad efter kvalet och klagade högljutt på att däcken inte var redo för ett snabbt varv. Alldeles för kalla.. Grattis annars till Lewis som skapar in ytterligare en halv miljard de kommande två åren. Undrar egentligen hur mycket han skänker till alla organisationer han så stolt representanter?

Svar: Ja, Kimi har haft problem med att få upp däcktempen, hans mjuka körstil funkar inte i kval med Pirelli däcken. Apropå Hamilton, ju mer pengar han tjänar desto girigare blir han, de här rikas "välgörenhet" går ut på att tjäna två kronor på varje krona man skänker till "välgörenhet", det vill säga, en form av skatteplanering bekostad av skattebetalare, de här lirarna betalar ingen skatt. Även hans "miljömedvetenhet" suger, 10% av de rikaste i världen står för mer än 50% av nedsmutsningen i världen, plus att hans lön betalas av de värsta miljöbovarna i världen, så för mig är han en hycklare av värsta sorten.
Brandon Lee

skriven
#2: Eric

Jag gillar din beskrivning av dom Hollänska fanen, det är klackarna i taket, oavsett sportgren.

Svar: Ja, de är ett släkte för sig, kan vara ett resultat av alltför frekventa "coffeeshop" besök..;-)
Brandon Lee

skriven
#3: iron

Det går inte bra varken för ferrari eller de team som samarbetar med ferrari. Frågan är om inte haas och alfa romeo inte ska försöka göra mer på egen hand, samarbetet har ju bara gjort att de hamnar längre och längre bak.

Svar: Det ligger något i det du skriver, dock är Ferrari kopplingen värdefull ur PR aspekt, men kanske skulle ett Mercedes samarbete ge mer på prestanda sidan.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :