GOD SAVE THE SILVERSTONE

 
Silverstone är en riktig höjdare trots det totala avsaknaden av höjdskillnader i banprofilen, banan  är skapad efter gamla, fina värderingar där ett egenskap sticker ut, plattan i mattan. Jag personligen uppskattar den här typen av banor, andemeningen med racing är ju att det ska gå fort, på gränsen och allra helst en bit över gränsen, en gränslös gränsdragning som skiljer män från pojkar. Verstappens varvrekord lyder på 1,27,097 och 243,494 km/h, det finns några onödigt långsamma kurvor som till exempel The Loop, Vale och Brooklands där man växlar ner till tvåan, men det vägs upp av några ultrasnabba kurvkombinationer med höga G krafter som sätter förarnas nacke och bilens balans på prov. Vänster-höger-vänster-höger kombinationen mellan Maggots och Chapel som leder ut till Hangar Straight är ett banavsnitt som man måste sätta för att inte bli omkörd i slutet av Hangar Straight, rollar bilen genom det här banavsnittet och tappar downforce är man inte med och krigar om en poängplats. Silverstone är mer downforce-balans än traction-mekanisk grepp, men till exempel ut ur The Loop krävs det en del traction och en snabb utgång för att undvika bli omkörd på rakan på väg mot Aintree, Silverstone är förarnas våta dröm som kan förvandlas till en mardröm om man inte hittar rätt med inställningar.
 
Kampen  mellan RBR och Mercedes lär bli stenhård på Silverstone om Mercedes uppdateringar håller måttet, förlorar Mercedes på den här banan med sina många snabba-medelsnabba kurvor så kan de glömma VM titlarna, den här helgen blir något av "do or die" för Mercedes del. Bakom den dynamiska duon lär vi se en lika frenetisk kamp om titeln best of the rest, McLaren vill gärna koppla greppet om VM seriens tredje plats, men Ferrari kommer inte lägga sig platt för det, sedan är det ett hopp poängmässigt ner till trion AT, AM och Alpine som krigar om femte platsen i konstruktörsmästerskapet, med andra ord, mycket action att vänta på Silverstone. Kampen om förartiteln får en spännande fortsättning på Silverstone, även om Verstappen vann här senast, så kommer Hamilton göra allt och lite till för att knäcka holländaren på sin hemmabana, en kamp där även Bottas och Perez hamnar i hetluften ur strategisk synpunkt. RBR har dominerat på sistone ,men jag tror att Mercedes har en bra chans att vinna på Silverstone och knappa in RBRs försprång både på förar och konstruktörs sidan, hur rätt jag får i mina funderingar återstår att se.
 
Väderprognoser just nu siar om, hör och häpna, sol och temperaturer mellan 23-27 grader under hela racehelgen, men som alla vet kan vädret på brittiska öarna slå om när man minst förväntar sig av det, dock håller jag tummarna för ett torrt race. Det blir intressant att se vilka av förarna satsar hårdast på Silverstone, det finns ett antal som vill slå sin stallkompisar  för att bevisa sin duglighet, som till exempel Ricciardo hos McLaren. Daniel har inte alls hängt med i Norris tempo, han kanske borde försöka anpassa sin körstil efter materialet, köra som Lando. Ricciardo tar kurvorna i U form, Lando i V form lite som Kimi, djupt in, bromsa hård, en liten knyck med ratten och tvinga bilen att vända med hjälp av gaspedalen, en körstil som fungerar bra med årets McLaren. En annan som vill visa vad han kan är Bottas, att slå Hamilton skulle vara en bra merit på brittens hemmabana, en svår uppgift men inte på något sätt omöjlig, lyckas han med det så lär en del av hans kritiker tystna. 
 
Det om banan och kombatanterna, till helgen debuterar FIAs nya påhitt med sprintrace, så det kan vara på sin plats med en liten genomgång. Racehelgen börjar med en vanlig fredagsträning, sedan är det dags för ett kval till lördagens sprintrace. Alla förare får fem set av mjuka för att kvala med, till lördagens sprintrace på 100 km får man välja fritt vad det gäller gummiblandningen. De tre första i sprintracet delas poäng i skala 3-2-1, och sprintracets resultat bestämmer startordningen till söndagens race, där valet av gummiblandningar man startar racet med åter igen är fritt för samtliga.  Jag personligen tycker att FIA krånglar till det helt i onödan, men vem vet, det kanske kommer något bra ut ur det.
 
Pirelli har tagit fram en ny däckskonstruktion som ska palla bättre för de höga belastningar som däcken utsatts för på Silverstone, både sidobelastningen och den laterala är mycket hög på Silverstone, så Pirelli och FIA lär kolla noga att alla kör med rätt däckstryck för att undvika däcksexplosioner i höga hastigheter. Bromsar är för fegisar på Silverstone, man kör med relativt mycket vinge, hur däckslitaget blir återstår att se eftersom Pirelli justerar sina gummiblandningar från ett år till ett annat.
 
Det om Silverstone, på bilderna här ovan kan man studera den absurda mängden av diverse styrfenor hos årets Ferrari, det blir skönt att slippa sånt här skräp till nästa år när man tar ett steg tillbaka till mer "rena" bilar ur aeroaspekt.
 
Dagens grid girls ser framemot racehelgen, och hoppas att paraplyer inte ingår i konceptet.
 
Amen,..må sol och värme vara med er.   
     
 
   
 
      
 
          
 
        

Kommentarer :

#1: Tomi

Kul med ett nytt koncept värt att pröva speciellt om det blir som Ross B vill att det blir plattan i mattan under hela sprintracet men tror du på det? Eller fokuserar man mer på racesetup? Vad tror du om Kimis vara eller icke vara....om han slutar efter den här säsongen tror du att det kommer bli nån form av hyllningsrace för honom ett race som alla Kimi fanns åker till för att se honom en sista gång? Typ som att Budapest traditionellt är många finska fans som åker till men mer ett specifikt Kimi hyllningsrace....tycker att han är värd det borde organiseras...ser fram emot racehelgen ha det gott i den halvbrutala värmen....

skriven
#2: Eric

Är det bara jag som tycker att det är jättedumt att ha Träning 2 efter kvalet? Vad tusen ska dom göra på den träningen? Dom får ju inte ändra något på bilen...

Jag tror att det kommer bli kaos på spritracet. Det är många ungtuppar som kommer köra med huvudet under armen nu när dom inte behöver hålla igen. Det kommer säkert bli kul för tv tittarna, dock kanske det kommer kosta mer än vad det smakar för vissa team. (vips så har man inga framvingar kvar till racet)

skriven
#3: ilkkaluukas.blogg.se

Jag vart väl ingen större fan över sprinten.

skriven

Kommentera inlägget här :