DON´T GET MAD GET EVEN

 
 
Två pole, två vinster, och akterspegeln av en bortflyende RBR börjar bli en pinsam deja vu upplevelse för Mercedes duon, men jag har en känsla av, att  på Silverstone får vi se en betydligt mer konkurrenskraftig Mercedes med uppdaterad aeropaket, och med  en uppdaterad PU, en "driftsäkerhetsuppdatering" som kommer att ge ett antal nya hästkrafter på Honda maner. 
 
Till dagens race startade merparten av förarna med medium gummiblandning, det var bara Gasly, Tsunoda, Stroll och Vettel som startade med mjuka, och duon Sainz-Räikkönen som startade racet med hårda.  Starten gick, toppförarana höll sina positioner och höll sig på banan, men lite längre ner i startfältet gick det inte lika bra, redan i kurva tre på första varvet var Schumacher, Ocon och Giovinazzi ihop, Ocon fick bryta, Giovinazzi åkte in till depån och VSC kom ut. Vid omstarten backade Verstappen in i startfältet för att ge Perez chansen att försöka ta sig förbi Norris, mexikanaren försökte sig på en omkörning på utsidan genom kurva fyra, men hamnade i grusfållan när Norris tryckte ut mexikanaren, dock kunde Perez ta sig upp på banan igen men hade ramlat ner på en tionde plats. Mercedes duon tackade och pockade, och tog upp jakten på Norris som inte orkade hänga med i Verstappens tempo, men fungerade som en effektiv orange buffert mellan Verstappen och Mercedes duon. Till slut kom Hamilton förbi Norris, och Bottas gjorde samma sak i samband med depåstoppet, Norris som kom in samtidigt som Bottas fick stå 5 sekunder extra på depån som ett straff för att han tryckte ut Perez i början av racet.  Norris 5 sekunders starff blev inte det enda i racet, utan det delades ut 5 sekunders snabbvinster till höger och vänster. Giovinazzi fick en femma för att ha övertagit andra på depån under gulflagg, Perez fick två gånger fem för att ha tvingat Leclerc av banan två gånger, Tsunoda fick två gånger fem för att ha korsat vita linjen in till depån två gånger, Stroll fick en femma för att ha kört för fort på depån osv.
Nå väl, Hamilton och Bottas gjorde vad de kunde, men Verstappen hade tack vare Norris en 10 sekunders ledning redan på den 25 varvet, en ledning som sedan växte hela tiden ända fram till målflaggan. Hamilton genade lite för mycket över kerbsen i sin jakt efter den bortflyende holländaren,  och fick en skada på golvet som sinkade hans framfart, Bottas närmade sig men fick order om att inte ta sig förbi Hamilton. När Hamiltons varvtider blev allt sämre så insåg även Wolff att Bottas inte skulle kunna skydda Hamilton från Norris som närmade sig Mercedes duon, och gav Bottas tillåtelse att ta sig förbi Hamilton.  Något senare passerade  även Norris Hamilton som dock kunde rädda en fjärdeplats i mål, men halkade i och med det  ytterligare ett antal poäng efter Verstappen i förarmästerskapet samtidigt som RBR tack vare Verstappens vinst och Perez sjätte plats drygade ut RBRs ledning i konstruktörsmästerskapet med några poäng till.
 
Sainz gjorde ett starkt race och knep femte platsen i mål före Perez,och  Leclerc som tvingades av banan två gånger av mexikanaren blev sjua knappt slagen av Ricciardo som med sin sjätte plats i mål räddade äran till en viss grad. Gasly som gjorde två stopp blev nia i mål, och den sista poängen gick till Alonso, som tog sig förbi Russel på näst sista varvet till brittens stora besvikelse, den sistnämnda fick den svartvita flaggan  när han flyttade sig under inbromsningen i sina försök att hålla Alonso bakom sig. Bakom Russel på tolfte plats kom i mål dubbelfemman Tsunoda, rätt så dumt att passera samma vita linje två gånger, Stroll blev trettonde man i mål, Giovinazzi fjortonde, och Latifi femtonde. Kimi och Vettel hade en fajt om tolfte platsen bakom Russel, Kimi låg på utsidan, Vettel dök in på insidan, herrarna kolliderade på sista varvet och klassades som sextonde och sjuttonde i mål före HAAS duon Schumacher-Mazepin, Ocon bröt racet på första varvet som sagt var.  Efter sammanstötningen mellan Räikkönen och Vettel kom det upp dubbel gulflagg, åtta förare saktade inte ner tillräckligt när de passerade platsen, Perez, Sainz, Mazepin, Leclerc, Latifi, Giovinazzi, Ricciardo och Gasly, samtliga har kallats till ett möte med domarna, och Kimi och Russel som flyttade sig under inbromsningen undersöks också för sina tilltag, med andra ord, stökigt värre på Red Bull Ring med nitiska domare. 
 
Det om cirkus Red Bull Ring, jag undrar vad Mercedes ledningen tycker om Norris framfart, han har tagit som en vana att agera bromskloss mellan Verstappen och Mercedes duon, och det i en bil som har Mercedes motor, och är lackat med den orangea holländska färgen, inte konstigt att han fick så mycket applåder från holländare i publiken, dock inte av Wolff.
Apropå nästa års bilar, det måste bli något bra av det hela för att jag ska fortsätta med bloggandet nästa år. Jag bryr mig inte så mycket om vem som kör var, förarna är bara ballast i F1, det är bilarna och det tekniska som är det intressanta. Så, om FIAs nya påhitt blir åter igen ett slag i luften så får det vara för min del, det är urtråkigt med ett mästerskap där bara två stall kämpar om titlar.
 
Dagens grid girl kan inte låta bli att skratta åt dagens straffkåta domarkår på Red Bull Ring, ett gott skratt förlänger livet men ingen vill leva evigt, så domarna borde tagga ner lite och blunda ibland. 
 
Amen,..må "don´t get mad get even" vara med er.   
 
         
 
        
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Olssonian

Kimi fick 20s i straff för incidenten med Vettel, jag fattar inte riktigt hur domarna tänker, grabbarna som tranger varandra av banan får 5s men Kimi fick 20s för att Vettel kör in i hans framdäck ...... är det bara jag som ser det så?
Skönt med omväxling i täten men nu är det hög tid för Mercedes att skärpa sig, väntar med spänning på Silverstone så vi får se om Merca har något att komma med eller om de blivit feta och lata under åren med "lätta" titlar.
Vi hoppas väl alla att 2022 blir en tät och spännande säsong, inte minst om det betyder att bloggen lever vidare. Om det hänger på teknik och bra racing inför nästa år innebär det att Kimi inte kommer att förlänga?

Keep up the great work

//Olssonian

Svar: Vettel hade gott om plats på insidan, men lät bilen driva ut till vänster, dock knappast avsiktligt, han sa själv efter racet att han inte gjorde något dumt avsiktligt, race incident enligt min mening. Ja, kul med lite riktig kamp om poängen, och som sagt var, det blir intressant att se vad Merca har att komma med på Silverstone. Apropå 2022, Kimi är intresserad av det tekniska på samma sätt som jag, och därmed nyfiken på hur nästa års bil kommer att bete sig när man kör den, "one more year" finns där utan tvekan liksom motivationen.
Brandon Lee

skriven
#2: peter

Skulle säga att domarna var bra å förarna tog en massa felaktiga beslut i cirkusen

Svar: Ha ha, du borde få jobbet som FIA chef Peter. Ha det gött.
Brandon Lee

skriven
#3: Dennis

Olssonian
https://streamable.com/jbj5rh?t=55
Kollar man där är det svårt att skylla på någon annan än Kimi som antagligen har fokus någon annanstans än vad som händer till höger om honom. Enligt mig lika klantigt av honom tyvärr som när han körde in i stallkamratens rumpa tidigare i år.

Brandon, jag läste ett enligt mig lärorikt blogginlägg(https://f1metrics.wordpress.com/2014/08/28/the-rules-of-racing/) om vem som äger racinglinjen så att säga. Framförallt "7. Going around the outside" som påstår att man måste vara sida vid sida för att kunna kräva plats. Håller du med om det? Skulle vara spännande att höra din syn, kanske är förtjänt av ett eget inlägg till och med! Personligen tycker jag det är alldeles för ofta föraren på insidan bara kan släppa ut bilen och stackaren som är på utsidan måste antingen backa av eller köra av banan. Var väl Verstappen och Leclerc för två år sen som var mycket snack om också där det tydligen var okej att göra det Norris bestraffades för idag.

Svar: Om du tittar på bilder tagna med kameran högt över banan, så kan se att Kimi följer efter Russel exakt på samma spår, Vettel dyker upp på insidan, har gott om plats höger om sig, en hel bilbredd , men driver utåt till vänster istället närmare Kimi, jag ser det hela som en race incident, ingen av förarna försökte medvetet ta ut den andra. Att ta utsidan innebär vissa risker, men den som ligger på insidan ser när den andra väljer utsidan, och då har man två val, bromsa eller låta bilen driva ut för att blockera. Verstappen har tryckt ut Hamilton utanför banan ett antal gånger utan att straffas för det, igår valde domare att dela ut ett straff direkt för liknande manöver , det ser ju mer dramatisk ut när man hamnar på grus istället för asfalt, men i princip handlar det om exakt samma grej. Om man straffas eller inte beror på vem man är, de som kämpar om titeln får göra som de vill, andra åker på ett straff direkt, typisk inkonsekvent FIA harvande, det finns regler att följa men dessa regler tolkas efter tycke och smak av okunniga drönare. Just i fallet Leclerc-Perez så var Perez mycket medveten om att Leclerc ofta testar med omkörningar på utsidan, så Perez lät bilen driva ut för att blockera, såna är racers, man vill inte släppa den andra förbi.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Patetiskt. Jag stängde av skiten. Tittade på Indy Car istället. Gött jobbat Mackan!Och riktigt gött att du kör ett år till Brandon 👏

Svar: Mackan tvåa, Bottas tvåa, skapligt bra jobbat av båda två. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Patetiskt. Jag stängde av skiten. Tittade på Indy Car istället. Gött jobbat Mackan!Och riktigt gött att du kör ett år till Brandon 👏

skriven
#6: OK

Intressant att se Bottas reaktion idag - han verkade mycket uppåt. Man fick känslan av att han var lika glad för att han fick chansen att köra under en liten stund som för andraplatsen. Lite en signal ”jag kan också men får inte”. Inga problem att hålla Norris bakom sig efter det. Rätt satsning av Ferrari också som tjänade två platser åt Sainz pga Leclercs omkörningsförsök på Perez. Bra teamwork där man släppte fram den snabbaste för att tjäna poäng åt laget.

Svar: Ja, han har haft en dålig period, men har kommit igång igen på allvar, det blir nog ett nytt kontrakt med Merca, jag kan inte se att Merca skulle ha två britter i sitt stall, deras F1 satsning handlar ju i första hand om PR-marknadsföring, och det globalt, inte enbart på brittiska öarna. Ferrari tog rätt beslut, Leclerc klarade inte av att ta sig förbi Perez.
Brandon Lee

skriven
#7: Magnus Blomqvist

Patetiskt. Percy Nilsson den gamle ägaren till Malmö Redhawks sa en gång att det är alldeles för mycket sport inom idrotten. F1 lider av det motsatta. Det är ingen sport kvar. Snabbspolade fram tills tre varv kvar ungefär och konstaterade att jag just gett mig själv tillbaka en och en halv timme av mitt liv. Plus dock till Norris och Russell. Bra helg för båda och troligen ännu bättre för Russell nästa gång då ryktet ju säger att hans kontrakt med Mercedes ska offentliggöras. Kul även att Marcus nu i Indy Car verkar ha fått självförtroende, en bra bil och lyckats få ihop uppsättning mekaniker som gör det de ska göra. Way to go Mackan!

Svar: Man ska ta rykten för vad de är,.rykten ,.som sprids av klickbete kåt media som försöker ge Russel något slags superförare status, brittisk media är väldigt brittisk när det kommer till brittiska förare, dock är Mercedes ett tysk stall.
Brandon Lee

skriven
#8: Tomi

Ändå ett ganska händelserikt race.....för en gångs skulle höll Kimi sin racelinje utan att flytta på sig som han brukar....Vettel räknade kallt med att Kimi skulle drifta ut till höger för att undvika kollision.......tycker nästan att det är patetiskt att se att man kan se till att man kommer bakifrån och lägger sig på utsidan av framförvarande bil i ett kurvigt parti helt i den framför varandes racelinje....sen är det bara att gnälla om att man blev utskuffad och så får den man fightas med ett 5 sekundersstraff FIA måste ändra sin bedömning Kalle Anka nivå nu....extra härlig grid girl den här gången ...tack för en skön blogg...

skriven
#9: Tomi

...ja Kimi drifta ut till vänster självklart...

skriven

Kommentera inlägget här :