INSIDE OUT

 
 
Spa nästa, en av få klassiska banor som har överlevt med mindre modifieringar när Herman Tilke och FIA har varit i farten, visst är säkerheten viktig, men inte på bekostnad av utmaningen som förarna förväntas  bemästra, Eau Rouge är numera något kastrerad men fortfarande ett banavsnitt som skiljer män från pojkar. Det finns ett antal ställen på banan där man kan sätta in en attack, den första redan in i La Source efter starten där man kan välja lite olika spår till följande dragracet fram till Eau Rouge, saknar man traction ut ur La Source kan man se sig passerat redan innan man når fram till Eau Rouge.  Nästa omkörningsmöjligheten dyker upp i slutet av Kemmel rakan när man ställer sig på bromsen för att ta sig an Les Combes, och även genom Les Combes kan man testa sina omkörningsfärdigheter om man har en välbalanserad bil.  Det finns ett antal banavsnitt till där man kan sätta press på föraren framför sig innan man når fram till den sista höger-vänster svängen före start-mål rakan, ett populärt ställe att försöka sig på ett övertagande. 
 
Spa är mer balans och traction än downforce, man kör med lite vinge, däcken belastas tufft på sina ställen när det mekaniska greppet får jobba hårt för att täcka förlusten av downforce, man testar ofta olika vingar på Spa som senare kommer till användning på en annan snabb bana, nämligen Monza. Eftersom man kör med så lite vinge på Spa, har inte RBR samma nytta av sitt övertag på downforce sidan  här som de har på banor med många långsamma kurvor, Mercedes i sin tur med sin utsökta balans trivs på banor med snabba-medelsnabba kurvor, dock kan regnet ställa till det för Mercedes , RBR brukar ha ett övertag på halt underlag.
 
Att någon annan än förarna från de fyras gäng från Mercedes-RBR skulle blanda i kampen om segern på Spa finns inte under normala förhållanden, dock kan allt hända om vädrets makter och säkerhetsbilen blandar sig i det hela.  Alla fyra förarna lär ha fått strikta order om att sköta sig nu när kampen om VM titlarna tas upp igen, om man  tvingas bryta racet kan avståndet till VM titeln rusa iväg poängmässigt, men vågar man inte vinner man inte, med andra ord, en spännande racehelg att vänta.
 
Väderprognoser just nu siar om regnskurar och låga temperaturer under hela racehelgen, något som bäddar för problem att få upp däckstemperaturen "inom fönstret", det blir intressant att se hur de olika bilarna arbetar däcken i låga temperaturer på ett blöt underlag. Bottas har en femplatsers nedflyttning på startgriden på Spa, en rätt så passande bana att ta ett straff eftersom det är rätt så lätt att köra om på Spa, nu gäller det för Bottas att sköta sig i starten. 
 
 
Mjuka däck orkar inte riktigt genom hela varvet under kvalet, så toppstallen lär satsa på att kvala med medium i kval två för att kunna starta racet med medium, men blir det ett regnkval så gäller i viss mån "på lika villkor" även om toppbilarna brukar vara starkast även under svåra väderförhållanden. 
 
Det om Spa, om man jämför Mercedes och RBR på bilden här ovan, har man svårt att tro att båda bilarna är byggda efter samma regelverk, så stora är skillnader till exempel vad det gäller framvingen, framvagnsupphängningen, bakvingen och så vidare. Så, varför tar jag upp det här? Jo, för att ni ska inte tro att nästa års bilar kommer att vara karbonkopior av varandra, det kommer skilja mycket på detaljnivån mellan olika bilar, FIAs 2022 "mula" är just bara en "mula", inget mer än så.
 
Farbror Wolff har åter igen hamnat i blåsväder, både den tyska BaFin  och den brittiska FCA har inlett undersökningar huruvida Wolff har haft tillgång till insider information innan han genomförde köpet att Aston Martin aktier 2020. I en komplicerat affärsuppgörelse köpte först Wolffs polare Stroll 25% av AM, sedan köpte Wolff i sin tur 0,95% av Strolls 25% för 36 miljoner dollar, motsvarande 316 miljoner kronor i svenska pengar, och i nästa steg blev Mercedes-AMG chefen Tobias Moers chef för AM samtidigt som Mercedes köpte 20% av AM, och vips, 16 månader senare hade Wolffs aktieinnehav ökat 60% i värde. Som sig bör så sköttes affären mellan Stroll och Wolff på ett dessa kretsar förekommande sätt, det vill säga, mellan Strolls bolag på brittiska jungfruöarna och Wolffs bolag på Guernsey, det är bara skatteparadis som gäller för den dynamiska duon eftersom det är bara fattiga som betalar skatt. Det är rätt så patetisk hur mycket vill ha mer, Wolff är god för cirka 4 miljarder kronor men det räcker tydligen inte, mycket vill ha mer och skrattar hela vägen till banken i skatteparadiset, såna är dessa farbröder i F1, fifflare och skurkar.
 Det om F1 och skurkar, dags för en läsarfråga. Motorn på bilden här ovan är en fungerande prototyp från 1980 talet, en 4 liters V8 på 300 hk som har körts i en bil, kan någon av er gissa bilmärket, jag antar att några märkesfanatiker kommer att klara av det.
 
 Dagens grid girl gillar inte fifflare som skor sig på skattebetalarnas bekostnad, må aktiesockerbullen fastna i halsen för farbror Wolff.
 
Amen,.må hedersknyffeln Wolff vara med er.     
 
    
 
      
 
    
 
      
 
    
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Motorns vinkling skvallrar om att den sitter på tvären. Utformningen för tanken på en Audi motor men på 80-talet var dess motorer längd monterade. Så kan det vara en Ford Sierra? :)

Svar: Bra gissat, men nope, ingen Ford spis.
Brandon Lee

skriven
#2: uff

Tänkte gissa Volvo men den är på 4.4l och har annan konfiguration på insuget. Så jag avstår.

Peter Windsor åkte en bit på gamla SPA (=byvägar). Man kan konstatera att det var hårdare virke i F1 förarna förr i tiden. :-)
https://youtu.be/8ZY4Jcr0OsE

skriven
#3: uff

Tänkte gissa Volvo men den är på 4.4l och har annan konfiguration på insuget. Så jag avstår.

Peter Windsor åkte en bit på gamla SPA (=byvägar). Man kan konstatera att det var hårdare virke i F1 förarna förr i tiden. :-)
https://youtu.be/8ZY4Jcr0OsE

skriven
#4: uffe_a

Ursäkta! Fick felmeddelande och försökte posta igen. Du får gärna ta bort dubletterna.

Svar: Blogg.se är numera ett dåligt skämt, så undermålig tekniskt som den är, ingenting fungerar, jag har problem att logga in och skriva något, det går inte att ladda ner bilder eller kommentera, helt värdelöst med andra ord, kan de inte bättre borde de lägga ner bloggportalen.
Brandon Lee

skriven
#5: Anders

Saabs V8?

skriven
#6: Saab V8

Saab V8

skriven
#7: Cox

Den var enkel SAAB 9000 V8 :-)

skriven
#8: Lari

Saab V8

skriven
#9: Tomi

uff
Tack för Peter Windsor klippet......ibland är han så bra hans lugna metodiska beskrivande samtidigt som han lugn förklarar och kör på gamla SPA...man historien framför sig frågan är om allt är bättre nuförtiden...?

skriven
#10: Json

Bottas borde för Mercedes del bli kvar i Mercedes. Men om han får gå, skulle red Bull kunna vara ett alternativ? Kan det tom vara så att det är ngt som Mercedes fruktar?

skriven
#11: Börje

Valmet Twin Four

skriven
#12: tombau 61

spa äntligen riktig racing igen..blommans blogg däremot är tyst..inte ett ljud,där koncentrerar man sig helt på ngn form av porsche cup på gelleråsen..och på indycar,som bara has been förare kör i ingen som har något med f 1 att göra..då det inte finns en svensk i sikte på huvudklassen i mototsport i sikte..där gottar man sig mest om huruvida Bottas har någon framtid i F1 och om hur långsam Kimi har blivit,och hur överlägset bäst Marcus har blivit,samt det faktum att han fick 200 hästar mindre än sina kollegor i samma stall när han visade sin inkompetens i f1 världen..

skriven
#13: Anonym

ANONYMUS
Till tombau 61
Jag vet inte var du hämtar din information,men jag tycker nog att du har ett lika barnsligt sätt att uttrycka dig på som de du hånar har.

skriven
#14: Anonym

Håller med anonymus

skriven
#15: tombau61

anonymus du verkar vara en lättkränkt svensk idiot..förmodligen bor du på blommans skitsida och älskar att hata finska förare..

skriven
#16: Anonym

ANONYMUS
Till tom(skalle)bau61
Blommans kommentarsfält var många år sedan jag intresserade mig för,just på grund av att IQ-nivån där ligger på exakt samma nivå som din.D.V.S. IQ=Noll.Nu förstår jag var du hämtar din information någonstans i varje fall,så detta visar ju bara att det är du som bor på Blommans skitsida och inte jag.
Vad det gäller hatet till finska förare så har både Mika Häkkinen och Kimi varit mina favoriter genom alla år jag följt F1.När man läser dina inlägg så förstår man att du bara är en väldigt ung liten snorvalp som försöker imponera på B.L.
Dags att släppa tutten och växa upp.

skriven

Kommentera inlägget här :