FEW LOOSE ENDS TO TIE UP

F1 har haft ett antal mer eller mindre maktfulkomliga stallchefer, så även idag med Wolff i spetsen, F ettans egen Niccolo Machiavelli vars Machiavellism mer än väl matchar orginalets tankegångar om "samvetslös politik med maktspråk som mål". Söndra och härska är lika med Wolff, ett maktmedel som han flitigt utnyttjar sig av både inom det egna stallet, och i kriget med motståndarna, lovar runt men håller tunt likt romarrikets envåldshärskare.  Wolffs maktspel pågår på flera olika håll, Mercedes, Aston Martin och Williams stallen ingår i spelet i varierande grad liksom ett antal förare,  vars öden inom F1 ligger i händerna av Wolff med sin Machiavellistisk målsättning.  Att vara både stallchef och manager för en förare är en klassisk, paradoxal moment 22 situation, som sätter sina spår på många olika sätt. Wolff slutade som manager för Bottas när Valtteri kom till Mercedes, men han är fortfarande manager för både Ocon och Russel samtidigt som han gärna vill se Nyck de Vries i F1. Han har många järn i elden den gode Wolff, och leker gärna med elden, men att föra förhandlingar med sig själv måste ändå vara rätt så svårt, en stallchef vill ha en förare så billigt som möjligt samtidigt som en manager vill förhandla om så hög lön som möjligt för sin förare, en moment 22 situation.  Så, kommer den stora stygga vargen lyckas med uppgiften att föra förhandlingar med sig själv? Tja, han själv säger att "Vi är inte med bara på grund av att vi gillar tävla och köra runt-runt, utan mest på grund av marknadsföring relaterade orsaker", något som säger det mesta om Mercedes målsättning med racing som ett PR-marknadsföring-media-kommunikation verktyg.
 
 
Det finns ett antal andra stallchefer som också älskar lyssna på sin egen röst, den gnälliga Horner hos RBR som styrs av Mateschitz knähund Marko, den frispråkiga Steiner hos HAAS, Harry Potter kopian Binotto hos Ferrari, Seidl hos McLaren , Capito hos Williams och så vidare, men ingen av de matchar Wolff i fråga om motsägelsefulla uttalanden där föraren går från hero to zero, och från  zero to hero igen under en och samma racehelg  beroende på huruvida han uttalar sig i egenskap av en stallchef, manager, ex manager, stallägare eller en talesman för sponsorintressen. Brittisk media slår den stora mediatrumman för Russel som en Mercedes pilot från och med 2022, men väljer att blunda för faktum att Mercedes pysslar med global verksamhet, där två britter som förare inte nödvändigtvis är en optimal lösning ur marknadsföringrelaterad synpunkt. Wolff i sin tur hävdar att samtliga inblandade förare har  strålande framtidsutsikter inom F1 utan att för den skull precisera var de strålande framtidsutsikterna finns att hitta, med andra ord, typisk Wolff nonsens när han pratar mycket utan att säga något alls. Det finns ett antal förare vars kontrakt går ut i slutet av 2021, bland dem  Bottas, Russel, Räikkönen, Giovinazzi, Perez  och så vidare, och ett antal vars prestationer inte har kommit upp på den nivån man förväntade sig som till exempel Ricciardo. Hos Red Bull säger man sig vilja behålla alla sina förare, men säger samtidigt att man är inte nöjda med Perez prestationsnivå, hos Mercedes är man nöjda med vad förarna har presterat i år ,men har ännu inte bestämt sig vem ska vara Hamiltons teamkompis 2022, hos McLaren är man missnöjda med Ricciardos prestationsnivå med tanke på hans väl tilltagna årslön och så vidare, jag för min del vill tillägga att i F1 betyder  ett påskrivet kontrakt ingenting om man vill göra sig av med en förare, det blir intressant att se vem som kör var nästa år. 
 
Apropå nästa år, nu finns ju folk som tror sig veta, att 2022 blir ett år där man med hjälp av budgettaket kommer att jämna ut startfältet i F1, men de glömmer en viktig ingrediens i sammanhanget, nämligen den kvalificerade, kompetenta personalen hos stora stallen  som de små saknar. När alla stallen får lika mycket kapital att leka med fäller kompetensen avgörandet eftersom snubbar som Newey och Allison är en bristvara i F1, kreativt nytänkande där man relativt fritt tolkar FIAs regelbok utan att hamna på villovägar är nyckeln till framgångar 2022. En annan viktig ingrediens 2022 är en erfaren testförare som kan sortera ut bilens svaga punkter tillsammans med ingenjörer, en förare som vet hur man vinner race, hur snabb man än är betyder ingenting om man saknar förmågan att lämna vettig feedback under testdagar, något som kommer visa sig när testdagarna kommer igång.
 
Det om stallchefer, förare och nästa års bilar, ni har säkert redan läst att Japans GP har blivit inställt igen, synd  tycker jag, nu ska man hitta en ersättare, man pratar om USA men Covid 19 ökar snabbt därborta, så någon bana i mellanöstern är en mer trolig ersättare, man ersätter en klassiker med en parkering i en sandlåda, trist.  Nästa helg är det dags för en annan klassiker, Spa, vars banchef Nathalie Maillet  miste livet i ett triangeldrama för några dagar sen. Man brukar säga att som man bäddar får man ligga, Nathalie ville ligga med en annan kvinna, maken härsknade till och sköt henne, hennes älskarinna och till slut sig själv. Vad kan man dra för lärdom av det hela? Jo, att man ska välja när, var och med vem man ligger med för att undvika att ligga två meter under jord, världen är full av galningar med tillgång till vapen.
 
 
Det om F1 och galningar, när F1 har haft semester har Indycar passat på att avverka några race. Ericsson har gjort skapligt bra ifrån sig inklusive en vinst med mycket bondtur i ett race med 8 SC ingripanden, det finns ett antal klantskallar i Indycar som borde pyssla med något annat. Rosenqvist har haft ett tungt år, men repade lite mod i samma race som Ericsson vann och tog en tio i topp placering, Ericsson har fortfarande chansen att hamna i topp tre i sluttabellen, i Indycar kan allt hända och händer, det är kanske inte racing på toppnivå men ett rätt så underhållande spektakel mellan varven. 
 
 
Apropå veteraner i F1, när alla andra blir gamla tycks några förbli evigt unga, 40+ är det nya 20+ i F1,.ja må de leva uti i hundrade år.
 
 
Dagens grid girls håller tummarna för att racet på COTA ska kunna genomföras, jag gör det samma.
 
Amen,.är det någon som vet vart sommaren tog vägen?   
 
 
      
 
          
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Intressant läsning som vanligt.F1 verkar vara en riktigt rutten marknad bakom kulisserna.Det måste väl kännas jäkligt förnedrande som förare att bara vara en bricka i ett fulspel.
Vad det gäller Marcus så kan man väl ta fram den gamla klyschan,att riktigt bra racers ofta har turen på sin sida.Det finns väl ingen som kan förneka att han sedan Indy 500 har imponerat rejält,inte minst sedan det gjordes en rensning i ledet bland hans Pit crews.Sedan kan man ju undra vad skillnaden mellan F1-"cirkusen"och Indy-"spektaklet" är.

Svar: F1 är vad det är, i första hand en pengacirkus, det sportsliga kommer i andra hand, men samma regler gäller inom all proffsidrott. Förarna är bara brickor i spelet om pengarna, inga pengar, inga idrottsproffs. Tur ska man ha i racing, och visst har Mackan gjort bra ifrån sig, men det är betydligt lättare att imponera i Indycar än i F1. Skillnaden mellan F1 och Indy,.?,..den förstnämnda har större publik och bättre förare.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Det där är väl den stora baksidan med alla fantasisummor som gjort sitt intåg inom sporten.Allting blir ju helt skruvat.En förare som gett allt genom flera serier för att ta sig till den absoluta toppen och som jag tror drömmer om den finaste titeln man kan kröna sin karriär med,hamnar plötsligt i en situation där han inser att en titel kanske inte är det viktigaste,utan att ett helt oproportionerligt bankkonto till det han sysslar med blir det viktigaste.Vem hade inte reagerat likadant när hundratals miljoner strömmar in på kontot?
Vad jag avsåg med vad skillnaden kunde vara så var undermeningen att de är lika stora spektakel båda två.
När det gäller att imponera,så tycker jag nog att det i F1 är betydligt enklare att imponera i en Mercedes än i en Haas.Där finns en skillnad mellan F1 och Indy som åtminstone jag gillar,och det är att alla stall i Indy har samma grund att utgå ifrån.En annan sak jag gillar är att Marcus kan säga helt öppet att stallägaren ger alla i teamet samma chans.Ni kan raca mot varandra men kör inte ihop.När hörde man en sådan kommentar i F1 sist?

Svar: Ingen skillnad just mellan "cirkus" och "spektakel", men däremot i genomförandet, F1 är mer proffsigt på alla sätt, miljardrullningen syns. Visst är det enklare att imponera i en Merca än i en HAAS, men det krävs betydligt mer av en förare att ta sig till Merca än att ta sig till HAAS, de bästa förarna hamnar inte hos de bästa stallen av en slump. Att stallägaren ger alla i teamet i Indy samma chans är en sanning med modifikation, han kan ju inte göra något annat eftersom bilar i samma stall kan ha helt olika sponsorer, han måste tänka på att ge valuta för pengarna åt samtliga sponsorer.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Anonymus
Det var en intressant grej du upplyste mig om,det här med olika sponsorer bland bilarna.Tänk om det hade varit samma system i F1,då hade det kunnat se annorlunda ut än vad det gör idag.Men det är ju tyvärr just där problemet ligger.Jättebilföretagen och läskeblaskföretaget Red Bull behöver inte bry sig om att slicka några sponsorer, om inte där bak så åtminstone lite medhårs då de inte är uppbundna av några sponsorsavtal.Om det finns sponsorer i dessa team så är det väl snarast de som får dansa efter vad dessa dikterar.Där finns ju en stor skillnad i F1-stallen.De små är helt beroende av sponsorer och även där som du påtalar om Indy så hör man inte talas om försteförarekontrakt.Du har ju svar på det mesta Brandon,skulle vara intressant att få veta varför småstall som ligger mer eller mindre med konkurshot hela tiden överhuvudtaget fortsätter.Kan det vara så att det utåt låter som att de lever på ruinens brant,men att det faktiskt rullar in en hel del?

skriven

Kommentera inlägget här :