Om drygt en vecka är det dags för Imola igen, en riktig bana med rötter från 50 talet, en bana obesudlad av Tilkes linjära tänkande, som dock kan upplevas som något för smal på sina ställen angående banbredden, men samma fenomen går igen på flera andra banor, något som enligt min mening är den största boven i dramat "det är omöjligt att köra om" . Enligt FIAs mening är det bilarna som är boven i dramat, något som i sin tur leder till en rad återkommande justeringar i regelboken år efter år, om det inte är kraftkällan som drabbas av FIAs onda öga, så är det aerodynamiken som bära hundhuvudet, och allt detta till synes förgäves när följa John karusellen rullar vidare säsong efter säsong. Ni som brukar kika på MotoGP har säkert upptäckt förtjusningen med när fyra-fem åkare på bredden bromsar in i en kurva, och fortsätter sedan kampen om placeringar genom och ut ur kurvan med ständiga platsbyten som får fansen att jubla. Nu vill någon göra gällande att materialet är jämnare i MotoGP än i F1, men så är inte fallet, allt handlar om utrymme ute på banan. Kör man mitt i banan med en F1 bil så blir det omöjligt att ta sig förbi, banbredden räcker inte till för dagens groteskt breda och långa bilar, med bredare in och utgångar skulle man kunna bota "det är omöjligt att köra om" sjukan till 60-70%, men såna tankegångar ingår inte i FIAs enögda linje, utan de fortsätter med sina omskrivningar av regelboken med en dårens envishet. Pirellis preview på bilden här ovan är från ifjol, men det är samma gummiblandningar som gäller även i år, dock är årets gummiblandningar både något hårdare och långsammare.
Nog om dårar, ifjol tog Bottas pole före Hamilton...
...under racet bytte de plats när Bottas fick köra det mesta av racet med en bit Ferrari vinge fastkilad under golvet, Verstappen körde ut när ett däck exploderade, hur årets kval och race kommer att arta sig blir spännande att följa med tanke på RBRs formtopp i Bahrain. Att någon annan än förarna från Mercedes och RBR skulle kunna blanda sig i jakten på pole och en podiumplats är rätt så osannolikt, om nu inte Leclerc klarar av att hitta något alldeles extra fartmässigt i sin Ferrari. Mercedes hade vissa problem med att hitta den ultimata balansen i Bahrain, nu har de haft några veckor för sig att gå genom data som ska ligga som en grund för inställningsarbetet i Imola, det kunde kanske vara en bra ide att köra bilen något mjukare och lägre bak med lite mer vinge fram. Nu tycker säkert många att det låter som en dum ide i en low rake bil, men man kan ju inte hissa upp baken för att hitta grepp i en bil som är byggt enligt low rake konceptet, utan man måste leta efter bilens "sweet spot" med andra medel, jag tyckte mig se att Merca körde sin bil lite väl hög och styv i bakändan i Bahrain. Andrew Shovlin hos Mercedes är inne på samma linje angående ride heigth bak och balans, man kan inte göra en high rake bil av en low rake dito, utan magin sitter i totalbalansen, huruvida Mercedes kommer hitta den i Imola återstår att se, men det skulle inte förvåna mig om så sker.
ERS biten fungerade inte till 100% för Mercedes i Bahrain, de hade ingen extraenergi kvar i slutet av varvet, jag ser det hela som ett mjukvara problem som de säkert kommer att lösa inom kort om de inte redan har gjort det, bygger man om så brukar det dyka upp vissa problem med mjukvaran som man får uppdatera i efterhand. Mercedes styrka har ju varit att vara snabba rakt fram med hjälp av extraboosten från ERS samt genom snabba-medelsnabba kurvor, i Bahrain saknades delar av extraboosten på rakan i slutet av varvet och den ultimata balansen genom snabba-medelsnabba kurvor, det blir intressant att se om Mercedes har löst dessa problem lagom till nästa helg.
Det om F1, snubben på hojen på bilden här ovan heter Arttu Stenberg, jag saknar möjligheten att länka direkt till hans youtube klipp på grund av att Blogg.se har tagit bort den möjligheten, ibland känns det som att de gör allt för att göra bloggportalen sämre både för bloggaren och bloggbesökare. Men hur som helst, kika på Arttus tricks på youtube, den pojken är verkligen "next level", dock bör ni inte försöka göra det som han gör, det är inte kul att ligga på sjukhuset.
Dagens grid girls är många och långa, de skulle mer än gärna vilja vara på plats i Italien för F ettans Europa premiär för året, men Corona och Liberty Media säger nej.
Amen,..må extraenergin vara med er.
Hej Brandon,
skrivenGott att säsongen är igång. Kan erkänna att jag hade längtan efter säsongstarten, men blev ändå positivt överraskad av första racet. Ifrån TV-soffan var det mycket underhållande, Mercedes utmanades av RB, Perez gjorde en bra uppkörning ( även om det också visar på överlägsenhet i RB) och tight i rest of the best.
Har förhoppningar på det finska stallet men anar att Bottas kommer få det svårt att utmana... men hoppet finns. Känns överflödigt att utveckla hur dumt det är att dra för långtgående slutsatser efter första racet......
Läser alltid bloggen med stor behållning, har lärt mig att alltid trycka gilla men är sällan skrivare av text.
Tack för att du skriver // Hailwood