SOME FOOLS FOOL THEMSELVES

 
 
Om drygt en vecka är det dags för Imola igen, en riktig bana med rötter från 50 talet, en bana obesudlad av Tilkes linjära tänkande, som dock kan upplevas som något för smal på sina ställen angående banbredden, men samma fenomen går igen på flera andra banor, något som enligt min mening är den största boven i dramat "det är omöjligt att köra om" . Enligt FIAs mening är det bilarna som är boven i dramat, något som i sin tur leder till en rad  återkommande justeringar i regelboken år efter år, om det inte är kraftkällan som drabbas av FIAs onda öga, så är det aerodynamiken som bära hundhuvudet, och allt detta till synes förgäves när följa John karusellen rullar vidare säsong efter säsong. Ni som brukar kika på MotoGP har säkert upptäckt förtjusningen med när fyra-fem åkare på bredden bromsar in i en kurva, och fortsätter sedan kampen om placeringar genom och ut ur kurvan med ständiga platsbyten som får fansen att jubla. Nu vill någon göra gällande att materialet är jämnare i MotoGP än i F1, men så är inte fallet, allt handlar om utrymme ute på banan. Kör man mitt i banan med en F1 bil så blir det omöjligt att ta sig förbi, banbredden räcker inte till för dagens groteskt breda och långa bilar, med bredare in och utgångar skulle man kunna bota "det är omöjligt att köra om" sjukan till 60-70%, men såna tankegångar ingår inte i FIAs enögda linje, utan de fortsätter med sina omskrivningar av regelboken med en dårens envishet. Pirellis preview på bilden här ovan är från ifjol, men det är samma gummiblandningar som gäller även i år, dock är årets gummiblandningar både något hårdare och långsammare.
 
Nog om dårar, ifjol tog Bottas pole före Hamilton...
 
...under racet bytte de plats när Bottas fick köra det mesta av racet med en bit Ferrari vinge fastkilad under golvet, Verstappen körde ut när ett däck exploderade, hur årets kval och race kommer att arta sig blir spännande att följa med tanke på RBRs formtopp i Bahrain. Att någon annan än förarna från Mercedes och RBR skulle kunna blanda sig i jakten på pole och  en podiumplats är rätt så osannolikt, om nu inte Leclerc klarar av att hitta något alldeles extra fartmässigt i sin Ferrari. Mercedes hade vissa problem med att hitta den ultimata balansen i Bahrain, nu har de haft några veckor för sig att gå genom data som ska ligga som en grund för inställningsarbetet i Imola, det kunde kanske vara en bra ide att köra bilen något mjukare och lägre bak med lite mer vinge fram. Nu tycker säkert många att det låter som en dum ide i en low rake bil, men man kan ju inte hissa upp baken för att hitta grepp i en bil som är byggt enligt low rake konceptet, utan man måste leta efter bilens "sweet spot" med andra medel, jag tyckte mig se att Merca körde sin bil lite väl hög och styv i bakändan i Bahrain. Andrew Shovlin hos Mercedes är inne på samma linje angående ride heigth bak och balans, man kan inte göra en high rake bil av en low rake dito, utan magin sitter i totalbalansen, huruvida Mercedes kommer hitta den i Imola återstår att se, men det skulle inte förvåna mig om så sker.
 
ERS biten fungerade inte till 100% för Mercedes i Bahrain, de hade ingen extraenergi kvar i slutet av varvet, jag ser det hela som ett mjukvara problem som de säkert kommer att lösa inom kort om de inte redan har gjort det, bygger man om så brukar det dyka upp vissa problem med mjukvaran som man får uppdatera i efterhand. Mercedes styrka har ju varit att vara snabba rakt fram med hjälp av extraboosten från ERS samt genom snabba-medelsnabba kurvor, i Bahrain saknades delar av extraboosten på rakan i slutet av varvet och den ultimata balansen genom snabba-medelsnabba kurvor, det blir intressant att se om Mercedes har löst dessa problem lagom till nästa helg.
 
Det om F1, snubben på hojen på bilden här ovan heter Arttu Stenberg, jag saknar möjligheten att länka direkt till hans youtube klipp på grund av att Blogg.se har tagit bort den möjligheten, ibland känns det som  att de gör allt för att göra bloggportalen sämre både för bloggaren och bloggbesökare. Men hur som helst, kika på Arttus tricks på youtube, den pojken är verkligen "next level", dock bör ni inte försöka göra det som han gör, det är inte kul att ligga på sjukhuset.
 
Dagens grid girls är många och långa, de skulle mer än gärna vilja vara på plats i Italien för F ettans Europa premiär för året, men Corona och Liberty Media säger nej.
 
Amen,..må extraenergin vara med er.      
 
    
 
    
 
      

Kommentarer :

#1: Hailwood

Hej Brandon,
Gott att säsongen är igång. Kan erkänna att jag hade längtan efter säsongstarten, men blev ändå positivt överraskad av första racet. Ifrån TV-soffan var det mycket underhållande, Mercedes utmanades av RB, Perez gjorde en bra uppkörning ( även om det också visar på överlägsenhet i RB) och tight i rest of the best.
Har förhoppningar på det finska stallet men anar att Bottas kommer få det svårt att utmana... men hoppet finns. Känns överflödigt att utveckla hur dumt det är att dra för långtgående slutsatser efter första racet......

Läser alltid bloggen med stor behållning, har lärt mig att alltid trycka gilla men är sällan skrivare av text.

Tack för att du skriver // Hailwood

skriven
#2: Windingroad

Hej Brandon, Du skriver ofta om att bilarna blivit större . Men varför har de blivit större? Är det säkerhetsdrivet för att nämna en infallsvinkel. Skulle gärna se dig utveckla frågan, jag är bara nyfiken på svaret?

Svar: Dels är det säkerheten, dels FIAs inkompetens, man brukar ju säga att vikt är racingens värsta fiende. Att bilarna har blivit så stora och tunga som de är bygger på FIAs regelverk, och varje år lägger man dit några kilo till, som när man drog till med 18 tummare bara för att göra Pirelli nöjd, något som är mer än korkad, att öka den ofjädrade vikten är bland det dummaste man kan göra inom racing. Även i vardagstrafik kan man få hum om hur storleken påverkar framkomligheten, sätt dig i en bil som är 2 meter bred så blir bilägare livet genast mer komplicerad, samma sak på banan, de allra flesta banor är inte byggda för så stora bilar som dagens F ettor är.
Brandon Lee

skriven
#3: Genc

Bring back Max Mosley! Säger jag bara ellerlåy Gunther Steiner få bestämma i F1, blir det ordning i F1 igen. Än en massa pk nollor. Som bryr sig mer om, sitt töntiga rykte av att göra Formel 1 miljö och biltillverkare vänlig. Eller vrf kanske inte du. Då hade F1 varit som det var för 13-14 år sedan.

skriven
#4: Tomi

Grymt inlägg!
Vad tror du om Luka Nurmis framtid?
Ha det...

Svar: Svårt att säga, motståndet är inte det vassaste där han kör, de bästa förarna finns inom formelbil racing.
Brandon Lee

skriven
#5: Tomi

Kollade moto3 Doha andra loppet herregud vilken racing! som en flock med starar som vet exakt var de skall positionera sig med ständiga positionsbyte med minsta marginal tom bättre än moto gp....

Svar: Moto 3 hojarna är snabbare genom kurvpartier än MotoGP dito, sånt ger per automatik bättre racing, mer underhållande sådant.
Brandon Lee

skriven
#6: Christer

Hej Brandon!
Tack för ännu ett intressant inlägg, älskar när du förklara lte tekniska och aero bitar för en novis som mig :)
Till Tomi: Tycker nog att MotoGP i senaste racet var som att se Moto3 med ett helt gäng förare som hängde ihop på slutet.
Hälsningar
Christer

Svar: Tack själv för din kommentar, jag försöker att förklara det tekniska på så sätt att alla hänger med, huruvida jag lyckas med det är en helt annan femma;-) Ha det fint Christer.
Brandon Lee

skriven
#7: ThomasF

Mkt racing den här helgen!Blandade upp med lite sidvagnsracing från Isle of man på youtube häromdan.Är man inte motorintresserad kan man ju titta på det!Man vågar knappt se spektaklet.Sen när de som överlevt tar av sig hjälmarna visar det sig många är gamla gubbar som kört med en tjugoårings odödlighet i sinnena!!Som vanligt perfekt blandning i dina skrivningar BL.Tack//Thomas

Svar: Det var inte igår Thomas,.kul att du hänger med. Ja, mycket racing den här helgen, man får lite vårkänslor av det;-) Isle of Man och sidvagnsracing är för gamla racingrävar, småkillar skulle skita på sig där borta. Det krävs mycket rutin och en del tur för att klara livhanken, jag hade min värsta crash just där, det blev några veckor i sjukhuset, men sånt är karaktär bildande skit, året därpå var man tillbaka igen. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :