THE CATHEDRAL OF SPEED

 
 
Monza kallas inte för "the cathedral of speed" utan orsak, här går det undan, 70% av varvet körs med plattan i mattan. Kimi hade 2018 en medelhastighet på 263,587 km/h när han tog pole i sin Ferrari med 1,19,199, och Montoya kom upp i 372,64 km/h som toppfart 2005, hur fort det kommer att gå i år utan "party mode" i kval återstår att se. Den bästa möjligheten för en omkörning finns i slutet av start-mål rakan innan första höger-vänster kurvan efter en hård inbromsning , i samma höger-vänster kurva brukar det förekomma en hel del kalabalik under första varvet, får man en bra utgång ur Variante del Rettifilo så får man en andra chans att ta sig förbi innan man når fram till nästa kurva i form av Curva Biassono. De efterföljande två Lesmo kurvor brukar ställa till en del besvär, tar man lite fel spår genom den första finns risken att man glider utanför banan genom den andra.  I slutet av varvet är det viktigt att inte göra några misstag genom Parabolica, dålig utgång är lika med att man blir passerat i slutet av start-mål rakan.
 
På Monza kör man med minimalt med vinge, och bromsarna sätts på hårda prov, greppnivån från asfalten är låg och sidåbelastningen av däcken hög genom vissa partier av banan. Allt detta innebär att man får liknande problem med att hitta en fungerande set up som på Spa, balansen är allt på Monza kryddad med en dos traction och givetvis även med en kraftfull PU.  Väderprognoser just nu siar om sol och temperaturer kring 28+ under racehelgen, med andra ord, inte helt perfekt sett med Mercedes ögon, men de har nog lärt sig en hel del av det som hände på Silverstone, och kan därmed hantera den utmaningen som höga temperaturer kan komma med angående däckslitaget.
 
Så, vem kan tänkas utmana Mercedes duon om segern? Ingen dessvärre enligt min mening, nu när "party mode" inte längre är tillåtet att användas kan Mercedes skruva upp inställningar för "race mode" istället, och dra nytta av bilens fenomenala balans. RBR har inte så mycket nytta av bilens starka framända på Monza, Ferrari befinner sig i fritt fall, Renault har en bil som trivs med lite vinge men har inte en tillräckligt stark PU, "Pink Mercedes" saknar orginalets fenomenala balans osv, det enda som kan ställa till det för Mercedes är Pirellis däck som ibland helt enkelt inte håller måttet.  Huruvida Mercedes åter igen kommer att använda sig av stallorder i form av "Hamilton får försvara sig men Bottas får inte attackera med hjälp av PU inställningar" spektaklet återstår att se, Wolffs bortförklarning att Bottas behövde extrakicket för att försvara sig mot Verstappen på Spa köper jag inte, utan snarare så att man var redo att offra Bottas för att skydda Hamilton.
 
För Ferraris del blir nog hemkomsten allt annat än en triumf åkande i en galavagn, utan mer som en sorgeparad liggande på lit de parade tillsammans med Enzos spöke, efter Monza följer Mugello och lite längre fram Imola, Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Så, vad ska man säga om fallet Ferrari? Värdelös koncernledning, värdelös stallchef, värdelös personal, värdelös bil eller värdelösa förare eftersom det hos Ferrari är aldrig något fel på bilen, något som man har visat tidigare genom att sparka världsmästare efter världsmästare?  Förare har det sällan eller aldrig varit fel på, utan spåret leder till Maranello och den italienska lekstugan där var och en vill vara herren på täppan, och där alla skyller på varandra utan att någon tar ansvaret för fadäsen som upprepas år efter år, några gemensamma mål tycks inte existera i Maranello. 
 
Så, vart ska hästkraken med likvagnen ta vägen? Jag har hittat en lämplig adress på brittiska öarna åt Ferrari där de kan starta om från början...
 
...och det helst med brittisk personal så att Enzo äntligen kan vila i frid. Kommer det att fungera? Självklart, fråga Mercedes, en tysk vinnare made in England.
 
 
Det om helgens race och Ferrari, ibland vill FIA sätta ner foten och begär att förarna ska respekta tracklimits, till sin hjälp tar man höga kerbs, något som kan leda till en katastrof. Peroni fick sig en riktig flygtur på Monza 2019 i F3 på grund av det ovannämnda, klarade livhanken men slog förmodligen höjdrekordet för F3 bilar på Monza, FIA har gjort liknande dumheter tidigare till exempel på Spa, jag hoppas innerligt att vi slipper se sånt här på Monza i år på grund av FIAs inkompetens.
 
Dagens grid girl snutar är tillbaka, deras uppgift på Monza blir att bura in alla idioter hos FIA,.kan bli några stycken. 
 
Amen,.må Cathedral of Speed vara med er.     
 
 
       
 
      

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Åh det gör ont i mitt Ferrari hjärta att beskåda detta spektakel. Egentligen skulle man inte bry sig efter alla år med felbedömningar. Egentligen skulle man bara säga rätt åt dem! Särskilt efter hur de behandlade Kimi genom de sista åren. Kimi som nu med 40+ och slut stämplat i pannan körde om Ferraris och tog målflagg som bästa Ferrari motorbestyckat ekipage fick iallafall smärtan i hjärtat att kännas lite mindre och en glädjetår att rulla nedför kinden. Det var ju förutom Latifi Ferrari på de fem sista platserna. Måste vara rekord. Nu verkar det ju även cirkulera rykten om Hulk och Schumi jr till Alfa nästa år så ingen förbättring i sikte där iallafall. LeClerc har ändå en framtid och 2022 får väl bli året för honom att sikta på. För övrigt vann Lewis på banan men kungen denna gången var utan tvekan Bottas! Så typiskt finsk lugn och så en dräpande oneliner så iskallt. Möte? Vilket möte? Det missade iallafall jag.

Svar: Det är med blandade känslor man tar del av Ferraris förnedring, men det kan hända att de nu äntligen begriper att sparka förare är inte lösningen för deras problem. Kimi visade sin körskicklighet på ett övertygande sätt i taskig material, synd att han inte fick chansen att visa under sina sista år hos Ferrari vad han kan, Maranello gänget satsade på fel förare. Hur man behandlar sina förare hos olika stall visar vad F1 egentligen handlar om, det är inte "må den bästa man vinna" utan "må den med bästa PR värdet vinna", inte lätt till exempel för Bottas hos Merca att visa vad han kan. Ha det fint Magnus.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Man kan ju undra varför folk är så fascinerande av F1(inklusive mig själv). Tävlingarna drar 100-tusentals besökare, ändå får man väl utgå ifrån att de allra flesta vet att åtminstone toppstallen satsar på en förare. Det är väl tyvärr en nödvändighet, för om båda förarna skulle ta ungefär lika många poäng så minskar ju chansen dramatiskt att ta VM-titeln.
Kan inte låta bli att återkomma till detta med personalen inom Indy-car B. L. Du har naturligtvis helt rätt när det gäller den mekaniska sidan. Vad jag reflekterar över är depågänget. Där verkar det vara klasskillnad. Dixon radar upp klockrena depåstopp och detsamma gäller för Felix. Hos Marcus radar man upp urusla stopp. I Indycar där även tankning ingår så är det ju faktiskt där som loppen ofta avgörs.

Svar: Marcus kom in i ett 2 bils stall som bestämde sig att köra med en tredje, i sånt läge får man nöja sig med vad stallet hinner skrapa ihop gällande depåpersonal. Mackans gäng ser ut som några från Texaco macken som extraknäcker i Indycar, amerikansk racing är amatörmässigt på alla plan jämfört med europeisk dito, och då inte minst vad det gäller depåpersonal.
Brandon Lee

skriven
#3: Jesper

Man kan ju undra vad italienarna har för sig. Personalen i Maranello verkar hellre äta pasta än att få fram en snabb bil.
I MotoGP kan man se samma saker. Ducati som borde vara i toppen denna säsong (då Marquez är borta) är rätt vilse oftast.
Istället är det team som KTM som vinner race med både fabriks och icke fabriksteam.

Vad gör dom i Italien egentligen? Har inte italienarna kompetent folk nog för sina uppgifter men är för stolta för att ta in utomstående?

skriven
#4: Anonym

Lite trist att höra om Ferrari.
Dock verkligen välskriven och intressant läsning.
Tackar!

skriven
#5: tom

inte för att det spelar någon roll,men jag slutar kolla f 1 efter detta lopp,har följt f1 i den mån det gått att se det,sedan lauda/hunt..numera är det en parodi,hamilton ska vinna till varje pris,bottas får inte attackera britten..vilken jävla skitshow det har blivit..kräks outhärdligt..lägg ner skiten!!

Svar: Ge inte upp riktigt än Tom, man vet aldrig vad som kan hända, allt som krävs är att Ham får tekniska problem några gånger så är fajten om titeln där igen. Simma lugnt Tom.
Brandon Lee

skriven
#6: Calle

nu när det plötsligt händer ngt i F1 så kastar man sig över din blogg för att ta del av dina välskrivna o roliga komenttarer så finns dom inte där.det brukar vara en av höjdarna på måndagar efter racen.C

Svar: Ibland hinner man inte med när livet vill annat, jag ska försöka att hinna med framöver. Ha det Calle.
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

Nu när Vettel är klar för Aston Martin 2021 så är det givet att Kimi borde gå dit också. Vilket dreamteam för AM om de tillsammans skulle utveckla teamet och få tävla på lika villkor. Fan va kul det skulle vara! Visst kul för Gasly att han vann senaste racet men det hängde ju bara på bondtur. Läste Ross Brawns krönika där han hävdar att det var för att Gasly utvecklats till en så bra förare....vet inte....Tack för bloggen Brandon oftast roligare än racen ....

Svar: Vore kul med Vettel och Kimi i samma team, polare som de är, men Stroll sitter säkert, även om det för mig verkar som att han kör i F1 enbart för att hans farsa vill det, ibland försöker föräldrar förverkliga sina drömmar via sina barn, något som inte alltid är så lyckat. Gasly är en helt ok förare, inte en toppförare men en som förtjänar sin plats i F1, Brawn i sin tur kör med mycket PR tugg, på Monza hade Gasly tur, men han höll huvudet kallt i ledning, något som kan vara rätt så svårt. Tack själv för din kommentar och ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :