MUGELLO DEMOLITION DERBY

 
Jag avslutade det föregående inlägget igår med ett önskemål om ett säkerhetsbil ingripande för att höja underhållningsvärdet i dagens race, kanske borde jag göra det mer frekvent , det flaggades gult och rött, tre stående starter i ett race måste vara något av ett rekord i F1, mitt demolition derby önskemål infriades med råge. 
 
Första smällen kom redan på första varvet, Bottas tog starten före Hamilton, bakom dem drabbade  Verstappen, Gasly, Räikkönen och Grosjean samman, Verstappen och Gasly bröt direkt, Räikkönen linkade till depån för reparation men Grosjean stannade kvar ute med en något skadeskjuten bil. 
 
Med Bottas i spetsen körde man några varv efter säkerhetsbilen tills omstarten gick på varv sex...
 
 
 
...problemet var att gänget i slutet av startfältet tryckte plattan i mattan innan Bottas gjorde det,och satte igång en riktig demolition derby där Sainz, Giovinazzi, Magnussen och Latifi försvann ur racet. Rödflaggan kom ut, bilarna kom in, när det var dags för en omstart fanns inte Ocon med, han fick stanna på depån med bromsproblem. Inför den andra starten hade Wolff tagit Bottas i örat ,och förklarat för honom att det var Hamilton som skulle vara först, sagt och gjort, Hamilton svepte förbi, ordningen var återställt. När det sedan var dags för ett däcksbyte hade Bottas fräckheten att begära motsatsen till de däck som Hamilton skulle ta när han kom in, tji fick han, båda två skoddes med hårda däck, en fingervisning från Wolff med andemeningen "Hamilton får välja fritt efter egna önskemål, du får inte det". 
 
 
Racet rullade vidare med reducerad antal ekipace tills Stroll drabbades av en punktering, och smällde in i räcket, något som medförde dagens andra rödflagg situation. Bilarna kom in, liket efter Strolls bil som fattade eld i samband med avåkningen städades undan, bilarna kom ut, start nummer tre. Hamilton tog spetsen, Ricciardo svepte förbi Bottas som tog tillbaka sin andraplats varvet efter i slutet av DRS rakan, något senare fick Ricciardo även kapitulera för Albon ,som med sin tredjeplats tog sin första podium i F1. 
 
Perez smög in under radarn till en femte plats i mål före Norris, Kvyat tog några poäng i andra racet  rad med sin sjunde plats,och  Leclerc tjänade en placering tack vare Kimis 5 sekunders starff och blev åtta före Iceman som kunde hålla den andra Ferrarin bakom sig. Kimi tog båda två i den andra omstarten, men fick en 5 sekunders bestraffning för att ha korsat den heliga vita linjen på väg in i depån, i F1 får man köra på varandra bäst man vill utan att bli straffad, men våldför man sig på den heliga vita linjen åker man dit, rätt så fånigt kan man tycka, snacka om att sila mygg och svälja elefanter. De sista som tog målflaggan var Russel och Grosjean, det var nära till poäng för Russel men den här gången hade han inte turen med sig.
 
Den som alltid tycks ha "turen" med sig är Hamilton, så även idag när Bottas tog starten i första försöket bara för att sedan bli av med sin första position i det andra. Idag gällde   i vanlig ordning även "vi attackerar inte varandra" ordern från Wolff, det vill säga, Bottas fick inte använda extrahästarna för att attackera Hamilton, men Hamilton fick använda  dem för att försvara sig.  
 
 
 
Det om racet, med tanke på alla starter idag är det beundransvärt hur mycket stryk den lilla kopplingen i en F1 bil tål, med sina 10 cm i diameter är den av hojstorlek, men i det här fallet har storleken ingen betydelse, det som fattas på bredden tar man igen på djupet.
 
 Dagens grid girls är nöjda med vad Mugello hade att komma med, jag för min del avstår från önskemål av säkerhetsbil ingripanden till nästa race,  några måste ju kunna ta sig i mål.
 
Amen,.må demolition derby vara med er.     
 
           
 
       
 
      
 
   

Kommentarer :

#1: Flying finns

Gav inte Vettel 9 platsen till skänks åt Iceman så att han slapp vara sist i AR?

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Numer har ferrariförarna fullt upp med att hålla jämna steg med Kimi. Man kan tycka att det är ganska konstigt.Om jag inte missminner mig så sas det för ett par år sedan att kundmotorerna har cirka 30 hästar mindre än de som levererar dem,undrar om så inte är fallet längre, eller om det är Kimi som gör skillnaden.Antar att det ger honom lite extra tändvätska att han kan jäklas lite med Ferrari. Nu har han dessutom en ganska betryggande ledning i stallet, han har ju faktiskt dubbelt så många poäng än vad Giovenazzi lyckats skrapa ihop.

skriven
#3: Staffan

Ferrari har lite att jobba med. Utvecklingsförmågan måste vara enorm på den bilen/motorn. Vet du om dom har något uppdateringspaket på gång?

Kimi och Vettel borde byta stol med varandra.
MVH

skriven
#4: Marco

Tack för en massa läsning!!
Hur kommer det sig att man delar ut en massa varningar men inte straff. I situationen med säkerhetsbilen?

skriven
#5: ThomasF

Det behövs tydligen inga enhetschassin i F1 för att det ska bli kraschrekord nuförtiden?Påminner lite om INDYCAR nu faktiskt.Måste va en mardröm för alla som delar ut förtäckta stallorder att det sker naturlig racing på banan😃Ha D gott Brandon o tack för att du delar med dig.

skriven
#6: Tompa

Ja man börjar ju faktiskt undra när Bottas inte får välja däck själv.

skriven
#7: uffe_a

Gillar Icemans "sense of humor"
https://drivetribe.com/p/kimi-throws-shade-at-lewis-Op25bUjcTb2af8zdG0eN-Q?iid=IbdJrRpySNKF2NcljInW8g

skriven
#8: Tomi

Äntligen händer det lite....Bottas borde byta stall för sin egen självrespekts skull......Kul med en lite smalare bana än standard Tilke flygrakorna blir lite annorlunda då......shit Sainz satsade verkligen vid omstarten kollade på Joylyn Palmers 14min på Via Free analys av krashen....riktigt bra djupdykning i vad som orsakade den med avslutande analys av telemetrin...Ha det gott!

skriven
#9: Tomi

En annan sak ....vilka motorport eller F1 forum tror du når flest F1 fans i världen?

skriven

Kommentera inlägget här :