MADE IN MUGELLO

 
 
Mugello nästa, en hojbana av rang där även jag har cirkulerat på en hoj, en snabb bana som inom hojracing erbjuder många omkörningsvänliga banavsnitt, dock lär det inte bli lika lätt i en F1 bil att ta sig förbi, utan den bästa och förmodligen även den enda möjligheten för ett övertagande  blir i slutet av start-mål rakan, när man ställer sig på bromsen för att ta sig genom San Donato. 
 
 
På Mugello tvingas man att köra med mycket vinge för att klara av de snabba kurvpartierna utan att hamna utanför banan, något som i sin tur kostar toppfart på den långa start-målrakan, och både sidobelastningen och den laterala belastningen av däcken är mycket hög. Greppnivån från asfalten är hög, bromsslitaget låg liksom behovet av traction på grund av banans karaktär,som bjuder till att "styra" bilen med gaspedalen på samma sätt som genom vissa banavsnitt av Suzuka.
Det var här på Mugello som Kimi fick testa en F1 bil för första gången för 20 år sedan i samma stall som han kör för i år, Schumacher tittade på och blev imponerad, och sa till Peter Sauber att han borde ge en sits åt den snabba, okända  finländaren.  Hastighetsangivelser på bilden här ovan är hojrelaterade, på fyra hjul går det betydligt snabbare genom kurvpartier, hur snabbt återstår att se, men en välbalanserad bil är ett måste på Mugello, en "Mercedes bana" med andra ord, dock siar väderprognoser om temperaturer mellan 29 till 32 grader under racehelgen, något som kan ställa till det för Mercedes.
 
Även RBR borde passa på den här banan med sin starka framända trots det att den inte är lika välbalanserad som Mercedes, på den här banan kan man verkligen dra nytta av en bil med stark framända som styr in bra, och behåller greppet fram genom hela kurvan. 
 
Det blir intressant att se hur de olika aktörerna tar sig an uppgiften att tämja Mugello eftersom man saknar data och erfarenhet från banan, men toppstallen brukar ha lättaste med att anpassa sig för nya banor  med sina mer välbalanserade bilar, det blir inte lätt att hitta dem rätta inställningar på Mugello om man har en bil som har en tendens att understyra.
 
Det om Mugello, nu har både RP och Vettel bekräftat F ettans sämst bevarade hemlighet, nämligen att tysken 2021 tar över Perez sits hos RP, huruvida Vettel framöver kommer att få ut något vettigt ur det hela återstår att se, RP är inte ett toppstall för närvarande, och lär inte bli det heller inom överskådlig framtid.  Jag tycker lite synd om Perez som hjälpte till att hålla stallet flytande när de hade stora problem, men sådan är F1 cirkusen där ett giltig kontrakt inte betyder något alls, vem som helst kan skickas ut i kylan när som helst. Nu är ju inte Vettels PR värde numera vad det har varit, Mercedes var inte intresserade av hans tjänster lika lite som McLaren och Renault, så RP var hans enda någorlunda vettiga chans att hänga kvar i F1, vart Perez kommer att ta vägen vet inte ens han själv just nu, men han har starka sponsorer med sig så till exempel HAAS borde vara intresserade av att erbjuda en sits åt mexikanaren.
 
Apropå Monza, jag hade inte tid över att blogga om racehelgen, men kikade både kval och race. Gasly lär vara nöjd med sin lotterivinst, liksom tvåan Sainz och trean Stroll, en rödflaggsituation kan verkligen ställa till det, det är inte ofta man vinner ett race om man startar från tionde rutan, jag undar vad Albon tyckte om det hela.
 
 
Hos Mercedes lär man inte vara lika nöjd, stallet klantade till det på många olika sätt under söndagen. De kallade in Lewis för tidigt, och saboterade Bottas race med totalt misslyckad motormappning, det är inte ofta man ser en Mercedes som inte kommer förbi en Renault eller McLaren med öppen DRS i slutet av start-målrakan, och måste hela tiden undvika slipstreaming för att inte gå för varm, dumma misstag av ett toppstall.
 
Dagens grid girl vill se mer av rödflagg relaterad lotteri, två snubbar från Mercedes och en från RBR på podium efter varje race är inget kul.
 
Amen,..må rödflaggan vara med er.   
 
           
 
   
 
 
     
 
      
 

Kommentarer :

#1: kjell levén

Härligt att du är tillbaks Brandon, saknar din skarpsynta analys efter varje lopp, o fina damer
Tack för ditt arbete!

//kl

Svar: Tack själv för din kommentar, ibland hinner man helt enkelt inte med att blogga även om man gillar att göra det. Ha det fint Kjell.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

Bra analys.ska bli jävligt kul att titta på kval och race på en helt okänd bana för dom flesta förare.nu kommer väl den kända rumpa känslan fram hos förarna,

Svar: Ja, det är alltid kul med något nytt som Mugello, men även Turkiet kan bli en höjdare, den är en häftig bana.
Brandon Lee

skriven
#3: Bamse

Mercedes saboterade INTE Bottas race med totalt misslyckad motormappning. Alla 6 mercedesbilarna måste köra med samma motormappning och de övriga 5 förarna hade inga problem med motorns inställningar. Det var Bottas själv i vanlig ordning som bäddade för hans usla framfart. Sämst start av alla och race craften lyser som vanligt med sin frånvaro.

Svar: Man måste inte köra med samma mappning, det skulle inte ens fungera med olika designkoncept. Att inte ha fart nog på rakor har ingenting med "race graft" att göra, Bottas sa ju direkt efter några varv att mappningen inte fungerade utan var ett dåligt skämt. Det finns de i Sverige som älskar att kasta skit på Bottas, däribland du, kan vara ren avundsjuka men är nog snarare en fråga om kunskapsbrist, så läs på lite innan du kommenterar.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Kan det inte vara som så att Mercedes är så självsäkra att de helt enkelt ställer in bilarna efter att de ska ligga först och bara bevaka sin ledning? De kanske inte ens kalkylerar med ett scenario där de ska ligga och fajtas i trafik. Var det inte så att Hamilton hade en lätt resa upp till åttondeplatsen men att även han fick problem att avancera när de bästa bilarna i fältet stod på tur?

Svar: Precis så var det, de fick till och med be och böna av FIA att "öppna upp" sina bilar i parc ferme på grund av att deras motorer överhettade i trafik. Sedan var inte heller deras motormappning anpassad för "köbildning", felmappat med andra ord, då blir det svårt att köra om.
Brandon Lee

skriven
#5: Janne blomqvist

bamse här ovanför,heter nog J B i initialerna..

skriven
#6: leif

Hej Brandon, jag har en dispyt med brorsan som säger att typ williams måste ha samma motor inställningar som mercedes kör med, jag säger att det är omöjligt att det skulle fungera med en williams bil utan att det är mercedes motor ingenjörer som bestämmer ihop med williams hur dom ska köra sina motorer i kval och race tack på förhand leif

Svar: Williams har inte tillräckligt bra chassi att köra med samma PU inställningar som Mercedes, skulle de försöka med det så skulle bilarna sitta i muren titt som tätt. Ha det fint Leif.
Brandon Lee

skriven
#7: Staffan

Kimi och Vettel borde byta plats och Janne borde sluta med sitt Mercedes och Hamilton propaganda alla vet Mercedes är bäst just nu. En kommentator borde vara lite mer opartisk.


Svar: Håller med i båda fallen. Ha det Staffan.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :