Portimao är en ypperlig hojbana, och även F3 och F2 förarna känner sig hemma här, men frågan är om den inte är för kort och för långsam för F1 bilar...
...4.684 km och en kavalkad av kurvpartier som avlöser varandra, det är inte många meter av banan man kör med fullgas.
Pirellis preview i siffror säger det mesta om Portimao, man kör med mycket downforce och bromsarna sätts på hårda prov, saknar man traction är man illa ute, samma sak med bristande balans genom alla kurvpartier, dålig balans kostar däckslitage på grund av den höga sidobelastningen.
Även om Mercedes slutade utvecklingen av årets bil bra länge sedan, så är den fortfarande den bäst balanserade bilen i startfältet, något som medför att den även är den lättaste att hitta rätt med inställningar, och det speciellt på en bana där man inte har kört tidigare. Dock är det på sin plats att lyfta varningens finger för hotet från RBRs håll, deras bil alstrar mycket downforce, och trivs på relativt långsamma banor med många kurvpartier, deras problem är att bilen har så smalt fönster där den fungerar optimalt, med andra ord, kan ta tid för RBR att hitta de rätta inställningar.
Renault är ute efter att knipa tredjeplatsen i konstruktörs VM före McLaren och RP, de har också gjort stora framsteg och ligger inte många poäng efter den dynamiska duon. Om Ocon orkar prestera i närheten av Ricciardo ,så har fransoser en bra chans att ta tredjeplatsen, dock brukar även McLaren fungera bra på den här typen av banor förutsatt att de hittar rätt med inställningar.
Eftersom man saknar telemetri data från banan, så startar alla teoretisk från samma utgångspunkt. Dock vet man av erfarenhet, att de stora stallen alltid ligger några steg före tack vare sitt mer kunniga manskap, så något annat än den sedvanliga Mercedes-RBR kampen om podiums lär det inte bli på Portimao heller, men däremot finns det plats för överraskningar på mittfältet. Väderprognoser just nu siar om temperaturer mellan 17-20 grader, och risk för regnskurar på fredag och söndag, kan bli intressant med torrt kval och regn under racet om regnet håller sig borta under lördagen.
Det om Portimao, SSC från USA hälsar till Koenigsegg i Sverige, att deras hastighetsrekord på 477 km/h med Agera är nu historia. SSC Tuatara krossade snittrekordet med 508,73 km/h,och nådde som mest 523,93 km/h, en F1 bil är klen i jämförelse, V8 med dubbelturbo ger 1750 hk i en SSC, en rätt så potent pendlarbil med andra ord.
Jag ger inte mycket för Playstation generationens F1 förare, en av dem tycks glömma bort att ta sin ADHD medicin, den andra fnittrar som en liten tjej och berättar hur rädd han är att skada sig eller bli dödad, och den tredje spelar svår som en rysk poet och så vidare, Verstappen, Norris och Leclerc saknar fullständigt allt som förknippas med karisma och utstrålning, Playstation generationens förare är lika tråkiga som pappfigurer och totalt okunniga om det tekniska.
Snubben på bilden här ovan kallar sig för en F1 journalist, jämnårig med Playstation förare, en student som har fått för sig att leka journalist. Finley Crebolder skriver om F1 hos Planet F1, om footboll hos Planet Football, bloggar om resor, skriver om film, har en podcast osv, halv engelsman, halv holländare som på sedvanlig brittisk maner hyllar britter och ser ner på resten bortsett från holländare. Så, vad har pojken komma med i fallet F1? Absolut ingenting, han är totalt okunnig i allt som handlar om motorsport, med andra ord, en typisk brittisk "F1 expert" som stoltserar med tvärsäkra åsikter om det mesta trots det att han saknar fullständigt även de mest grundläggande kunskaperna i ämnet.
Så, vart vill jag komma med det ovanstående om Playstation generationens förare och journalister? Jo, när den nuvarande generationen av 30+ förare och någorlunda kunniga journalister går på pension ,så kommer även jag att göra det. Jag har noll intresse att skriva om knatteligan, och ta del av okunnig svammel från bekräftelsekåta studenter som kallar sig för journalister, de borde göra gemensam sak och sätta sig mitt i skogen med en handkontroll i näven, lika barn leker bäst.
Dagens grid girls föredrar män, pojkar kan leka med sig själv.
Amen,..må barnbidraget vara med pojkar.
Ja du Brandon. Pension ser vi framåt de flesta av oss. Vi får dock inte glömma när vi själva var unga och hade alla svar. Föraktade stofiler och hyllade nytänkande. Med tiden har det ändrats och vi blir äldre och "visare", oftast på grund av egna misstag. Även denna avart av ungdom kommer så småningom på att erfarenhet ska man inte förakta. Nej du, häng kvar och hjälp till att forma dagens unga, det är vår plikt och bidrag till oss och deras utveckling.
skriven