GERMAN CHILL OUT

 
Tyskland och Nürburgring nästa, när F1 cirkusen återvänder till banan efter några års frånvaro. Bättre sent än aldrig brukar man säga, men i fråga om årstid är det sent värre ur väderaspekt, till söndages race förväntas temperaturer kring 8+ och risk för regnskurar.
Det var 2013 man senast körde ett F1 race på Nürburgring, så i praktiken handlar det om att börja om från början, data samlad för sju år sedan har passerad sitt bäst före datum för länge sen.
 
2013 fanns det med team som Lotus, Marussia och Caterham, Kimi körde för Lotus, Alonso för Ferrari, Ricciardo för Toro Rosso och Button för McLaren. Bland de nuvarande förare finns det ett antal som har aldrig kört en F1 bil på Nürburgring, som till exempel  Leclerc, Sainz, Russel och Norris, det är faktisk bara sju stycken som har tidigare erfarenhet av banan i en F1 bil, Räikkönen, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Vettel, Perez och Grosjean.
 
Det finns ett antal lämpliga ställen på banan för övertagande, det första redan in i Castrol-S, och den sista vid inbromsning till NGK-Schikane, däremellan kan man  bland annat testa omkörningslyckan in i Ford-Kurve eller Kuhmo-Kurve. Nürburgring öppnar för kreativ tänkande ur omkörningsaspekt, vågar man satsa så finns det alternativa lösningar att tjäna placeringar med under racet.
 
Som jag nämnde här ovan, så är det senaste laget ur väderaspekt att köra ett race på Nürburgring i mitten av oktober, men för Mercedes del lär det passa som handen i handsken med låga ban och lufttemperaturer, man behöver inte "öppna upp" bilen för bättre kylning och slipper därmed att rubba bilens fenomenala aerobalans.
 
Att någon skulle på allvar kunna utmana Mercedes på deras hemmaplan är rätt så osannolikt, visserligen har RBR en bil som gör bra ifrån sig genom kurvpartier, men med tanke på de förväntade låga temperaturer, och bilens nervösa grundkaraktär lär Verstappen få svårt med att utmana Mercedes duon om segern.
 
Att hitta rätt set up blir inte lätt, dels på grund av banans karaktär, och dels på grund av att det var så länge sen man senast körde på Nürburgring, en välbalanserad bil är ett måste för att överhuvudtaget kunna hålla sig kvar på banan. Det lär inträffa ett antal avåkningar under racehelgen när samtliga inblandade testar både bilens och sina egna gränser, HAAS har aldrig tidigare varit här, men har i Grosjean en förare som kan banan, de unga förarna vill visa sig på den styva linan som ibland kan vara rätt så äventyrlig att balansera på osv, med andra ord, chansen finns för en underhållande racehelg.
 
 
 
Banans kurvpartier kräver mycket downforce, bromsarna sätts på hårda prov, och traction är bra att ha på sina ställen, så även mekanisk grepp måste finnas där. Belastningen av däcken  är något över medel, hur slitaget blir återstår att se,eftersom Pirelli saknar data om hur dagens gummiblandningar reagerar på banbeläggningen på Nürburgring.
 
Det om Nürburgring, apropå Honda och deras beslut att lämna F1 efter 2021, jag tror att det mest handlar om att Honda vill ha betalt av RBR för att även i framtiden leverera motorer till stallet, själv behöver de sina slantar för att satsa på utvecklingen av elbilar. Så, om RBR är villig att betala för sina motorer blir Honda kvar som motorleverantör, några gratismotorer finns inte att få tag på, vill RBR satsa på Renaults spisar istället så blir det även där att öppna på plånboken.
 
Dagens grid girls är inte intresserade av att vara på plats i Tyskland, med 8+ saknas det 20 + grader för en behaglig tillvaro.
 
Amen,..må höstrusket vara med er.     
 
          
 
      
 
     
 
 
          
 
        
 
        

Kommentarer :

#1: Rick

Tjena,

Vill bara tacka för en jäkligt bra blogg, mycket bra synpunkter och förklaringar som gör sporten mer intressant för mig. Jag gillar verkligen din input, speciellt på tekniken och det politiska som pågår bakom kulisserna.

Hur som helst så tycker jag att F1 är fortfarande världens mest intressanta och bästa sport, kanske med tanke på både det sportsliga och politiken.

Nu är ju jag ett Kimi fan av högsta rang, jag vet ju att Kimi gillar en överstyrd bil med snabb och stabil fram ända.

Har Alfa lyckats med producera en bil som Kimi gillar? Trots att den inte har HP så det räcker. Skulle en t.ex. en Merca motor i Alfan göra den mycket bättre?

Vilken bil rent körmässigt skulle Kimi trivas bäst i? MB eller RB.. eller någon annan bil?

mvh/Rick

Svar: Aeropaketet har blivit lite bättre, bilen har lite bättre balans nu, men den saknar fortfarande en hel del downforce, något som kan ge problem med att få upp däcktemperaturen på Nürburgring. Den ideala bilen är en nästan neutralstyrd bil med en liten tendens till överstyrt, lätt att ställa in och skapar inga oväntade problem genom kurvor. Kimi gillar en starkt framända som per automatik ger en lite svagare bakända, men om man kan leva med lite överstyrd så funkar även det bra. Alfa har inte tillräcklig bra chassi för att dra så mycket nytta av en Merca PU, alla förare skulle trivas med Merca som i det närmaste är neutralstyrd, men Kimi skulle nog även behärska RBR, han har ju erfarenhet av Neweys lite nervösa bilar. Ha det bra Rick, kul om du hittar något läsvärt i min blogg.
Brandon Lee

skriven
#2: Christer

Tjena Brandon!
Låter som vädret (regn) kan ställa till det i helgen och kanske bjuda på en del överraskningar.

Svar: Det kan mycket väl bli så, kanske några säkerhetsbil perioder där man snabbt tappar all däcktemperatur, blir det så har Merca mycket nytta av sin DAS som hjälper till att hålla uppe däckstemperaturen. Ha det Christer.
Brandon Lee

skriven
#3: Timo

Härlig läsning Brandon, alltid kul komma in o läsa din analys.
Det ger oss off grid lite extra insyn och vetskap.

Bottas i pole vad hände med guldgossen?

Soumi go for gold? (nä det får han nog inte göra)

skriven
#4: ThomasF

Bottas🏁🇫🇮🇸🇪

skriven

Kommentera inlägget här :