SLIPPIN`AND SLIDIN`

 
 
Slippin`and sladin` party på Istanbul Park kan vara rätt så underhållande, om inget annat så just ur underhållnings synpunkt. Lance Stroll har tidigare gjort några av sina bästa resultat på halt underlag, lite smygträning på kanadensiska vintervägar har kanske gjort sitt, att slå sin teamkompis med 1,5 sekunder händer inte varje dag.
 
Så, vilka slutsatser kan man dra av dagens kval? Tja, några chansade med inställningar och kan med lite tur få rätt imorgon om vädergudarna står på deras sida i form an regnskurar. Rent allmänt brukar våt underlag jämna ut startfältet på olika sätt när motorstyrkan inte är den avgörande faktorn, man kör ju med regninställningar i motorn med lite snällare vridmoment kurva, mer på körbarhet än kraft.  
 
RP chansade på regnrace, RBR fungerar bra på halt underlag eftersom deras bil alstrar mest downforce av samtliga, och AR är mer konkurrernskraftig när motorstyrkan inte dikterar villkoren osv. Vad pysslade Mercedes med? De fick inte bilen att fungera med "intermediate" däck under kval tre, fick inte upp däcktemperaturen "inom fönstret", lika med katastrof imorgon? Inte nödvändigtvist, det är väderförhållanden som blir den avgörande faktorn, startar man racet med torrdäck så kommer hela startfältet kastas om på bara några varv, så hos RP dansar man regndansen och ber till högre makter att regnet bara öser ner imorgon.
 
För Ferraris del blev kvalet en pinsam historia, Vettel och Leclerc distanserades av AR duon på ett förnedrande sätt. Leclerc som pratade efter fria träningen hur kul han hade haft på den sophala banan kom ingenvart under kvalet, och fick stryk även av Vettel som i sin tur var nästa två sekunder långsammare än Giovinazzi.
 
Det är inte varje dag det skiljer 9,5 sekunder mellan första och sista man i kval tre, eller att Kimi kvalar ut Giovinazzi med 4,5 sekunders marginal, men i regn blir det  slumpgeneratorn som fäller avgörandet. Dock kan tur i kval förvandlas till otur i race i novembers nyckfulla väderförhållanden, jag undrar hur det känns för Kimi att bli slagen av Hamilton med bara två tiondelar och att ligga före Bottas med en halvsekund.
 
Nu är det ju inte säkert att Stroll får behålla sin pole eftersom han inte saktade ner tillräckligt enligt domare under gulflagg i kurva sju, men vi får väl hoppas på att han slipper ett straff, det är kul för fansen när det oväntade inträffar i all Mercedes monotoni. Det har alltid funnits förare som trivs på våt underlag, kommer att tänka på en snubbe från MotoGP, Anthony West, sanslöst duktig när det var halt, torkade banan upp så blev han i det närmaste osynlig.
Jag gillar själv att köra i regn på två hjul, kanske inte med de allra senaste hojar där man kan välja regninställningar och där antisladd och antispinn håller en i handen, men på hojar av den gamla skolan där rumpkänslan regerar. Man får ståpäls när bakhjulet hamnar på den vita linjen i 250 knyck i landsvägs racing, och hojen ruskar sig som en våt hund,inga avåkningszoner, det gäller att hålla sig på vägen.
 
Jag låter bli  att skriva om vilka gjorde bra ifrån sig, och vilka inte gjorde  det under dagens kval eftersom det hela blir så chansartad under svåra förhållanden. Några förare  trivs bättre på blöt underlag än några andra, men är inte 4-5 sekunder snabbare för det, utan det mesta handlar om inställningar, hur man har valt att optimera inställningarna, men kul med lite variation i startfältet mitt i all Mercedes dominans som sagt var.
 
Just nu siar väderprognoser om lätta skurar på Istanbul Park imorgon, det enda man kan ändra på vad det gäller inställningar är att justera framvingen, med andra ord, kan bli ett intressant race med några överraskande namn högt upp på resultatlistan ,och en hel del avåkningar när de som misslyckades i kvalet försöker köra upp sig genom startfältet.
 
Dagens grid girls har solinställningar och kan skatta sig lyckliga att de slipper novemberkylan på Istanbul Park.
 
Amen,..må morgondagens race vara med er.     
 
         
 
       
 
    
 
    

Kommentarer :

#1: peter

Underbart när det blir lite väder som ställer till det .
Tyvärr så är han fortfarande en liten pojk ....
Långt lopp kan det bli imorgon Må den bästa vinna imorgon
Inte Bilen utan Föraren med tur som vanligt .

skriven
#2: Marcus

Verkligen kul när det blir mer chansartade kval och Mercedes inte dominerar. Hoppas att det blir en del skurar för mer spänning.
Hoppas det blir många poäng för Kimi.

skriven
#3: Genc

Brudarna är skitsnygga som du lägger upp, fortsätt så, love them ;) Inte bara det utan även att istället för Vietnam till nästa år, vrf inte istället Portimao och Algarve banan istället. För den banan påminde om värsta Hot Wheels banan till F1 bana. Du kanske sådana coola banor, som småkillar som bland annat jag hade när jag var liten. Så därför skulle jag ha den på kalendern, om jag hade bestämt i Formel 1 istället för ännu ett skurkland som Vietnam på kalendern.

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Kimi! Kimi! Kimi! Nu hoppas vi på regnrace och finskt på pallen 👍

skriven
#5: kjell levén

YNF! Sikka damer...

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Nu är det slut på grisfesten för denna gången.
Måste säga att det var jäkligt kul att se Kimis framfart i kvalet.
Marginalen till GIO var ju imponerande.Ändå knep ju GIO en fin tiondeplacering.Kan det ha med rumpkänslan från Kimis rallyeskapader att göra?Tror du BL att AR-s prestation i kvalet beror på att de liksom AP satsat allt på ett regn-race,eller att bilen faktiskt är ganska körbar fast motoreffekten inte räcker till?De har ju varit ganska konkurrenskraftiga gentemot Ferrari hittills.Undrar även hur det står till med den gamla devisen att de kundmotorer som levereras har cirka 30 hästar mindre än leverantörens.Det hör man ju ingenting om numera.

skriven

Kommentera inlägget här :