ISTANBUL WASHOUT

 
 
  
 
 
Hamilton både tvålade till och tvättade ut resten av startfältet på Istanbul Park, han till och med varvade stallkompisen Bottas, som hade nog karriärens värsta race i Turkiet.  Bottas ingenjörer borde ta en studieresa till Hamiltons dito för att lära sig lite om inställningar, där brittens set up fungerade perfekt gjorde det inte alls för Bottas, som helt saknade grepp både med full wet och intermediate. Han snurrade inte mindre än fyra eller fem gånger, och hade under racet placeringarna 9-18-11-15-17-13 och 14 i mål. Eländet för Valtteri började redan i första kurvan, när Ricciardo körde på Ocon som i sin tur körde på Bottas, och båda två snurrade av banan, sedan fortsatte bara eländet för Bottas del genom hela racet. Så fort han hade tagit upp sig några placeringar, så snurrade han av om och om igen, det är bara att glömma eländet, och komma igen till nästa race.
 
Nu var inte Bottas ensam om att snurra av banan, Verstappen gjorde det två gånger, Albon, Ricciardo, Grosjean och Räikkönen en gång, var säkert några fler, man hann inte med att räkna alla karusellturer och avåkningar.
 
Stroll som startade från pole ledde racet länge tills banan började torka upp, och han fick problem med både understyrning och graining, en nionde plats i mål var nog en stor besvikelse för kanadensaren. Stallkompisen Perez skötte sig bättre,tog hand om däcken och belönades med en andra plats i mål efter suveränen Hamilton, den sista podiumplatsen gick till Vettel, som gjorde ett stark race från sin tolfte startruta.  
 
Vettels stallkompis Leclerc låg trea när sista varvet började, ville mer och försökte bromsa sig förbi Perez, men kom in för djupt i kurvan, och var tvungen att släppa förbi både Perez och Vettel. Ibland vill han för mycket, den gode Charles, men han lyckades i alla fall hålla undan för Sainz, som slutade på en femte plats i mål efter en start från en trettonde ruta på startgriden.
 
Verstappen, som sin vana trogen gjorde en eländig start slutade som sexa i mål efter två snurringar före sin stallkompis Albon, som även han snurrade under racet, den förstnämnda lär vara besviken med tanke på hur han hade dominerad under den fria träningen, och med tanke på hans startposition. 
 
Sainz stallkompis Norris korsade mållinjen på en åttonde plats efter en start från ruta elva, Lando har inte riktigt samma racepace som Sainz, men det kanske kommer med några års erfarenhet. Stroll slutade på en nionde plats i mål som sagt var, den sista poängen gick till Ricciardo som inte mäktade med samma tempo i racet som han hade under kvalet.
 
Ocon fick åter igen stryk av Ricciardo, och blev elva före Kvyat som slog stallkompisen Gasly, en racehelg att glömma för AT duon som saknade fart både under kval och race. Bottas mardröm racehelg slutade med en fjortonde plats i mål före landsmannen Räikkönen, vars AR saknade fart under racet på en upptorkande bana. Russel och Magnussen var de sista på en sextonde och en sjuttonde plats som klassades i mål, trion Grosjean, Latifi och Giovinazzi  tvingades bryta racet. 
 
Racehelgen på Istanbul Park blev en skolexempel av hur olika set up fungerar under varierande förhållanden, en del hade satsat mer på kvalrelaterad, andra på race dito, några trodde på ett torrt race, andra på ett regn race. Set up påverkar  bilens balans och greppnivå på en upptorkande bana liksom bränslemängden, en del fick understyrt, andra överstyrt. Några förare tycks vara  bättre än andra att ta hand om däcken när det uppstår graining, men även där spelar de valda inställningar huvudrollen efter förarens körstil , och hur duktiga ingenjörer man har till sitt förfogande, samt hur bra samarbetet mellan förare och ingenjörer fungerar. Hamilton är utan tvekan en förare som har klarat av att skapa de rätta förutsättningar inom det ovannämnda med stallets fulla stöd, hatten av för hans sjunde titel, det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, och samarbeta med rätta människor, något som Hamilton har verkligen lyckats med.
 
Lewis har slagit alla möjliga rekord, grabben på tillväxt, Russel, har i sin tur tangerat ett i och med Turkiets GP, han har nu kört lika många race som Max Chilton med den nuvarande poängräkningen utan att ta några poäng, 35 stycken. Bottas samlade ihop 407 poäng under sina år med Williams, så nu måste Russel börja gasa lite extra för att komma ikapp innan hans gloria som en tilltänkt kronprins  för Hamilton hamnar alltför mycket på snedden.
 
Det om Turkiets GP, nu återstår bara några utflykter till Tilke parkeringar ute på sandöknen, något som man lika gärna kunde spola enligt min mening, årets VM titlar är delade och jag har redan siktet inställt till nästa års VM serie.
 
 
Dagens grid girl gillar inte regn, men tycker att regn race kan vara rätt så underhållande tillställningar, jag kan bara hålla med i båda fallen.
 
Amen,..må gråvädret vara med er.        
 
 
        
 
        
 
 
      
 
   

Kommentarer :

#1: peter

Ja han var bra idag Discopojken .
Och pojken Mad Max är inte redo
En fråga hur kan ett Intermediet går över 80 % av varven ?

skriven
#2: Tompa

Ocon nuddade aldrig Bottas, Bottas bromsade hårt för att inte köra in i Ocon.

skriven
#3: Carl

oavsett vilket såtycker jag detta var årets mest underhällande race.Utan drs o med nedskruvade motorer var det riktigt under-hållande många snabbaste varvförare på en bana där små misstag kostade placeringar visade Hamilton hur det skulle gå till.Inte för att jag är ett hamiltonfan men man vinner inte 7 titlar på att vara kass.hoppas bara att du fortsätter att hålla oss uppdaterade serien ut.

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Visst var det ett snyggt genomfört race av både Lewis och Perez, men samtidigt går det ju inte att komma ifrån att de satsade allt på ett kort och att det var rena bonnflaxen för deras del att den förmodade rikliga regnskuren inte hann fram innan de tog målflagg. Då tror jag vi fått ett helt annat scenario. De hade troligen vart helt körda och Ferrari med friska däck hade haft en mycket god chans att ta hand om både plats 1och 2 på podiet. Tycker dessutom att denna säsongen hittills varit den bästa på länge. Det är väl det enda positiva med Coronan. Många race på europeiska banor som bjudit in till en en ovanligt bra säsong.

skriven

Kommentera inlägget här :