EFFICIENT TYRE MANAGEMENT

 
 
Jag borde kanske skälla ut Verstappen lite oftare i min blogg för att han ska prestera på samma nivå även framöver som han gjorde idag, bra jobbat av Max.  Visst har RBR en rätt så hygglig bil, och en rätt så duktig chaufför i Max, men idag fick de bra hjälp dels av Pirelli som bytte till mjukare gummiblandningar, dels av lyckat strategi, dels av vädrets makter som håll temperaturen uppe och dels på grund av att Mercedes bil inte riktigt trivs i höga temperaturer, och att de hade optimerad sin set up för den snabbaste delen av banan, är man snabb där sliter man mycket däck.
 
Nu vill jag inte på något sätt förminska Verstappens insats, han gjorde ett felfri race på alla sätt, men under normala väderförhållanden och med hårdare gummiblandningar är Mercan forfarande snabbast. Dock idag gjorde de bort sig i fråga om set up, det är bättre att optimera över ett helt varv än efter några snabba kurvor, då bli däckslitaget mer hanterbart sett över en hel racedistans.
 
Hamilton i samarbete med sin raceingenjör lyckades åter igen lura Bottas och hans raceingenjör i en fälla, Lewis gnäll över blistering var spel för galleriet som betalade sig, och britten kunde lätt passera Bottas för att ta hand om andraplatsen i mål.  Bottas fick nöja sig med en snöplig tredjeplats i mål, han och hans raceingenjör måste lära sig att inte svälja  med hull och hår allt vad Lewis och hans raceingenjör klämmer ur sig, det taktiska rävspelet är en viktig del av det hela och måste tolkas på rätt sätt för att ta fram lyckad depåstrategi.
 
Leclerc gjorde åter igen det samma som han har gjort under samtliga inledande race i årets VM serie, smög sig fram i mål med en enstoppare under radarn, att ha en bra framända betalar sig om man kan hantera det, något som Charles behärskar riktigt bra, en fjärdeplats i mål är mer än godkänd resultat.
 
Albon drog nytta av för dagen en bra bil och blev femma i mål, dock 40 sekunder efter stallkompisen med RP duon Stroll-Hulkenberg hack i häl, varför man tog in Hulken för ett set mjuka i slutet av racet är lite svårt att ta in, kan vara för att man ville försäkra sig om att Stroll kom i mål före tysken.
 
Ocon som gjorde ett svagt kval ryckte upp sig i racet och tog målflaggan som åttonde man före Norris, som inte riktigt hittade farten varken under kval eller race, den sista poängen gick till Kvyat som misslyckades under kval, men spottade upp sig i racet med lyckad depåstrategi.  
 
Gasly gjorde en motsatt resa, bra kval följdes av en svagare insats i race, Vettel gjorde en Vettel redan i första kurvan och snurrade utan hjälp, den mannen är helt vilse i en bil med en "lös" bakända och geppig framända. 
 
Sainz gjorde inte mycket väsen av sig på Silverstone, Ricciardo kvalade bra men föll genom fältet under racet, och Kimi gjorde vad han kunde i en bil som halkar omkring som en smörklick i en stekpanna. AF tappade allt när Simone Resta lämnade stallet och ersattes med Alessandro Cinelli som aerochef, hans aeropaket saknar helt balans och lirar inte alls ihop med det mekaniska greppet.
 
Grosjean blev köttbiten i AR hamburgaren mellan Räikkönen och Giovinazzi i en hopplöst långsam HAAS, de två sista att ta målflaggan ett varv efter vinnaren blev Russel och Latifi i var sin "one lap wonder" Williams, Magnussen bröt racet.
 
Dagens race blev rätt så underhållande tack vare däcklotteriet, med rätt depåstrategi kom man långt upp i resultatlistan, till nästa race i Barcelona lär ordningen vara återställt med Mercedes i topp, de kommer knappast att göra om samma misstag som idag angående set up och valet av gummiblandning som man startar racet med i Barcelona.
 
Det om F1, Red Bull som sponsor hade en bra dag idag, inte bara för att man lyckades vinna på Silverstone i F1, utan även på Brno där Red Bull sponsrad KTM tog sin första vinst i MotoGP idag.
 
 
 
Dagens grid girl är inte riktigt nöjd med Hamiltons insats idag eftersom tvåan är den första förloraren, men britten har fortfarande en övertygande ledning i VM serien, dock räcker det med ett brutet race för att förändra det hela.
 
Amen,.må den sköna sommarkvällen vara med er.     
 
          
 
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: Staffan

Bara att hoppas Pirelli kör med mjuka däck och högre däcktryck framöver verkar bli lite jämnare då. Har Ferrari blivit snällare mot däcken?
Mvh Staffan

Svar: Stallen kommer att anpassa sina set up efter däcken, både vad det gäller gummiblandning och däcktryck, dock finns det en risk att racen blir som på SS, alla söndagsåker för att spara på däck. Ferrari är inte hårt mot däcken, men saknar lite balans, Leclerc kan "köra runt" problemet, men inte Vettel. Ha det bra Staffan.
Brandon Lee

skriven
#2: Calle bergström

Idag blev det intrssant, strategi o däcken strulade till det men vad händer nästa race om värmen håller i sig över södra europa? alltid kul att läsa dina inlägg även om man inte alltid håller med.keep up the good work!

Svar: Värmen lär hålla i sig, och Merca bör nog fundera på om det inte är dags att tänka lite mer på race set up än kval dito. Man behöver inte hålla med, kallas för åsiktsfriheter så länge det inte övergår till pajkastning och personliga påhopp. Ha det Calle.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :