DRIVING THROUGH TIRE BLOWOUTS

 
Maskeraden på Silverstone med tre gånger Alexander Lukas, en del har tur även när de har otur, för några andra är det tvärtom. Hade Hamilton fått en punktering ett varv tidigare så hade han inte vunnit racet, hade Verstappen hoppat över det andra depåstoppet hade han vunnit racet och så vidare, för Bottas gick det som brukar gå för Kalle Anka, vad än man gör så förlorar man i slutändan. 
 
Racet som sådan blev en enda lång gäspning för toppförarna innan punkteringsfesten satte igång, redan på väg in i första kurvan märktes det tydligt vilka order Mercedes hade gett sina förare. Bottas fick bättre start än Hamilton, men lyfte av och lät britten ta spetsen utan några om och men enligt Wolffs önskemål, tråkigt att se men likväl dagens verklighet i F1, sedan hände det inte så mycket för toppförarnas del tills det var ett par varv kvar av racet ,och den ovannämnda punkteringsfesten avgjorde det hela.
 
På mittfältet där även Ferrari numera huserar hände det desto mer, det krigades på riktigt om placeringar med blodsmak i munnen. Leclerc lyckades med både tur och skicklighet hålla undan för Ricciardo, som gjorde sin bästa insats hittills i en Renault i år, Norris i sin McLaren blev köttbiten i en Renault hamburgare där Ocon blev den andra brödhalvan, och kammade hem även han sitt bästa resultat för året.
 
Gasly gjorde ett riktigt bra race, och belönades med en sjätte plats i mål före Albon som fortsätter att rada upp tveksamma insatser, frågan är hur länge han kan hänga kvar med stöd av majoritetsägaren i Red Bull. Alex har inte det som krävs för att behålla sin sits i ett toppstall,och sättet hur han skickade ut Magnussen ur racet imponerar föga.
 
Stroll hade en mindre lyckad eftermiddag i sin B Merca, jag är helt övertygad om att Perez skulle ha gjort betydligt bättre ifrån sig i den andra RP bilen, synd att han drabbades av Covid 19 viruset. Vettel var helt vilse i sin Ferrari under hela racehelgen, kan delvis bero på att han knappast längre förses med likvärdigt material som gör att motivationen inte är på topp, en poäng i en Ferrari är inte mycket att skriva hem om.
 
Bottas fick sitt race torpederad av Pirellis sköra däck som inte håller måttet, nu är gapet till Hamilton uppe i 30 poäng, och därmed är troligtvist  även chansen att kriga om årets VM titel borta om nu inte Hamilton nollar vid något tillfälle längre fram.
 
Russel gjorde ett bra race i sin Williams, Sainz föll offer för Pirellis blowout party, Giovinazzi blev bäst hos AR, och rikemanssonen Latifi hängde inte alls med i Russels tempo. Grosjean ägnade eftermiddagen åt att flytta på sig under inbromsningen ett antal gånger , den sista som klassades i mål var Kimi ett varv efter vinnaren. Iceman hade inget vackert att säga varken om bilen eller om teamets agerande efter racet, han kallades först in när säkerhetsbilen var ute, på väg in i depån ändrade sig Kimis raceingenjör och gav order att han skulle stanna ute, något sent kan man tycka, det kom ett antal svordomar som ett svar från Kimis sida, det är inte mycket som fungerar hos AR just nu.
 
 
 
 
Mercedes är för tillfället löjligt överlägsen, så vad kan FIA göra åt det? Jo, de har redan agerat i hemlighet, nästa års VM serie kommer inledas med tre vinter race...
...RBR har i hemlighet testat Pirellis nya F1 dubbdäck...
...liksom Ferrari...
...greppnivån jämfört med slicks är häpnadsväckande på snö och is...
...första racet nästa år går av stapeln i Barcelona...
...den andra på Spa...
...och den tredje på Nurburgring Nordschleife.
Nu är det säkert många av er som vill protestera och göra gällande, att Mercedes kommer krossa resten av gänget även på snö och is, men där har FIA agerat slugt värre, Mercedes kommer som enda teamet  att enbart förses med översnöade slicks från 2019, det ni!
Så, kommer Iceman att vara kvar i F1 när det nalkas vinterföre med rallyvibbar? Självklart, Kimi älskar snö, is och bredsladdar, han kallas inte för Iceman utan anledning.
Dagens grid girls är inte mycket för snö och is, det är så mycket sämre grepp i kurvor då.
 
Amen...låt oss be för bättre racing på Silverstone under den kommande helgen.     
 
     
 
         
 
        
 
   
 
 
   
 
 
    
 

Kommentarer :

#1: F1

Mr Brandon. Satt faktiskt hela racet och kollade på RK och lyssnade på honom och hans ingenjör. Allt fr att de inte ställde ner framvingen vid depåstoppet till det omtalade box box, stay out, stay out.
Jag har viss förståelse för att ibland blir det bråttom och därigenom svårare att fatta bra beslut. Men det här är ju F1 vi pratar om. KR har sagt att han stannar så länge han tycker att det är kul. Kul kan man ha även med sämre utrustning. Men när det inte funkar runt omkring lär det inte motivera i rätt riktning. Kan du förklara för mig varför är det så svårt att hitta bra ingenjörer? Kan inte låta bli att tänka på Bono. Verkar alltid lugn och alltid kunna ha ett svar till LH.

skriven
#2: Flying finns

Titta på Fettan nuförtiden är som att se färg torka....
Pengar fattar jag även älskar,men politik i motorsport är ju helt jävla fucked up.
Kommer det någonsin bli bra igen?

Svar: På sommaren ska man se färg torka,.i alla fall om man målar om kåken;-) Motorsport styrs idag av pengar mer än någonsin, inte så konstigt med tanke på att det är jänkare som styr och ställer, någon riktig sport lär F1 aldrig mer bli, money talks.
Brandon Lee

skriven
#3: F1 One

Intressant att höra hur Ham fantaster och noviser på fullt allvar tror att Hamiltons tur var skicklighet och tyre management av en annan nivå som avgjorde att han fick det så sent så han slapp bryta eller göra ett pit stop. Okunskapen är stor men ganska roande att betrakta. Kanske var detta önske läget för Team Merca/BLM/HAM =Hyckleriteamet, nu kommer det se mindre uppenbart när Ham tar sin 7e titel, vilket enligt mig är bestämt för länge sedan från teamet. Det vi kan hoppas på är att tv publiken tröttnar på uppgjort trams förpackat till sport inom teamet.

Svar: Bottas är numera lika duktig att ta hand om däcken som Hamilton, dock blir det lite mer slitage om man hela tiden ligger nära bilen framför en, därav att hans däck gick i bitar lite tidigare. Att Merca på alla sätt gynnar Hamilton är lätt att förstå, F1 handlar ju i första hand om pengar, PR och marknadsföring och Hamilton är en perfekt PR docka för Merca, fixade resultat är vardagsmat i F1 "sporten".
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Man kan ju undra över hur Mercedes tänker lägga upp taktiken nästa helg med tanke på att de kör på samma bana. Bottas och Ham växlade ju om att sätta det snabbaste varvet. Detta måste väl haft påverkan på däckslitaget? I så fall ligger det väl nära till hands att Bottas får order att inte sätta press på Ham. Men det kanske löser sig genom att Pirelli ändrar till hårdare däckval.Verstappen var nog tacksam för munskyddet vid intervjun så han slapp visa upp sin sura min.

Svar: Det är möjligt att man körde med för låg däcktryck, och för lång stint på grund av att man bytte däck relativt tidigt under säkerhetsbil perioden, Silverstone belastar vänster fram extra mycket.
Brandon Lee

skriven
#5: Classe P

Inte inne och kommenterar så ofta längre, men dina inlägg här uppskattas alltid Brandon!

F1 har blivit förjäkla tråkigt. Från godhetsposerande knäböjningar till Hamiltons och Mercedes obarmhärtiga dominans. Till Ferraris totala genomklappning och brutala behandling av Vettel. Förhoppningsvis sätter ”nya banor” lite färg på årets säsong, men knytnävshöjande-blessed-stillirise-Hamilton lär nog bli sjufaldig världsmästare. In med fler däcktillverkare säger jag!

Svar: Det händer inte mycket i F1 numera, Mercedes gör som de vill och resten har ingenting att komma med. Om jag skulle bli lika illa behandlad som Vettel, så skulle jag ge arbetsgivaren "the finger" och lämna skiten på en gång. Hamilton vet sitt PR-reklamvärde och utnyttjar det till max, men fler däcktillverkare lär det inte bli, då skulle ju Merca riskera att få stryk någon gång och sånt tillåter inte FIA. Ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#6: Tompa

Lägg gärna fram bevis på att Bottas missgynnas på det vis du beskriver. Annars är det ju bara töntigt att påstå saker som du inte har belägg för. Bottas är inte lika snabb som Hamilton, så enkelt är det.

Svar: Vad är ditt problem? Att alltid lämna spydiga kommentarer tycks vara din grej, och noll intresse för F1. Alla toppstall har en första förare och en andra förare, första föraren gynnas alltid hos samtliga oavsett det är Merca, Ferrari eller RBR, begriper man inte det så kan man ingenting om F1. Så, lämna normala kommentarer eller håll dig borta från min blogg så slipper jag radera dina spydiga idiotier.
Brandon Lee

skriven
#7: 1014johansson

Brandon vet du vad som hände med kimi? Han var med på 15-16 plats, var väl förbi Russel, och plötsligt rasade han bara genom fältet. Misstänker däck temperaturen. Mattias

skriven
#8: ThomasF

BOTTAS!!!!!!!!!!

skriven

Kommentera inlägget här :