SINGAPORE HAZE

 
 
Singapores GP under den kommande helgen kan bli en riktig rökare mellan Mercedes och RBR, när röken från skogsbränder i Indonesien ligger som en våt filt över lejonstaden och skapar andningsbesvär både för motorer och chaufförer. Singapore är lika med max downforce på en asfalt med låg greppnivå, bästa omkörningsmöjligheten dyker upp under inbromsningen till Memorial Corner, det är lätt att ligga nära i Singapore men svårt att ta sig förbi, en typisk stadsbana med andra ord som bjuder på medioker underhållning ur racing aspekt.
 
Ferrari lär få svårt att hänga med  Mercedes och RBR i Singapore, där motorstyrkan inte spelar samma avgörande roll som den gjorde på Spa och Monza. Ferraris konkurrenter tror sig veta, att Maranello gänget har 40-50 hk överläge gentemot sina konkurrenter för nuvarande, dock inte över ett helt varv men väl under den avgörande delen av varvet på snabba banor, på en bana som Singapore där downforce regerar har inte Ferrari samma nytta av sitt trixande med extra kraften från energiåtervinningssystemet. Det är rätt så märkligt i mina ögon, att FIA inte har hittat något att anmärka hos Ferrari vad det gäller just den biten, några pratar om att Ferrari istället "bunkrar" bränsle för att kunna få ut extra kraft ur förbränningsmotorn vid avgörande tillfällen, något som jag inte alls tror på eftersom det är så lätt att upptäcka även för FIAs glada amatörer. Ferraris magi sitter i hur man samlar in energi,lagrar den och använder den, batteriets konstruktion är hemligheten bakom deras framgångar på snabba banor.
 
Kampen om titeln best of the rest bakom den dynamiska trion Mercedes-RBR-Ferrari lär bli intressant, Alfa Romeo, McLaren och Renault är alla sugna på att knipa den, och även Toro Rosso kan blanda sig i den fajten. Vinnaren kan mycket väl bli den som hittar mest traction ur sin bil, det finns ett antal ställen på banan där greppnivån ut ur kurvan bäddar för ett övertagande innan man når fram till nästa kurva.
 
 
 
Mercedes satsar på den lite hårdare linjen sin vana trogen i fråga om valet av gummiblandningar, RBR på den mjukare, Williams val av gummiblandningar i en bil som knappt alstrar någon downforce överhuvudtaget är rätt så märklig, om man har svårt med att hitta grepp med mjuka hur ska man då kunna hitta det med medium?
 
 
Singapore är en stop and go bana utan höga sidobelastningar med däckslitage därefter, Hamilton vann ifjol med enstoppare. Säkerhetsbilen lär dyka upp vid något tillfälle som vanligt, så chansen för alternativa lösningar gällande depåstrategi finns där, är man vid rätt banavsnitt vid rätt tidpunkt när säkerhetsbilen kommer ut ,så kan man med lite tur kamma hem ett antal poäng utan att ha gjort sig förtjänt av det. 
 
Apropå däck  och 18 tummare som Pirelli av kommersiella skäl har lyckats tvinga fram till 2021,.med tanke på alla asfalterade avåkningszoner på diverse banor, och den giftiga kombinationen av ground effect och lågprofil däck så lär vi få se ett antal avåkningar när greppet plötsligt försvinner helt utan en förvarning. Med dagens högre däckprofil skulle man få en förvarning även i en ground effect bil, med lågprofil blir man en passagerare på en gång, det är rätt så enfaldigt av Pirelli att testa 18 tummare med lågprofil med årets bilar, en ground effect bil beter sig på ett helt annat sätt, något som Pirelli lär komma bli medveten om lite längre fram.
 
 
Det om F1, jag var hemma i Peking några dagar efter Italien vistelsen, men är på resande fot igen, idag blir det en utflykt till Ravenor Farm i Greenford för att kika på klassiska britthojar, en Mecka för hojintresserade värt att besöka om man är i London.
 
Dagens grid girls vill göra gällande att det svarta är det nya svarta,.inte mig emot.
 
Amen,..må det nya svarta vara med er.      
 
         
 
   
 
      

Kommentarer :

#1: uffe_a

Iceman laddar för Singapore i partycoolern.

https://www.instagram.com/p/B2eSfeah3IW/

skriven
#2: Björne

bra där uffe_a :-)
Dax för årets varmaste och fuktigaste lopp så det kan väl behövas lite kylning

skriven
#3: Poncho

Börjar vika ner mig nu...
Kommer ihåg mclaren på sent 90 tal då dom körde lite stallorder på så sätt att den som var först i första kurvan fick vip behandling av teamet.
Men han blev också tvungen att leverera annars ☠️
MEN! Dom körde aldrig av varandra av banan som är mer regel än undantag i dagens läge.
Dagens PS4 förare saknar verklighetsförankring samt rent jävla sunt förnuft!
Kolla bara på de flesta krockarna i år!
Folk som stoppar näsan där den inte hör hemma!
Fan! Gjorde du det på 70-80 talet var du död.
Nä, banorna måste göras mer oförlåtande så att vi får tillbaka racingen vi alla älskar.
Kör du av så är du torsk.
Punkt slut.
Kolla bara fighterna mellan Schumi o Häkä, oftast över gränsen MEN med respekt där i och försig Schumi oftast vann pga ren jävlighet plus lite ojuste körning.
Men! Hur ofta såg ni dessa kombatanter smasha i varandra??
Nä, ta dagens PS generation o ge dom lite aga så det blir folk av dom
Amen ala dig lord!

skriven
#4: Corre

Denna blogg e väldigt trevlig tycker jag. 💕🌸

skriven

Kommentera inlägget här :