MEXICAN MASQUERADE

 Autodromo Hermanos Rodriguez är vad den är, två långa flygrakor kryddade med några krystade kurvkombinationer i snigelfart, en orytmisk stop and go skapelse med låg greppnivå från asfalten, kurvpartierna kräver mycket vinge som man sedan helst vill slippa på flygrakor, med andra ord, att hitta rätt med inställningar kan vara rätt så knepigt.
 
AHR ligger på 2250 meters höjd över havet, något som innebär att turboaggregatet får jobba riktigt hårt i den tunna luften, motorn kan överhetta liksom bromsarna, downforce är en bristvara trots det att man kör med mycket vinge, en välbalanserad bil som hanterar däcken på rätt sätt är nyckeln till framgång på AHR.
 
RBR har varit framgångsrik på AHR, men lär få det svårt med att upprepa det i år på grund av brist på hk från Honda spisen. Visst är AHR en bana som gynnar high rake konceptet, men Mercedes senaste uppdateringar tycks ha gett mer grepp bak genom långsamma kurvor, så årets race bör i första hand bli en uppgörelse mellan Mercedes och Ferrari piloterna vad det gäller podiums med tanke på hur många hk det försvinner på hög höjd.
 
Kampen om titeln best of the rest blir intressant att följa, McLaren har kopplat greppet om den men Renault vägrar att ge upp. Till nästa säsong satsar fransoserna enligt dem själv på en bil som är snabb i kval, eftersom det är så svårt att ligga nära och ta sig sig förbi i racet med det nuvarande aerokonceptet, låter lite märkligt i mina öron, offrar man racepace för att vara snabb under kval skvallrar om en bil med bristfällig balans.
 
 
 
 
Mercedes och Ferrari nöjer sig med 7 set av mjuka mot RBRs 9, även Renault, HAAS och Williams har valt 9 set av den mjukaste gummiblandningen, hur årets däck hanterar slitaget jämfört med fjolårets återstår att se. Just i den punkten är det svårt att sia om hur årets däck kommer att leverera på AHR, Pirelli har inte varit riktig nöjda med sina däck i år som tycks hålla en väldigt ojämn kvalite ur slitage aspekt.
 
Väderprognoser siar om sedvanlig Mexico City väder för årstiden, temperaturer mellan 18-22 grader och risk för regnskurar under hela racehelgen, dock kan numera allt hända vad det gäller vädret även i Mexico som bilden här ovan visar, två meter snö och dubbdäck nästa för F1 på Autodromo Hermanos Rodriques?
 
Det om Mexicos GP, det är rätt så märkligt hur rekryteringen av nya förare till F1 fungerar numera.Nick de Vries, som vann årets F2 titel på en överlägsen stil har ingen chans på en F1 sits samtidigt som mediamurvlarna öser beröm över Schumi Jr  som ligger på en tolfte plats i F2 tabellen med 51 poäng, en medelmåtta som säger sig vara redo för F1 och ser F1 som sitt öde.  Att ett berömt namn eller pappas pengar betyder allt och lite till och körskicklighet ingenting i F1 är löjeväckande, det behövs inga fler Stroll kopior i F1 oavsett om de heter Schumacher eller Latifi, namn eller pengar. Fortsätter den nuvarande linjen så lär pajasen Mazepin snart dyka upp i F1, det är läge att citera Magnus Uggla "jag mår illa", och inte blir det hela bättre av, att allt fler race hamnar på "exotiska destinationer" som till exempel Vietnam, som köper politisk propagandasynlighet med stora pengar samtidigt som klassiska race försvinner ur racekalendern. Men men, sådant är livet numera, allt förändras i ett allt snabbare tempo. Mercedes AMG droppar sina V8 spisar och ersätter dem med raka fyror och el, Autosport och F1 Racing går i graven i slutet av året som papperstidningar osv,det lär inte dröja så värst länge innan förbränningsmotorerna försvinner även från F1 och jag gör dem sällskap, allt var inte bättre förr men en hel del var det.
 
Dagens grid girls vill inte veta av elhojar, inte jag heller, sånt får Greta ta hand om.
 
Amen,..må den gamla goda tiden vara med er.          
 
       
 
           
 
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Genc

Nähä! Nu vill jag att banor som Kina och Ryssland läggs ner. Har sagt det men säger det igen. Liberty Media går över gränsen, angående det hela precis som Bernie gjorde. Först väljer de att ta bort tjejerna från griden, sen bestämmer de sig för att behålla Bahrain banorna vad kommer här näst? Snart ska Greta Thunberg bestämma hos FIA kåren, tillsammans med biltillverkarna och lura dessa feministälskar snubbar att göra Formel 1 bilarna så långsamma. Så långsamma att de går bara i 20 km/h genom att man gör lådbilar av de. Man borde ta dit någon som, kan om det här med racing och som bryr sig verkligen vad fansen tycker och tänker.

skriven
#2: Genc

Nähä du! Jag har fått nog av försökafåfeministerattälskaf1media. Först tar de bort grid girlsen och sen forsätter behålla racen, i Kina och Bahrain bland annat. Vad kommer här näst? Snart ska Greta Thunberg bestämma i FIA kåren. För att försöka manipulera de att F1 bilarna, ska vara så långsamma att de ska gå i endast 20 km/h. Kan inte någon som du bestämma i F1, en som begriper sig om motorsport/racing in general och som bryr sig vad fansen tycker och tänker? Har sagt det men säger det igen.

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Jag förstår inte varför de ska krångla till det så förbannat med elmotorer och batterier och massa tekniskt krafs. Om det nu är "miljö-race" de eftertraktar, så varför inte ta till den gamla hederliga trampbilen. Ägde själv en sådan när jag var i 3-4 årsåldern och den släppte inte ut ett skit.De vill ju dessutom göra F1-bilarna billigare.Då måste väl detta vara ett intressant alternativ.

skriven
#4: Classe P

Då jag är av den yngre generationen och är uppväxt med internet så är pappersformatet ingenting jag kommer sakna. Ett vildvuxet medieklimat med mycket tomtar blir det, men då får man leta upp guldkornen, som den här bloggen. Förbränningsmotorer och riktig racing är dock något som jag mer och mer söker mig till. När jag mer och mer finner mig tittandes på Goodwood Revival, Touring Car Masters osv., så skvallrar det om att dagens racingutbud har lite att lära av det förgångna.

skriven
#5: OK

Det var inte alls bättre förr. Det är bara jävligare nu.

skriven

Kommentera inlägget här :