WINNERS TAKE ALL

 
 
Om inte den ena gör det så gör den andra det, vinner, och vinnaren tar allt, det smärtsamma för Bottas del är att tvåan i VM är den första förloraren, dags för Bottas 3.0 2020, ingen är oövervinnerlig,.om nu inte den stora stygga vargen vill det även 2020.
 
Att ha hela teamet uppbyggt kring sin person är Hamiltons vassaste vapen i kampen om VM titlar, kör och prestandamässigt är skillnaden mellan toppförarna försvinnande liten, så att ha stallets helhjärtade stöd i alla lägen betyder allt och lite till. Synd bara, att toppstallen har satt i system att offra duktiga förare till förmån för andra , vars person bättre tillfredsställer  marknadens krav och förväntningar ur PR perspektiv, men F1 har alltid varit mer en sponsorfinansierad media-PR cirkus än en renodlad sportevenemang.
 
Givetvis har Hamilton gjort sig förtjänt av att kamma hem årets VM titel, men det vore inte helt fel om Mercedes slutade med stallorder, och lät sina förare göra upp om titeln ute på banan på lika villkor, Bottas som en icke tysk medborgare har inte alls fått samma möjlighet att kriga om VM titeln som Rosberg fick.
 
COTA 2019 blev ett hyggligt underhållande race som Bottas vann välförtjänt trots Hamiltons småfula prejning i slutet av racet, Lewis var helt klart sugen att försegla VM titeln med en seger på COTA, men räckte inte till mot en beslutsam Valtteri som inte gav sig, utan attackerade på nytt och passerade Lewis på det näst sista varvet.
 
Verstappen höll sig i skinnet den här gången, och passerade mållinjen mindre än en sekund efter tvåan Hamilton, avståndet ner till fyran Leclerc blev nästan en minut, monegasken hängde inte med i sin Ferrari vars PU hade sett sina bästa dagar.
 
Albon tog målflaggan som femma, men var långt efter sin stallkompis tidsmässigt, och Ricciardo knyckte titeln best of the rest framför näsan av McLaren duon Norris-Sainz och sin stallkompis Hulkenberg. Den sista poängen gick till Perez, som lyckades klämma sig förbi Iceman i slutet av racet, Kimi fick till en bra start och passerade fem bilar redan på startrakan, synd att poängen försvann lite snöpligt strax före målflaggan.
 
Kvyat fick en fem sekunders straff och missade därmed en poängplats, Stroll fick stryk av Perez som startade racet från depån, Giovinazzi hittade ingen fart alls lika lite som Grosjean, och Russel kom i mål två varv efter segraren Bottas.  Bröt racet gjorde Gasly, Magnussen, Kubica och Vettel.
 
Apropå Vettel, Ferrari testade en ny, innotativ hjulupphängning ala lowrider för att kunna rida på kerbsen på ett  mer effektivt sätt, men Vettel påpekade att bilen understyrde helt galet mycket av någon anledning, och bestämde sig att parkera redan efter 6 varv.
 
Skämt åsido, det ryktades om, att Ferrari tappade farten på COTA efter det, att RBR hade begärt ett förtydligande av FIA angående motor reglementet. Ryktet gick ut på att Ferrari "bunkrade" bränsle, något som jag personligen inte alls tror på, att "bunkra" bränsle är det äldsta tricket ur trimmingsboken som FIA har haft järnkoll på sedan länge, lätt att kontrollera och avslöja. Jag sätter fortfarande mina slantar på, att deras speed kommer ur hur och när man samlar och lagrar energi ,och när man använder sig av det under ett kval-race varv.
 
 
 
Dagens grid girls säger tack och hej för den här gången, och välkommen åter igen nästa år till en COTA där man har hyvlat av alla farthinder utan att tappa kvinnliga former.
 
Amen,..må L.A värmen vara med er,.ursäkta,.med mig,.life is good.        
 
              
 
        
 
       
 
         

Kommentarer :

#1: Genc

Valtteri hoppas jag kan ta titeln nästa år, om inte Mercedes föreslår jag att han för Red Bull. Bryter sitt kontrakt med MB, innan den här säsongen är slut och blir ett farligt hot för Hanilton. Även om jag tycker om Hamilton, skulle jag vilja se lite mer också mer kamper om mästerskapet som med Rosberg. Vi får se till nästa år. Det blev ett actionfylld race trots allt.

skriven
#2: Genc

PS Tycker att Rickard Rydell är en riktigt tjatmoster som gillar att tjata, om hur bra hans favisar är.

skriven
#3: Spelwilly

@ Genc
Vet i fan vem av de tre svamlar mest. Wirdhem borde börja sälja jultidningar och Rydell kan ta sin Volvo och odla tulpaner. Blomman är ju herre på täppan och biter sig fast vid sin position som en gammal kommunfullmäktige. Honom blir vi inte av med. Hur som helst så roar det mig att jag får svära på herrarna medan frugan kommer med en burk stesolid till mig. Hennes order är att antingen tar jag dem eller hon själv.

skriven
#4: Slim

YEAH MAN!
LET THERE BE COWGIRLS!
AND PEGUOTS!
Sooooooo grooovy!

https://deponi.blogg.se/

skriven
#5: Genc

@Spelwilly Rickard Rydell och JB är fan värst, de kan istället börja kommentera tåg som åker förbi stup i kvarten i min hemstad Flen istället. Kan inte fatta dessa herrar gillar bara PR förare som älskar att tycka synd om andra, eller kraschförare som kör som kör som Burnout i tv spelen. Medans Wirdheimen är värdelös på engelska, kan säga Grand Effect istället för Ground Effect som man heter. Borde plugga språket istället för att kommentera. Annars byter jag till RTLs F1 sändningar.

skriven
#6: Genc

Jag mena speciellt Max Verstappen den lilla holländska snobben. Som älskar att synas, precis som Greta Thunberg.

skriven
#7: Marcus

Skönt och välförtjänt att Bottas fick vinna denna gången om Wolf bara lät förarna köra fritt så skulle det vara klart mer spännande. Hamilton har gjort det bra men som du sagt så skulle Bottas kunna bli världsmästare bara han fick det. En dag kanske det sker.

skriven

Kommentera inlägget här :