Det är inte förvånande att Verstappen tog pole i Brasilien, men det är förvånande att han gör det så sällan, tar pole, det är uppenbart att kapaciteten finns i bilen. Det är små marginaler på Interlagos på grund av banans karaktär och längd, låser man upp det minsta eller klättrar för högt på kerbsen kan man tappa många placeringar på startgriden.
Bra varv av Verstappen som understryker RBR bilens förmåga att skapa downforce på en bana av Interlagos karaktär, där Ferrari och Mercedes inte har så mycket nytta av sina mer kraftfulla motorer. Vettel kvalade ut Leclerc, Hamilton gjorde det samma med Bottas liksom Verstappen med Albon.
Från Albon på sin sjätte plats blev gapet ner till Gasly på sjunde nästan en hel sekund, en evighet på en så kort bana som Interlagos, men starkt jobbat av Gasly med tanke på, att stallkompisen Kvyat försvann redan i första kvalrundan som sextonde man.
Grosjean tog åttonde startrutan före Räikkönen, vars varvtid kom nog mer ur föraren än bilen som inte riktigt ville styra in som Kimi ville, Magnussen fullbordade HAAS hamburgaren där Kimi blev köttbiten med sin tionde plats.
Norris försvann i kval två knappt slagen av Kimi, lite oväntad att McLaren inte riktigt hittade farten på Interlagos, de hade nog räknat med att ta sig till kval tre. Ricciardo slog stallkompisen Hulkenberg, men en tolfte startruta imponerar inte, Giovinazzi fick se sig slagen av Räikkönen, Perez kvalade ut Stroll i vanlig ordning, Russel gjorde det samma med Kubica, och Sainz försvann redan i kval ett med tekniska problem.
Så, vad kan vi förvänta oss av racet idag, en promenadseger för Verstappen? Nja, Max har inte direkt gjort sig känd för att vara en startkanon, men om han inte klantar till det i starten, och kan skapa en liten lucka under de första varven innan DRS kommer med i bilden, så har han en hygglig chans att vinna. Dock ska man hålla i minnet, att både Ferrari och Mercedes har under racesimulationen visat racepace som mer än väl matchar RBRs dito, och att bilarnas förmåga att hantera däcken varierar med varierande bantemperaturer, så racet kan mycket väl avgöras av vem som prickar rätt med depåstrategin, hur länge man stannar ute med mjuka däck under första stinten.
Kampen om podiums lär i första hand bli en uppgörelse mellan Verstappen, Vettel, Hamilton och Bottas, Leclerc har en tio platsers nedflyttning på griden pga PU byte, han kommer säkert ta sig upp genom startfältet men knappast till en podiumplats. Albon är inte bra nog att kriga om podiums, Gasly har inte bil bra nog för det, HAAS bilar fungerar ibland under kval men sällan eller aldrig under race, något som ger Kimi en bra chans att samla några poäng osv, chansen finns för underhållande racing både vad det gäller toppbilarna och kampen om titeln best of the rest.
Det om kvalet och om det kommande racet, det har diskuderats flitigt om det påstådda "Ferrari fusket" under den senaste tiden. FIA har kommit med förtydliganden och direktiv angående bränslebunkring, och användandet av andra brännbara vätskor. Konkurrenter, journalister och fans har lanserat den ena fantasifulla teorin efter den andra om "Ferrari fusket", men ingenting har hjälpt, Ferrari är fortfarande grymt snabba på rakor och inga tvetydligheter har upptäckts av FIA representanter. Så, åter igen, det hela handlar inte om förbränningsmotorn och bränslefusk, utan hur man samlar, lagrar och återanvänder energin från hybridsidan, och märk väl, att FIA har granskat och godkänt Ferraris batteri design som skiljer sig från konkurrenternas design, punkt slut.
Apropå rykten om att både Mercedes och Renault kan komma att dra sig ur F1 som fabriskstall efter 2020, Auto Bild är inte direkt känd för att vara den mest pålitliga källan vad det gäller F1. Såna här rykten brukar vara förknippade med utlåtanden från chefer hos biltillverkare, som inte nödvändigtvis ser F1 som det bästa alternativet ur PR-marknadsföring aspektet när försäljningen av bruksbilar faller och produktionen skärs ner, men så fungerar det ekonomiska systemet, konjunkturen går upp och ner liksom intresset för F1 som ett passande PR alternativ, det som uppfattas som negativt i år kan mycket väl förvandlas till något positivt redan till nästa år.
Dagens grid girls härstammar från den gamla goda tiden på Interlagos innan dagisungarna tog över,..smaken är delad som baken.
Amen,..må förbränningsmotorn vara med er.
Tack för analys, läsvärt som vanligt. Måste säga att jag gillar banans utformning, riktigt roliga kombinationer och kluriga partier, nivåskillnader gör helt klart sitt.
skrivenLet the race beginn!!!