BRAZILIAN BLOWOUT

 
 
Det är inte förvånande att Verstappen tog pole i Brasilien, men det är förvånande att han gör det så sällan, tar pole, det är uppenbart att kapaciteten finns i bilen. Det är små marginaler på Interlagos på grund av banans karaktär och längd, låser man upp det minsta eller klättrar för högt på kerbsen kan man tappa många placeringar på startgriden.
 
Bra varv av Verstappen som understryker RBR bilens förmåga att skapa downforce på en bana av Interlagos karaktär, där Ferrari och Mercedes inte har så mycket nytta av sina mer kraftfulla motorer.  Vettel kvalade ut Leclerc, Hamilton gjorde det samma med Bottas liksom Verstappen med Albon.
 
Från Albon på sin sjätte plats blev gapet ner till Gasly på sjunde nästan en hel sekund, en evighet på en så kort bana som Interlagos, men starkt jobbat av Gasly med tanke på, att stallkompisen Kvyat försvann redan i första kvalrundan som sextonde man.
 
Grosjean tog åttonde startrutan före Räikkönen, vars varvtid kom nog mer ur föraren än bilen som inte riktigt ville styra in som Kimi ville, Magnussen fullbordade HAAS hamburgaren där Kimi blev köttbiten med sin tionde plats.
 
Norris försvann i kval två knappt slagen av Kimi, lite oväntad att McLaren inte riktigt hittade farten på Interlagos, de hade nog räknat med att ta sig till kval tre. Ricciardo slog stallkompisen Hulkenberg, men en tolfte startruta imponerar inte, Giovinazzi fick se sig slagen av Räikkönen, Perez kvalade ut Stroll i vanlig ordning, Russel gjorde det samma med Kubica, och Sainz försvann redan i kval ett med tekniska problem.
 
Så, vad kan vi förvänta oss av racet idag, en promenadseger för Verstappen? Nja, Max har inte direkt gjort sig känd för att vara en startkanon, men om han inte klantar till det i starten, och kan skapa en liten lucka under de första varven innan DRS kommer med i bilden, så har han en hygglig chans att vinna. Dock ska man hålla i minnet, att både Ferrari och Mercedes har under racesimulationen visat racepace som mer än väl matchar RBRs dito, och att bilarnas förmåga att hantera däcken varierar med varierande bantemperaturer, så racet kan mycket väl avgöras av vem som prickar rätt med depåstrategin, hur länge man stannar ute med mjuka däck under första stinten.
 
Kampen om podiums lär i första hand bli en uppgörelse mellan Verstappen, Vettel, Hamilton och Bottas, Leclerc har en tio platsers nedflyttning på griden pga PU byte, han kommer säkert ta sig upp genom startfältet men knappast till en podiumplats.   Albon är inte bra nog att kriga om podiums, Gasly har inte bil bra nog för det, HAAS bilar fungerar ibland under kval men sällan eller aldrig under race, något som ger Kimi en bra chans att samla några poäng osv, chansen finns för underhållande racing både vad det gäller toppbilarna och kampen om titeln best of the rest.
 
Det om kvalet och om det kommande racet, det har diskuderats flitigt om det påstådda "Ferrari fusket" under den senaste tiden. FIA har kommit med förtydliganden och direktiv angående bränslebunkring, och användandet av andra brännbara vätskor. Konkurrenter, journalister och fans har lanserat den ena fantasifulla teorin efter den andra om "Ferrari fusket", men ingenting har hjälpt, Ferrari är fortfarande grymt snabba på rakor och inga tvetydligheter har upptäckts av FIA representanter. Så, åter igen, det hela handlar inte om förbränningsmotorn och bränslefusk, utan hur man samlar, lagrar och återanvänder energin från hybridsidan, och märk väl, att FIA har granskat och godkänt Ferraris batteri design som skiljer sig från konkurrenternas design, punkt slut.
 
Apropå rykten om att både Mercedes och Renault kan komma att dra sig ur F1 som fabriskstall efter 2020, Auto Bild är inte direkt känd för att vara den mest pålitliga källan vad det gäller F1. Såna här rykten brukar vara förknippade med utlåtanden från chefer hos biltillverkare, som inte nödvändigtvis ser F1 som det bästa alternativet ur PR-marknadsföring aspektet när försäljningen av bruksbilar faller och produktionen skärs ner, men så fungerar det ekonomiska systemet, konjunkturen går upp och ner liksom intresset för F1 som ett passande PR alternativ, det som uppfattas som negativt i år kan mycket väl förvandlas till något positivt redan till nästa år.
 
Dagens grid girls härstammar från den gamla goda tiden på Interlagos innan dagisungarna tog över,..smaken är delad som baken.
 
Amen,..må förbränningsmotorn vara med er.      
 
 
         
 
 
    

Kommentarer :

#1: /Benjamin

Tack för analys, läsvärt som vanligt. Måste säga att jag gillar banans utformning, riktigt roliga kombinationer och kluriga partier, nivåskillnader gör helt klart sitt.
Let the race beginn!!!

skriven
#2: Genc

Bra smeknamn till Liberty töntarna. Det är så man ska kalla de för, dagisfröknar som försöker göra feminister glada. De kan vara på en skola i England eller starta ett barnprogram för småbarn som är 3-4 år. Som t ex Teletubbies istället för att bestämma i F1, F1 är för män med stake inte för mesiga pk feminister.

skriven
#3: Slim

Wow! Hur går det för peguot nu för tiden?
Hörde att de är på väg in för att tävla också?
https://deponi.blogg.se/

skriven
#4: tombau haupda

skrattade mig harmynt när Vettelvillingen visade sin tyska ubermennschenhet,och tog ut både sig själv och leclerc ur racet,och sedan hade fräckheten att yla över radion vilken idiot Leclerc är..osv,synd att Bottas motor gav upp,just när han fick upp farten..men men sådant händer,spännande avslutning på loppet dock,nu väntar bara sömnpillret i öknen som avslutning på säsongen..fint av kimi och gio att plocka bra poäng,får se vilken,och om ham får något straff för albon incidenten..

skriven
#5: tombau haupda

Ham nerpetad till nr sju,kimi och gio upp ett snäpp och sainz på pallen!!

Svar: jävligt konstigt race på många sätt, mest tack vore säkerhetsbilen;-)
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Bra att verstappen fick vinna ett lopp.Heineken o alla skridskoåkarna på läktarna är nog trots allt bra för F1.Behållningen för mig var ändå Gasly.Undrar hur han kände sig när han gick imål.Hondajapanen fyllde visst år samma dag så han var nog nöjd.Dr.Hells sparkning neråt rullar in som tvåa!Och så Sains brons,tänk om alla lopp kunde va så här.Då behöver inte jag konvertera till INDYCAR
Fantastiska skrivningar som vanligt Brandon//Thomas

Svar: Han gör det ibland på banor som passar RBR, och ja, skitkul att Gasly tog en podium, glädjen hos honom gick inte att ta miste på. Sainz har kört bra under hela säsongen, det blir intressant att se hur högt han kan nå om Macken kommer med en riktigt bra bil. Apropå Indy,.det blir kul att följa fajten mellan Felix och Marcus om vem som är bäst i Sverige, jag sätter en slant på Felix. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :