LOOSE ENDS OF BARCELONA

 
Årets femte race kommer i princip bara handla om en sak,.att kunna hålla däckstemperaturen "inom fönstret". Den tunnare slitbanan som i år används med samtliga gummiblandningar har visat sig vara en utmaning av rang ur temperatur aspekt, om däckstemperaturen hamnar utanför fönstret, något som är lätt hänt i år,  så försvinner greppet på en gång.  Ett bra exempel på det var det senaste racet, allt som behövdes var en kort VSC period, däckstemperaturen hamnade utanför fönstret och sedan var racet i princip över, dock inte för samtliga.
 
Det viktiga i sammanhanget är att avgöra hur mycket racepace man vill offra för att nå en framskjuten placering i kvalet eller vice versa, något som Mercedes är mästare på. Det var mer än roande att följa mediamurvlarnas polemik efter årets tester i Barcelona, det är samma sak varje år, de stirrar sig blinda på varvtider istället för att ta reda på vad de olika aktörerna är ute efter under testveckorna.  För Mercedes del är det samma visa varje år, nämligen att i första hand lära sig allt om däcken och strunta i att jaga snabba varvtider, att hitta bilens "sweet spot" där den håller däckstemperaturen "inom fönstret" oavsett bränslemängd, bantemperatur etc.
 
Ferrari är snabba om de lyckas hålla rätt temperatur i däcken, något de har haft problem med, Verstappens RBR tappade all däckstemperatur i det senaste racet under VSC perioden, Kimi har haft problem med sin Alfa när framdäcken har gått för kalla osv, att kunna hålla rätt däckstemperatur har alltid varit extremt viktigt i F1, så även i år. Renault och HAAS har ännu så länge inte alls lyckats med att få däcken hålla rätt temperatur med graining som följd, McLaren pendlar mellan rätt temperatur på-av beronde på vilken bana man kör på liksom TR osv, nu återvänder man till Barcelona där man samlade en hel del data under testveckorna, det blir intressant att se vad de olika aktörerna har lärt sig om däcken efter fyra race, och huruvida någon kan utmana Mercedes om segern.
 
Valet av gummiblandningar mellan de olika stallen varierar en hel del, det som sticker ut är väl att RBR och Williams nöjer sig med bara 7 set av mjuka, att RBR gör det kan jag förstå med tanke på hur mycket downforce deras bil skapar, Williams val är lite svårare att begripa eftersom deras bil är sämst på att alstra downforce.
 
Det om däckens avgörande roll i år, Liberty Media söker med ljus och lykta efter nya inkomstkällor i fjärran länder, nu har Saudiarabien lämnat in sin intresseanmälan i form av 60 miljoner dollar för att få arrangera ett F1 race.  Vad ska man säga om det?  Tja, Aramco gjorde en vinst på över 1000 miljarder kronor ifjol, så nog har de råd med att arrangera ett F1 race, men har  F1 verkligen råd med ännu ett race i ett land där man avrättar folk utan anledning, och där kvinnor behandlas som djur?
 
Dagens grid girl vill inte åka till Saudiarabien, men ser framemot racehelgen i Barcelona i sommartemperaturer.
 
Några sommartemperaturer kan man inte prata om i Peking just nu, men 40 och 50 taggare tröstar sig med genom att vallfärda till Platinum Cars, där de lämnar flottiga fingeravtryck på en Lambo Aventador eller en Ferrari F12 med något drömskt i blicken, suckar djupt, och återvänder sedan hem  till frugan, 1,8 barn och vovven i en Volvo kombi.
 
Amen,..må den borttappade våren vara med er.     
 
        

Kommentarer :

#1: Anonym

vad tror du Brandon, är Mercedes ostopbara i år igen? Kan Ferrari komma tillbaka? Är Leclerc så snabb som han verkar? Får Bottas chansen att utmana eller inte?

Svar: Mercedes styrka är deras höga lägstanivå, Ferraris svaghet deras låga högstanivå, det ska mycket till för att Ferrari ska kunna utmana Mercedes. Leclerc är snabb, men snabbhet är inte allt, man måste även kunna köra taktiskt ibland, lite som Prost brukade göra, Charles är lite för ivrig ibland för att bevisa sin snabbhet, sånt brukar straffa sig. Bottas får utmana Lewis om titeln så länge det inte blir ett fullt krig mellan Mercedes förarna, jag tror att han tar Lewis i år, och att 2020 kan mycket väl bli Lewis sista år i F1.
Brandon Lee

skriven
#2: skrivdivan.se

Ja, jäklar vad kall denna vår har varit. Min sista vår i Sverige. Thank God.

skriven
#3: ilkkaluukas.blogg.se

Vill bara skriva att det är en jäkligt bra blogg om formel1.skriver inte så ofta här men läser den ofta.

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Kul att höra om det som är verkligheten. Många pratar just nu bara om uppdateringar hit och nya motorer dit. Har man kalla däck spelar det ju mindre roll. Två år sedan man var på plats. Otroligt välskött deltävling om man kommer som förstagångare. Buss hela vägen t/r Barcelona Nord. Man ser mycket av banan från läktarplats och ölen är kall och god i den varma solen. Satan trots den något trista racingen längtar jag tillbaka. Med Kimi borta försvann även halva hjärtat för Ferrari men trots det får vi för VMs skull hoppas på di röde. Go go Gadget car!

skriven
#5: Tomi

Äe måste bara säga that gridgirl!!!
Herregud. Blev lite vimmelkantig,f1 blev bara som en luddig soppa i bakgrunden:)

skriven
#6: OK

Känns som hackordningen är den vanliga även i Barca. Det enda roliga med Mercas överlägsenhet är att det öppnar för att Bottas får kör om titeln. Dessutom starkt av Felix ikväll!

skriven
#7: Marcus

Även om det är tråkigt att Mercedes dominerar så har de gjort ett jäkligt bra jobb. Allting fungerar för dom och det är upp till alla andra att göra ett bättre jobb. Det svåra är att alla inte har samma summa pengar.

Ett steg hade varit att strunta i fredagsträningen så hinner inta alla ställa in bilarna 100 %.

Jäkligt kul för Felix att ta sin första pole i indycar. Hoppas han även vinner ikväll.

skriven

Kommentera inlägget här :