NORTHERN WARRIORS

2019 års racing säsong är redo för rock `n´ roll, så det kan vara på sin plats att kika på vilka möjligheter de nordiska förarna har att kriga om tätpositioner i diverse mästerskap.
 
  
För Valtteri Bottas är 2019 något av "do or die" säsong, det är nu eller aldrig som gäller, i år måste Valtteri på riktigt allvar ta upp kampen om VM titeln, inte en helt enkel uppgift med motståndare som Hamilton, Vettel , Verstappen etc, men jag tror på Valtteri, att han har i sig det som krävs att kamma hem VM titeln.
 
För Kimi Räikkönens del blir 2019 en annorlunda upplevelse, i år saknas möjligheten ur material aspekt att starta från tre första leden, men siktet måste ändå vara inställt på att ta sig till kval tre under varje racehelg och kamma hem ett antal poäng i varje race, "best of the rest" är en realistisk målsättning bakom de tre stora, men det blir inte lätt att vinna "B klassen", fajten på mittfältet om titeln "best of the rest" lär bli stenhård i år.
 
Kevin Magnussen är en av dem som vill vara med om kampen "best of the rest" i år, snabbheten har han, om HAAS bil räcker till i år återstår att se, Renault och Alfa Romeo blir inte lätta att tampas med, och det finns några till som vill vara med och leka herren på täppan i F ettans B klass.
 
Marcus Ericsson har sadlat om till Indycar i år, Schmidt Peterson Motorsport stallet hör inte till favoriterna i kampen om seriesegern, men några podium placeringar borde vara inom räckhåll för Marcus del, kanske även någon seger om stallet sköter sina kort inom det racestrategiska, i Indycar kan rätt depåstrategi fälla avgörandet på ett helt annat sätt än i F1 eftersom man kan laborera med bränslemängden.
 
Felix Rosenqvist har liknande situation i Indycar som Valtteri Bottas har i F1, det är nu eller aldrig, do or die, Felix sitter i den bästa bilen hos Chip Ganassi Racing, är snabb nog att slå den regerande mästaren tillika stallkompisen Dixon, och har nu även chansen att visa vem som är den snabbaste föraren från Sverige.
 
Indycar vs F1 i fråga om nivån av förarmaterialet borde innebära en rätt så behaglig rookie säsong för den svenska duons del, det finns mycket få riktiga toppförare i Indycar, serien vimlar av halvtaskiga jänkare som Pigot, Enerson, Kimball, Karam, Veach och Kaiser, lika halvtaskiga britter som Harvey, Hanley, King, Chilton och Mann, samt snubbar som har passerat 40 års strecket osv, inte direkt en mördande konkurrens med andra ord om vi säger så.
 
Några av förarna har figurerat i F1 sammanhang utan att göra något större intryck som till exempel Chilton och Rossi ,den sistnämnda lyckades med konststycket att vinna Indy 500 på första försöket som rookie och slutade 2018 som tvåa i Indycar efter Felix stallkompis Dixon, HAAS var inte det minsta intresserat av att erbjuda Rossi en F1 sits, allt detta säger väl det mesta om nivån av förarmaterialet i Indycar jämfört med F1.
 
Niko Kari kör i år F3 hos italienska Trident, inte det bästa stallet i F3 men det enda som tog några vinster ifjol förutom ART ,så Niko borde ha chansen att ta upp kampen om F3 titeln i år.
 
Dansken Christian Lundgaard är en Renault junior som landade på en drömsits hos just ART i F3, en sits hos ART brukar innebära att man får en jättechans att kamma hem titeln, många av de nuvarande F1 förarna har gjort det tidigare i F3-GP3, F2-GP2 med ART, blir Christian nästa dansk i F1?
 
Simo Laaksonen kör även han F3 i år hos MP motorsport, målsättningen lär vara att plocka poäng i varje race, inte en helt lätt uppgift eftersom materialet inte är det bästa, men vem vet, det kan hända att MP till i år har en bil som räcker till.  
 
Det om nordiska krigare, Indycar kör igång idag med fredagsträning, F1 om en vecka i downunder, förarnas val av däck ser ut enligt ovan, red soft regerar, det blir intressant att se hur däcken fungerar för de olika stallen när bantemperaturen blir betydligt högre än den var under tester i Spanien, det kan bli en del överaskningar i resultatlistan på premiären.
 
Kimi var inte nöjd med de uppdateringar som Alfa Romeo hade med sig till andra testveckan, han tyckte att bilens körbarhet blev sämre av dem, så AR förarna kommer till start i Australien med det aeropaket som AR använde under första testveckan, kan vara ett klokt beslut, en bil med svajig balans och halvtaskig körbarhet är inte den optimala att brottas med i premiärracet.
 
Lewis Hamiltons jetset kändisliv har väckt en del reaktioner igen, inte minst hos den gode Lewis själv, som tycks se en översittare i varje journalist som enligt honom skapar fakenews som skadar hans anseende,.han har det inte lätt, still i rise mannen, mobbning på unga år sätter sina spår.
 
Dagens grid girl har blivit ersatt med dagens rock babe, hon rockar fett, vi får väl hoppas på att även racing kommer göra det.
 
Amen,..må 2019 bli året när nordiska krigare rockar fett.      
 
 
     
 
 
    

Kommentarer :

#1: Antonio

Vi får heller inte glömma att Moto GP dra igång denna helg, man blir glad av racing säsongen börjar dra igång.

Svar: F1 är förrätten, MotoGP huvudrätten och Indycar mellanmålet, matarserier i sin tur funkar som fredagsgodis;-) Ha det Antonio.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Lewis, vad skall man säga-det är verkligen SYND OM honom eller.....super orättvist behandlad, misskrediterad och underbetald för att köra bil om dagarna...:)
Vi får väl se om AR men troligtvis kommer de ner på jorden direkt i Australien, hoppas Kimi får fria tyglar att få ut lite mer av bilen, vad tycker du borde de chansa lite med tillförlitligheten?

Svar: Hamilton hade några tuffa år som ung, F1 är hans chans att ta en revansch,.funkar rätt så skapligt. AR har bra balans och körbarhet, väl så viktiga egenskaper i jakten på poäng, chansa kommer de säkert att göra en bit in i årets säsong, men knappast i premiären i Australien. Simma lugnt Tomi.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Kul att racing serierna kommer igång igen och jag hoppas verkligen att det blir en spännande säsong och att TV producenterna inte bara visar top 3 bilarna. Det skulle vara kul om Bottas kunde utmana Hamilton mer och ta några vinster, gärna flera än Hamilton. Detsamma gäller så klart Felix.

Svar: Ja, inte en dag för tidigt, huruvida TV producenterna kommer att visa några fler än topp 3 återstår att se, men det kan hända om startfältet inte blir så utspritt i år som det var ifjol. Apropå Bottas-Hamilton, jag tror att Bottas kan, frågan är om han tillåts utmana Hamilton, Felix i sin tur kommer säkert att vinna ett antal race i år, jag tror på hans förmåga att göra det. Ha det gött Marcus.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

Tufft liv för Ham... topp 2 vinnarskalle ihop med Ver? Skillnaden är ju att Ham levererar konstant och därmed gör själv för sin lön..
Ska bli riktigt sköj med racing igen, taggad och håller tummarna för våra nordiska grannar!!!
Må Vet ha fått ordning på sina nerver och Ver hittat medicin mot sin damp.
/Benjamin

Svar: Hamilton drivs av sitt bekräftelsebehov, av sin "still i rise" attityd, av viljan att ta revansch, och levererar gör han utan tvekan. Apropå Vettel och Verstappen,.jag undrar om det skulle funka bättre för var och en om de byter medicin sinsemellan;-) Ha det bra Benjamin.
Brandon Lee

skriven
#5: ilkkaluukas.blogg.se

Vill bara skriva att det är en bra blogg.mycket som man inte får fram hos dom så kallade experterna i England. Helt enkelt lätt begripligt. Jag är en egoist som hoppas efter säsongen att kimi är fortfarande Ferraris senaste mästare.Vettel gör bra ifrån sig men slagen på mållinjen av bottas.hoppas också på några hjärnsläpp från verstappen som krydda i visa tråkiga följa John lopp.hoppas också att med lite tur att kimi kan knippa någon pall plats.

Svar: Britter är lite inåtvända i sina skriverier, och alltför många av dem saknar personlig erfarenhet av racing, jag försöker hålla mig vid någorlunda lättbegriplig nivå angående det tekniska. Det kan mycket väl bli som du önskar i fallet Kimi, Ferrari gänget är mästare på att skjuta sig själv i foten. Vettel tycks sakna motivation ibland och har inte alltid nerverna under kontroll, om Bottas får agera fritt så har han chansen att ta titeln, Kimi i sin tur kan mycket väl ta några podiums i år, vore kul, finns nog inte alltför många förare som har klivit upp på podium hos fyra olika stall,..och Verstappen kommer garanterad tappa både förnuftet och bilen vid några tillfällen;-) Ha det Ilkka.
Brandon Lee

skriven
#6: Börje

En annan serie att hålla ett halvt öga på under året kunde vara Formel 3 serien "Formula Regional European Championship" med nordiska förare som Konsta Lappalainen, Isac Blomqvist, Frederik Vesti och även Ralf Schumachers pojke David.

Svar: Så sant, men man måste sätta en gräns någonstans, hinner inte med att följa alltför många serier, men grabbarna som du tog upp i din kommentar lär dyka upp i den "riktiga" F3 serien om de är snabba nog. Ha det Börje.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :