COOPERATIVE F1 ISSUES 2019

2018 har blivit 2019, jag har firat jul-nyår i tre länder, Italien, Tunisien och Tyskland, imorgon är det dags att återvända till Sverige. Så, vad har vi att se framemot 2019 ur racing synpunkt, mer följa John trivialiteter och stallorder direkt från start, eller finns det en liten chans  att F1 cirkusen skärper sig och levererar något sevärd?  Det återstår att se, jag personligen låter det vara osagt tills testveckorna i Barcelona har genomförts, om det visar sig redan då att Mercedes även i år har samma försprång gentemot sina närmaste konkurrenter som ifjol, så får bloggandet vara för min del, det är föga inspirerande att blogga om något som saknar all spänning.
 
 
Apropå rubriken, 2019 ser ut att bli ett rekordår i det avseendet, hos Toro Rosso har James Key lämnat skeppet ,och den direkt design ansvarige är Adrian Newey. F ettans design snille  kommer att bjuda på en riktig smällkaramel, en Kinder överraskning tre i ett, RBR, TR och Honda. RBR har en stark förarduo i Verstappen och Gasly, TR en svag sådan i Kvyat och Albon, de förstnämnda kan leverera om Honda spisen håller måttet, de sistnämnda lär i första hand få agera som testförare åt moderteamet, med andra ord, två team har blivit ett även om de på pappret är fristående från varandra, samma design ansvarige, samma chassi, samma motor, samma aeropaket osv, lite som i förr i tiden när alla team hade separata test enhet.
 
Jag har varit i kontakt med diverse källor för att ta reda på hur djupgående blir samarbetet mellan Ferrari och Sauber i år, de är utan tvekan inne på samma linje som RBR-TR, på pappret är de två separata team, men i praktiken är samarbetet milt uttryckt omfattande inte minst på den tekniska sidan. Både Resta och Monchaux hos Sauber har jobbat för Ferrari tidigare, och lär ha ett intimt samarbete med Maranello gänget i år angående bilens design, Kimi har med sig mycket värdefull knowhow och är duktig på att lämna vettig feedback till ingenjörer, och Giovinazzi i sin tur har kört tiotusentals kilometer med Ferraris simulator. Sauber har ett komplett personalpaket som tillsammans med det nära samarbetet med Ferrari lär kunna åstadkomma  en konkurrenskraftig bil nu när de äntligen har råd med att utnyttja sin avancerade vindtunnel fullt ut, att moderteamet Ferrari gör det samma tar jag för givet, allt annat vore ett misslyckande med tanke på vilka resurser de inblandade har till sitt förfogande.
 
Mercedes och Williams är det tredje hjulet inom F1 i kategorin "samarbeta utan att synas", deras cooperation är inte lika omfattande som mellan RBR-TR och Ferrari-Sauber, men den finns där. När Mercedes inte kunde knyta till sig FI fick det duga med Williams, givetvis nekar båda parter att någon form av samarbete överhuvudtaget existerar, men enligt mina källor finns den där och kommer att fördjupas framöver, Mercedes behöver ett utvecklingsverktyg och Williams i sin tur all hjälp de kan få både tekniskt och finansiellt. 
 
 
Det om "cooperative issues" i F1, Kimis vara eller icke vara i F1 har varit en kär följetong bland både fansen och sk F1 journalisterna år efter år, sanningen är den att Kimi har kunnat välja mellan 4-5 stall varje år. När Kimi fick lämna Ferrari ville McLaren ha honom tillbaka, hos RBR var Kimi deras förstaval att ersätta Webber men de fick nöja sig med Ricciardo osv, det har varit mer en roande att ta del av alla "expert" utlåtanden genom åren hur illa till Iceman har legat, listan av tilltänkta ersättare har varit lång hos dessa "experter". Stallchefer och de som verkligen kan något om F1 vet bättre liksom Kimi själv, även om han inte har haft något behov av att basunera ut det, i F1 finns det redan alltför många förare som år efter år berättar rövarhistorier om hur eftertraktade de är hos diverse toppstall,.det konstiga i sammanhanget är att de aldrig har hamnat hos dessa lika eftertraktade arbetsgivare, som av någon anledning har valt att anlita helt andra förare istället.
 
Dagens grid girls är många och långa,. high heels bring you closer to heaven.
 
Amen,..må det nya året vara med er.      
 
 
      
 
       

Kommentarer :

#1: ThomasF

Kul att höra från dig Brandon!Såg precis superswede i statstelevisionen?!!!! idag o det var samma visa då som nu med i princip uppgjorda lopp, första o andraförarare blablabl.Hoppas du fortsätter skriva iallafall för bloggen är ju verkligen nåt positivt i F1-dokusåpan.När mörkret har lagt sig över Peking kanske tangentbordet känns roligare igen?Ha D//Thomas

Svar: Det har alltid förekommit skumma grejer i F1, stallchefer väljer vem får vinna,.sånt är livet i F1. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS Kan bara hålla med om att det börjar bli svårt att hålla glöden för F1 kvar.Det verkar ju som att toppstallen styr allting numera via sin infiltrering i de mindre stallen.Skulle exempelvis Sauber nu få till en för konkurenskraftig kärra så är det väl bara att inse fakta,Ferrari trampar lite på bromspedalen.Svårt att tro att Kimi får en chans att vinna ett lopp igen.Känns tyvärr bara som att de jobbar febrilt för att begrava hela F1-Såpan.Hoppas nu bara att Kimi får en chans att störa topp- 3 stallen så pass att det motiverar dig att hålla igång bloggen.

Svar: F1 är vad den är, mygel och båg, men ibland kan det hända något oväntat, vi får väl hoppas på att Sauber och de andra små stallen kan hitta på något som gör dem mer konkurrenskraftiga i år.
Brandon Lee

skriven
#3:

En sak som förnöjer är de årliga förarbytena och hur lätt/svårt de anpassar sig till nytt material och ny teamkonkurrens. Skiljer agnarna från vetet..
Ser fram emot ett stabilt RBR där unge Ver gått på KBT under vintern (vilket även Vet) borde ta tag i så kanske Mer-duon får ngt att bita i. Annars blir det MotoGP för hela slanten!
Tack för intressanta inlägg!

Svar: Det är alltid kul när förarna ställs inför nya utmaningar och får nya teamkompisar, huruvida RBR eller Ferrari kan hitta på något nytt och ta upp fajten med Merca återstår att se, Hondas PU är fortfarande ett osäkert kort.
Brandon Lee

skriven
#4: Christer

Hej Brandon!
Då är det bara och hoppas att Merca inte är överlägsna vid vintertesterna så att du orkar fortsätta. Ser fram emot dina analyser från dom. Ha det gött

Svar: Vintertester är alltid intressanta att följa, kanske inte första veckan när man letar efter inställningar, men väl den andra när saker och ting har "satt" sig. Ha det bra Christer.
Brandon Lee

skriven
#5: Marcus

F1 har länge gått åt fel håll så jag hoppas att det iaf blir lite bättre än den gångna säsongen och att Ferrari inte bromsar Sauber, om de skulle lyckas få till en bra bil. Vi får väl se hur det går men jag tror RBR lär komma ännu närmare Ferrari och Mercedes i år så det kan blir lite intressant.

Svar: F1 agerar efter "ett steg framåt och två bakåt" principen, lanserar nymodigheter som tar ut varandra till plus-minus-noll,.apropå Sauber, de har fått mycket lovande data under vindtunnel tester med årets aeropaket. RBR kommer att ha en bra bil, dock är Hondas PU fortfarande en rätt så opålitlig sak, hur saker och ting kommer att fungera hos Ferrari återstår att se, i början av säsongen kör man efter Arrivabenes gamla noter, det blir först under andra halvan Binottos idéer blir synliga. Ha det bra Marcus.
Brandon Lee

skriven
#6: F1

God fortsättning. Så länge MR Ice kör får du snällt lägga dina tankar på en tidig avgång, åt sidan.
Läste precis att MA fick kicken. Vad an detta? Kommer han att hitta till Sauber kanske?

Svar: Jag hade inte räknat med att Kimi skulle hänga kvar så här länge, vi får se hur länge jag hänger med. MA kommer nog försvinna från F1, dags för honom att pyssla med något annat.
Brandon Lee

skriven
#7: Anonym

Gött slut och gött nytt önskas ifrån Götet! Mvh. Thomas

Svar: Tack det samma Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :