SUMMER HOLIDAY

 
 
Hungaroring 2019 levererade ett hyggligt underhållande race av en anledning, varierande depåstrategier, något som gav Hamilton möjligheten att passera Verstappen i slutet av racet, inte så mycket på grund av Hamiltons mästerliga körning utan mer på grund av att Verstappens däck tog slut.
 
Vettel tog hand om den sista podiumplatsen men blev akterseglad med över en minut av vinnaren Hamilton, Vettels och Leclercs oförmåga att lämna vettigt feedback till ingenjörer kostar en hel del för Ferrari ur prestandasynpunkt.
 
Sainz tog hem titeln best of the rest för McLaren före Gasly, som inte kom någonvart i RBRs testbil. Kimi gjorde åter igen ett starkt race och belönades med en sjunde plats i mål före Bottas, vars race var i praktiken över efter första varvet när Leclerc klippte hans framvinge och tvingade in Bottas till depån, att ta sig upp från sista till en åttonde plats i mål var det bästa Valtteri kunde åstadkomma på en bana som Hungaroring där det är skapligt svårt att köra om.
 
Norris tappade tid under sitt depåstopp och slutade på en nionde plats i mål, den sista poängen gick till Toro Rosso chauffören Albon.
 
Perez tog titeln best of the rest i B klassen i sin RP bil som inte trivs på banor av Hungarorings karaktär,och  Renault duon Hulkenberg-Ricciardo blev separerade av Magnussen nere i kön som tolfte och fjortonde man i mål. Renaults magplask som biltillverkare i F1 börjar närma sig Toyota nivån, de har blivit totalt förnedrade av sitt kundstall McLaren så ett antal av deras anställda lär sitta löst.
 
Kvyat gjorde en Kvyat, upp som en sol i Tyskland, ner som en pannkaka i Ungern, till och med ryssen själv erkänner att han är en ytterst ojämn förare ur prestationssynpunkt. Russel gjorde en bra insats i sin Williams, skämtgubben Stroll kom ingenvart som vanligt och för Giovinazzi fortsätter problemen att hitta en fungerande set up, så dålig som resultaten visar är inte italianaren. Sista man i mål blev Kubica, Grosjean blev enda föraren som fick bryta racet.
 
Det om racet, apropå att hitta en fungerande set up, Kimi är duktig på det på grund av sitt tekniska kunnande, ARs ingenjörer är mäkta imponerade av Icemans feedback, Kimi vet till 80% redan före racehelgen hur han vill ha sin set up, så det blir lätt för ingenjörer att göra den sista finjusteringen. Även Hamilton var imponerad av Kimis fingertoppskänsla gällande rätt set up när han tog över Kimis sits hos McLaren, britten nämnde att det var lätt för honom att anpassa sin körning efter Kimis set up data. Att ha en förare vars feedback hjälper stallets ingenjörer att utveckla bilen åt rätt håll är guld värt, det spelar ingen roll hur duktiga ingenjörer stallet har om föraren inte klarar av att lämna vettigt feedback som fungerar som ett riktmärke för ingenjörer, avsaknaden av vettigt feedback märks tydligt hos ett antal stall i F1.
 
Apropå PU och antalet hk, en del "experter" vill göra gällande, att RBR och Honda nu är mer eller mindre ikapp Mercedes och Ferrari i det avseendet, men riktigt så enkelt är det inte. Om man kikar på vilken utgång Verstappen har ut ur kurvor, och hur mycket tajtare racelinje han kan ta genom kurvpartier än  Mercedes och Ferrari piloterna, så kan man dra slutsatsen att det mesta kommer ur aero-chassi, dvs, en bra utgång ger fördelar på den följande rakan, något som man har mycket nytta av vissa typer av banor, när F1 cirkusen återvänder efter sommarledigheten till Spa kommer det att se annorlunda ut för RBR, Honda och Verstappen.
 
En del mediamurvlarna tycks ha väldigt svårt med att släppa det här om vem ska köra tillsammans med Hamilton hos Mercedes nästa år. Wolff är bra på marknadsföring, och försöker med alla medel höja försäljningsvärdet för Ocon med sitt "vi har två förare som förtjänar platsen bredvid Hamilton" tugg, han är ju Ocons manager och tjänar själv på att öka Ocons marknadsvärde, ju mer man får för Ocon desto mer tjänar Wolff själv som tar en viss procent av allt fransosen tjänar. En del förare har rena slavkontrakt med sina managers och det finns många managers som har blivit mångmiljonärer på sina kunders bekostnad, mycket vill ha mer, till exempel så kräver Ricciardos ex manager just nu 117 miljoner kronor av australiensaren, en rätt så vanlig scenario inom F1 där girigheten blommar som aldrig förr.
 
Det var allt den här gången, nu är det semesterdags med allt vad det innebär, jag kommer väl skriva något även under F ettans sommarpaus, men inte lika frekvent som vanligt, att ta en paus från all motormuller kan ibland vara på sin plats.
 
Dagens grid girls är redan på semesterhumör, stranden vid medelhavet nästa depåstopp.
 
Amen,..må sommarledigheten vara med er.            
 
 
  
 
 
        
 
           
 
 
      
 
 
   

Kommentarer :

#1: Kalle

Förvånar en del att RBR gick bort sig i strategin faktiskt, det var en tid då dom i princip aldrig gjorde ett enda fel strategiskt i racen. Eller var det mer så att mercedes gjorde en jättechansning som kom in i depån igen?

Känns mer som att merca har tagit över den taktpinnen, ja för Hamiltons del då, Bottas tycks dom ju inte ha något intresse av att hjälpa för mycket tyvärr.

Tycker Kimi fortsätter visa att han är en av fältets starkaste förare, han imponerar stort i alfan. Kul också att se williams framsteg fartmässıgt.

skriven
#2: Anonym

Brandon vilket lopp såg du, Hamiltons körning för att ta in på max var som Schumi i sina glansdagar, kvalvarv på kvalvarv. Bottans var helt borta under racet med så många upplåsningar under racet så visade det på hans kapacitet. Han skulle tagit hand om 6:e platsen men när man inte lyckas köra om en renault på flera varv syns hans svagheter= däckshanteringen, samt hans racecraft att köra om. Han kommer sakta men säkert segla neråt i tabellen och kanske klarar sig kvar på 3:e platsen tack vare Ferraris oförmåga att lyckas. Hade mycket spelar Mercedes i händerna och det är de andra teamen som lyckas ha en förare (Max) som levererar. Hade Gasly varit i närheten av Max då hade RB legat två i tabellen. Det kan vara detta som räddar Bottas säte men han har inte stärkt sina aktier de senaste loppen. Spa blir en intressant omstart på säsongen och vi får se om vi får ytterligare fler toppen race eller om det ordnar till sig som vanligt.

skriven
#3: Antonio

Missade racet för att titta på Moto GP istället. Ett trevligt race i Tjeckien men det känns som Marcquez kommer ta hem det i år igen. Apropå Moto GP så undrar man varför Repsol Honda andra förare är alltid långt nere jämfört med Marcquez, antingen är föraren för dålig eller så är det bara Marcquez som kan köra motorcykel.

skriven
#4: OK

Alltid kul med olika strategier - tillåten tankning skulle öppna för ytterligare belöning med flerstoppare och intressantare race. Även om det gick ganska lätt till slut fick vi spänning i tiotalet varv innan det stod klart att HAM skulle ikapp (och förbi). Jämfört med risken att han skulle legat bakom i 40 varv på samma gummi var detta oändligt mycket roligare.

skriven
#5: Incroyable De Muze

Mercedes levererar bästa bilen och bästa strategin = Lewis vinner. Bottas är ute, kör inte för Mercedes 2020.
Skylla på LeClerc... hahahahahahahaha. Töntigt.
Några hästkrafter till från Honda så kommer Lewis att få jobba för pengarna när Max börjar retas.

Svar: Dream on crapper.
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Tack för att du håller dig lugn när det hettar till lite i bloggen Brandon.Ett litet brake passar kanske bra nu innan Spa.Jag såg sista loppet som ett sexminuters sammandrag på tuben o det kanske var väl komprimerat.Därför är det perfekt att gå in här o läsa din sammanfattning efteråt.Ha D bra//Thomas

skriven
#7: Sand

Tror som du brandon att wolf nu håller på att snacka upp ocon. För tänk om de verkligen skulle släppa bottas... rbr skulle då få en kanonförare som verkligen kan köra bil och ta poäng utan massa strul och fulspel, dvs perfekt komplement till max. Rbr har ingen egen stabil talang på gång, så det vore en dröm med bottas! Då skulle man mkt väl kunna ta hem märkes vm. Ocon är ok, men ingen supertalang... bottas e riktigt bra och utmanar hamilton ordentligt, men har lite otur och motstånd från teamet... Rbr:s andra alternativ borde ju vara att försöka få kimi in i teamet, vilket kanske är troligare än att merca släpper bottas... fö kommer ju sommaruppehållet när sommaren e slut...

skriven
#8: Hulinder

Hamilton och Bottas är talanger utan dess like, det som skiljer dem åt är dagsformen! Senast var Hamilton suverän och Bottas hade ett mindre lyckat race! Sådant som händer och nästa gång är det kanske Hamilton som har ett mindre lyckat race, det betyder ju inte att någon av herrarna är dåliga! Kimi, Hamilton,Bottas och vettel är för mig dem bästa!

skriven
#9: Tomi

Sand, Du har verkligen en poäng, vilket team det skulle bli.
Men, skulle Bottas verkligen acceptera att bli andreförare hos RB? Tror inte det, stalledningen anser att Max är försteförare......

skriven
#10: Anonym

Du har en gång för längesen skrivit att Hamilton inte förståd hur Kimi kunde vara så snabb som han var i Mclaren efter att ha kört Kimis gamla bil. Hur ska du ha det?

Svar: Har du problem med att se skillnaden mellan äpplen och päron? Att man kan anpassa sin körning efter en annan förarens set up betyder inte att bilen som sådan är lättkört, Neweys bilar har alltid haft rykte av sig att vara svårkörda, Montoya klagade jämt på det. Så, Kimis set up passade Hamilton, men samtidigt var Hamilton förvånad över att Kimi var så snabb i en så svårkörd bil.
Brandon Lee

skriven
#11: ilkkaluukas.blogg.se

Nu vart gasly ner pettad till toro Rosso.albon till Redbull.inte mycket till tålamod hos dr där borta.

skriven
#12: Anonym

Kan inte vara lätt när man säger emot sig själv. Sen att du ska vara dryg bara för att någon påpekar det är ju bara barnsligt. Kimis set up passade Hamilton men han kunde inte köra snabbt med den? Låter väldigt konstigt i mina öron. Men det är ju inte första gången Mr. Brandon Lee talar emot sig själv. Är du ett ruttet äpple eller ett ruttet päron?

skriven
#13: tom

bra modigt att vara anonym och gnälla..kräks lite lätt..

skriven
#14: tom

finland,ett litet land..har haft 3 världsmästare i f1..hur ser det ut om man räknar%på invånarantalet?..hur värdelös är inte marcus hur värdelös är inte alla andra svenska f1 chaufförer(om man bortser från ronnie)..?..ingen utav dem har direkt rosat marknaden..hur ser det ut i wrc..;-) inte direkt i går,någon svensk rosade den marknaden..direkt..

skriven
#15: tom

håll dig till det menlösa dravlet om indy car på blommans facist blogg..

skriven
#16: spelwilly.blogg.se

Finland har lyckats att ta fram en massa bra förare genom åren. Hatten av för detta. När vi i Sverige får fram en förare i F1, nåväl inte den bästa och också i en skitbil samt stallet saknar pengar så pissar vi på honom. Var glada att det kommer en svensk och att det kan komma fler efter honom men pissar man på föraren tror jag det blir svårt att få fram pengar till någon annan. Marcus är ingen världsmästare men inte helt värdelös heller. Såg det enorma stödet Kubica hade i Ungern, inte alls lika bra som han varit och bilen suger röv, men ett enormt stöd från sina landsmän. Sådant blir man glad av.

skriven
#17: Anonym

Word

skriven
#18: 1014johansson

Om jag inte missminner mig så var det väl Alonso som inte förstod hur kimi kunde vara så snabb i den bilen

skriven
#19: Anonym

ANONYMUS
Hej B.L.Måste säga att din blogg håller samma höga klass som den alltid gjort, men kommentarerna har tyvärr till stor del hamnat en bra bit under barnkammar-nivå.Man får bara hoppas att du härdar ut.

skriven
#20: Anonym

Haha ja för Tom är ju inte anonymt.

skriven

Kommentera inlägget här :