FRONT LIMITED OR REAR LIMITED

 
Shanghai är en typisk "front limited" bana, det vill säga, en bana där man först tappar greppet fram när bilen understyr, och därmed en bana där nyckeln till framgång är en "rear limited" bil, det vill säga, en bil som överstyr. Det föregående racet i Bahrain var på en "rear limited" bana, där till exempel McLarens "front limited" bil fungerade riktigt bra, i Shanghais "front limited" bana lär det bli tuffare för McLaren med sin "front limited" bil.
 
Låter snurrigt värre?  Det hela är rätt så enkelt i princip om man bortser från påverkan av set up arbetet, på en" understyrt" bana fungerar en överstyrt bil bäst och vice versa.
Givetvis kan man till en viss grad påverka bilens balans med justeringar av set up, men alla bilar har en grundkaraktär som härstammar från designkonceptet. Några förare gillar understyrt, några andra överstyrt, det optimala skulle vara en neutral bil utan tendenser för varken under eller överstyrning, något som i praktiken är det svårt att åstadkomma utan att kompromissa i andra avseenden.
 
I Shanghai skulle man gärna vilja köra med lite mer vinge än man gör med tanke på alla knepiga kurvkombinationer, men F1 cirkusens längsta flygraka sätter käppar i hjulen för det så man kör med förhållandevist lite vinge, och lutar sig istället mer mot det mekaniska greppet och aerobalansen genom kurvpartier , för mycket vinge är lika med att man blir ett lätt byte i slutet av flygrakan. När man kör med lite vinge är aerobalansen genom kurvpartier viktig, en bil som rollar och släpper in oönskad luft under bilen svarar inte tillräckligt snabbt på styrkommandon angående kursförändringar, Shanghai är mycket mer avslöjande i det avseendet än Albert Park och Sakhir var, den sätter bilarnas totalbalans på prov ett helt annat sätt.
 
Schumi Jr lovordade Ferraris traction ut ur kurvor efter Bahrains testdagar, något som jag har tagit upp som en viktig egenskap med årets bilar med tanke på årets aeroregler, dock tycks Ferrari vara mer "front limited" än Mercedes, så det är möjligt att den sistnämnda är snabbare genom banans kurvpartier och kan därmed skaffa sig ett försprång stor nog för att undvika bli omkörd i slutet av flygrakan.
 
Hos RBR letar Newey fortfarande efter den optimala aerobalansen, så det lär bli svårt för RBR att hänga med i Mercedes och Ferraris tempo i Shanghai, för mittfältsgänget blir Kinas GP det första riktiga testet av bilens totalbalans. Vem som tar titeln best of the rest är svårt att säga, men om Alfa Romeos framända fungerar som Kimi vill så har Iceman chansen att kriga om den titeln liksom Renault duon, McLaren med sin "front limited" bil kan få det svårare än senast, om HAAS vet man aldrig i förväg hur deras bil kommer att fungera, de vet ju inte ens själv det inom stallet osv. Maktkampen om best of the rest titeln är mer banspecifik ur prestanda synpunkt än kampen om VM titeln, en välbalanserad bil fungerar tillfredsställande på alla typer av banor, en mindre välbalanserad mer enligt "front limited-rear limited" principen både vad det gäller banan och bilen.
 
Asfaltens greppnivå är hygglig i Shanghai och sidobelastningen på däcken är hög, speciellt på vänster fram, just nu siar väderprognoser om temperaturer kring 20 grader och torrt under fredag-lördag, lite lägre temperaturer under söndagen och risk för regnskurar, men det är några dagar dit så det återstår att se hur det verkligen blir med vädret.
 
Det om F1, den svenska duon Ericsson-Rosenqvist skötte sig rätt så skapligt under racet efter en inte alltför imponerande kval i Indycar, Marcus slutade på en sjunde plats och Felix blev tia i mål, det som sticker i ögonen angående trion på podium är väl deras ålder, vinnaren Sato är 42, tvåan Dixon 38 och trean Bourdais 40,.Marcus och Felix har en lång Indycar karriär att se framemot om de stannar kvar over there.
 
Jag för min del fick nog av den svenska "våren" och befinner mig i Malaga hos några vänner, stannar nog veckan ut eftersom min uppfattning om vad som kan kallas för vår skiljer sig radikalt från det som står till buds för vädermässigt i Sverige för tillfället.
 
Dagens grid girl är inte heller sugen på att testa på svenska vårtemperaturer,.en klok tjej.  
 
Amen,..må de svenska vårtemperaturerna vara med er.      
 
 
            
 
 
      
 
       
 

Kommentarer :

#1: Marcus

Mycket intressant läsning om front och rear limited. Låter snurrigt men samtidigt vettigt :) Apropå Haas så har Grosjean det tungt, han lär nog slita av sig håret om han inte kommer i mål denna gången.

Synd att Felix och Marcus inte fick till det i kvalet för de verkade ha ok fart i racet. Synd att gulflaggen och sabbade för Felix men så är det ibland, man måste ha flyt också.

skriven
#2: Janne

Bra förklarat, som vanligt...
Jag är bekymrad att det är så få som orkar skriva kommentarer.
Skärpning alla.
Vi får hoppas på att Kimi får till framändan...
Blogg.se har gjort det svårare än vanligt att komma in i svarsfältet och sen att skicka iväg det.
Det kan vara en förklaring av få kommentarer.

skriven
#3: Christer

Hej Brandon! Mycket bra förklarat angående front limited, t.o.m jag fattar så tack. Hoppas Kimi fortsätter på sin fina form. Antar att du njuter välförtjänt i Malaga och fortsätter delge dig av dina åsikter och genomtänkta förklaringar till oss vanliga döda. Det är mycket uppskattat. Ha det gött

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Känns som att den motorstarkaste bilen bör ha en fördel. Då kan de väl satsa på mera downforce och ändå ha tillräcklig fart att hålla undan på rakan.För övrigt så har jag lite svårt att komma över det där du sa om Vettels mustasch. Har själv en liknade som suttit där sedan 70-talet.Ska man nu behöva gå och oroa sig för att folk tänker att - Jaha, här har vi en forna porrfilmsaktör.

skriven
#5: Janne

Jag testar sidan, den är sig lik nu.
Det står 4 kommentarer men det kommer bara fram 2.

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Här kommer ivarje fall en kommentar som visserligen inte har så mycket med racing att göra.Den handlar istället om något som jag och Vettel har gemensamt.Kan nämligen inte komma över det du sa angående Vettels mustach.Jag har nämligen en liknande variant som började odlas just på 70-talet.Nu går man och sneglar på folk man möter och undrar om deras tankar när de ser mig är-Jaha,här har vi en gammal porrfilmsskådis.

skriven

Kommentera inlägget här :