...en klassiker där både förarna och publiken trivs, det är ett nöje att se en välbalanserad bil ta sig an "S" kurvkombinationen där man "styr" bilen med gaspedalen, eller genom höghastighetskurvan 130 R som man tar med plattan i mattan. Det finns ett flertal banavsnitt på Suzuka som lämpar sig för omkörningsförsök, så kvalresultatet är inte av samma betydelse som på en stadsbana, Kimi tog en seger på Suzuka 2005 i sin McLaren efter en start från ruta 17.
Väderprognoser siar om risk för regnskurar under fredag-lördag med temperaturer kring 25 grader, men ett torrt race på söndag i 30 gradig värme, något som kan ställa till det för vissa, dock inte för toppstallen, deras välbalanserade bilar bjuder på bra greppnivå oavsett väderförhållanden, men nere på mittfältet kan dem växlande väderförhållanden leda till en hel del chanstagningar med set up arbetet, som kan ge oönskade överraskningar under racehelgen.
Att någon annan än "de tre stora" skulle kunna blanda sig i kampen om podiums finns inte, Mercedes har vunnit under dem senaste fyra åren ,och har en bra chans att göra det även i år. Hos RBR räcker inte motorn riktigt till även om chassi-aero gör det, och hos Ferrari märks första tecken på desperation när de i sina försök att hänga med Mercedes har börjat kopiera vissa av RBRs aerodetaljer på framvingen, toppfarten har även den mojnat en del när trixandet med batteriet inte längre ger samma extrakick på rakor, så en Mercedes 1-2 ligger nära till hands på Suzuka även i år.
Vem som tar titeln "best of the rest" återstår att se, HAAS och FI borde ligga bra till, kanske även Sauber i första hand med Leclerc bakom ratten, hur man lyckas med set up arbetet och balansen med bilen lär bli avgörande i kampen om titeln "best of the rest".
Ferrari satsar på den mjuka linjen på Suzuka med hela tio set av supermjuka, huruvida de har dragit vinst eller nitlotten med sitt val återstår att se, det är höga sidobelastningar på däcken på Suzuka med sina snabba kurvor och bra greppnivå, på Suzuka betyder balansen allt när man kör med relativt mycket vinge, inte traction och bromsar som på en långsam stadsbana.
Det om Suzuka, det blir intressant att se nästa år hur FIAs nya giv på aerosidan kommer att påverka maktbalansen mellan stallen, det enklare aeropaketet bör gynna Mercedes low rake koncept om de väljer att jobba vidare med sin low rake design, RBRs och Ferraris high rake koncept lär bli mer lidande av förändringen i den totala aerobalansen.
Apropå balans, 42,1 % av er läser bloggen med mobil, 16,3 % med tablet, och 41,6% med desktop, läsarna kommer från 30 olika länder , topp 6 länder just nu är Sverige, Finland, USA, Storbritannien, Norge och Danmark, men även läsare från fjärran länder som till exempel Vietnam och Colombia söker sig till BLs "visdom",.vackert så.
Dagens grid girl kommer inte från solens rike,men inte så värst långt därifrån heller, kan Hankook störta Pirelli från F1 tronen i framtiden?
Amen,..må solens rike vara med er.
*gäsp*
Precis vaknat efter det senaste sömnpillret i F1... Helt ärligt... Jag stängde av efter stund.
Tur att man har din blogg att vakna till.
Må dom röda bilarna hamna efter Kimi nästa år