FORMULA ONE FUNNY FARM

 
Jag flydde det svenska novembermörkret hit till Malaga, och ämnar stanna här hos några vänner veckan ut, det var rätt så roande att lyssna på de spanska F1 kommentatörernas åsikter om både det ena och det andra, skiljer sig rätt så markant från de tyska och de brittiska både vad det gäller innehållet och intensiteten om vi säger så.
 
Podium nummer 16 för Hamilton, nummer 12 för Räikkönen, och nummer 10 för Verstappen 2018, ett race kvar att köra.
 
Resultatlistan för Formel 1...
 
...och för Formel 0,5.
 
Brasiliens GP hade ett visst underhållningsvärde, mest på grund av att RBR offrade en del kvalpace till förmån för racepace på en bana där det faktiskt är möjligt att köra om, smart set up arbete av RBR.
 
Hamilton vann med lite tur, Verstappen tappade segern efter en sammanstötning med Ocon, inte helt genomtänkt körning av Ocon, men knappast av Verstappen heller, han hade gott om plats på vänstersida men valde att styra in snävt och stötte ihop med Ocon, båda två snurrade och Verstappen tappade segern.  Lite mer kyla bör man visa när man leder racet och ska varva eftersläntare, Verstappen har lite väl bråttom ibland.
 
Kimi gjorde ett bra race och belönades med podium nummer 12 för året, Ricciardo gjorde allt och lite till för att ta sig förbi men fick se sig slagen för den här gången, det blir intressant att följa hur dessa herrar hanterar situationen att försöka vara best of the rest under nästa säsong.
 
Varken Bottas eller Vettel hade farten att utmana om podium, den förstnämnda hade en wingman uppdrag att ta hand om, den sistnämnda saknade grepp bak.
 
Vettels blivande stallkompis Leclerc knep titeln best of the rest före HAAS duon Grosjean-Magnussen, den sista poängen gick till Perez, på en kort bana undvek trion Leclerc-Grosjean-Magnussen förnedringen att bli varvade även om de hamnade en bra bit efter segerherren Hamilton.
 
Marcus Ericsson gjorde ett starkt kval, men ett svagt race innan han tvingades bryta med en skadeskjuten bil, en dålig start följd av en sammanstötning med Grosjean bäddade för det dåliga slutresultatet. Mackan verkade lite tagen av stundens allvar när han fick starta racet mitt i smeten bland toppförare, kom iväg dåligt och tappade många placeringar redan under första varvet, skickade Magnussen utanför banan några gånger och blev sedan själv utklämd av samma Magnussen, farten fanns i bilen men inte i Marcus den här gången.
Kampen om dagens dagispris i Brasilien gick mellan Verstappen...
 
...och Hamilton, den förstnämnda utmärkte sig efter racet genom att knuffa Ocon ett antal gånger i vägningsrummet, den sistnämnda under/efter kvalet när han först låg i vägen för Räikkönen och senare för Sirotkin, skällde sedan ut ryssen som respektlös bara för att senare ta tillbaks allt. Inget starff för Hamilton i vanlig ordning för hans korkade tilltag på banan, hade det varit någon annan förare så skulle FIAs domare drämt till med ett straff direkt. Till exempel  så fick Magnussen en straffpoäng för att ha kört för sakta under sitt invarv på kvalet när han försökte lämna plats för de som var på sitt snabba varv, typisk FIA, en del förare straffas aldrig, några andra hela tiden utan något vettig skäl.
 
Så, vem vann det prestigefyllda dagispriset i Brasilien? Den dynamiska duon Verstappen-Hamilton får dela på  priset, båda två agerar som tioåringar med attitydsproblem mellan varven. Väx upp nu gossar, det är inte  en sandlåda med leksaksbilar  som ni leker i , utan i motorsportens kungaklass, agera därefter även om ni har glömt bort att ta er ADHD medicin.
 
PS. Francisco Sanchez text på spanska här ovan i fallet Verstappen lyder på ett ungefär följande sätt: "När ska de ge honom en napp så att han inte gråter så mycket?" DS.
 
Det om Brasiliens GP och ungar med attitydsproblem, det är rätt så komisk när Liberty Media först anklagade Bernie att enbart försöka tjäna pengar på sportens bekostnad, och sedan själv ge klartecken för ett race i Vietnam samtidigt som de diskuterar om att dumpa Silverstone. Vietnam är knappast känd för sin långa motorsport tradition, Silverstone och England däremot är det i allra högsta grad, Liberty Media är på väg att göra en Bernie, det vill säga, att ta pengarna och skratta hela vägen till banken,..dock kan det bli kul för mina läsare i Vietnam att få ett hemmarace.
 
Apropå 2019, Pirelli ämnar ta i bruk däck med 0,4 mm tunnare slitbana för varje race, något som kan väcka vissa misstankar hos Mercedes konkurrenter, det var nämligen just Mercedes som drev lobbyism för tunnare slitbana eftersom deras bil fungerar bättre med däck som har tunnare slitbana,..Pirelli+Mercedes=sant?
 
Dagens grid girls är glada Corona brudar, för min del lär det bli några öl lite senare idag,..life is good.
 
Amen,..må F ettans dagisbarn vara med er.      
 
 
         
 
    

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Väl skrivet! Precis när man trott att Verstappen vuxit upp så visar han sin rätta sida igen. Han är på rätt väg och när eran Hamilton/Vettel är över kanske det är hans tid. Jag funderade precis på hur många pallplatser Kimi hade i år. Betänk det resultatet med full backning i från teamet. Ferrari satsade sin image med en stegrande häst i form av Vettel som i ställer för att leda flocken galopperade ut till skogs och noll titlar 2018. Ja jag envisas med att Kimi med sitt lugn och långa erfarenhet hade haft en större chans över ett år. Kimi som för övrigt börjat visa upp att han inte bara är is och coola kommentarer utan en i grunden rolig jävel med ett stort hjärta såväl för sporten såsom för familjen. Om Sauber har fart för såväl Q3 som sjunde plats med CLC så kan det bli riktigt roligt att följa Kimi i full frihet under 2019. Gällande Marcus så är det precis som du skriver helt enkelt ovana och att efter liggat efter så länge inte ha tillräckligt vassa knogar when shit hits the fan. Det är ett steg upp från 11/12 till 7/8 där jämnhet är en egenskap som inte belönas. Kul dock att han får visa nu i slutet att han visst kan och när han kommer till ett dugligt team i Indy efter några race även kommer bemästra att ta den där slutplaceringen lute högre upp i resultatlistan. Ha det gott i solen. Magnus

Svar: Verstappens race IQ är lika vass som en ostmackans, att köra med huvudet under armen funkar sällan eller aldrig på lång sikt. Jag delar din åsikt angående att Ferrari valde att backa upp fel förare, lite märkligt med tanke på hur många gånger Vettel har visat att han inte pallar för trycket att leverera när det förväntas av honom. Apropå Marcus, han är en duktig förare, en jämn sådan, men det lilla extra som utmärker en toppförare i F1 har han inte, men i Indy borde han ha chansen att kriga om podiums, dock kan det bli en chockartad upplevelse när han blir varse om hur lite down force och därmed även grepp en Indy bil har jämfört med en F etta. Ha det bra du med Magnus.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Vad ska man säga.Äntligen hade man som svensk hoppats på en rejäl framgång för Marcus,så blir det morsning och goodbye efter några sekunder.Sedan kan man ju inte låta bli att undra hur han helt plötsligt kan komma farande som en kanonkula i kvalet där han tidigare stått så gott som stilla.Det känns lite som att det kom väldigt lägligt nu när LeClerc ej behöver bevisa något mer och kampen i konstruktörsmästerskapet har hettat till rejält mellan Sauber,Torro Rosso och Force India,plus att alla förarplatserna för nästa säsong har fallit på plats på bästa sätt för Ferrari.Känns lite som att Marcus får bita sig själv i tungan då han i intervjun säger att han kvalat dåligt p.g.a. olika anledningar.Eller kan det vara så enkelt som att han läser din blogg och ändrat sin kurvteknik?

Svar: F1 är lika med prioriteringar och tjuv och rackar spel, men även förarmaterial av skiftande kvalité,..och förarkontrakt med klausul som bokstavligen förbjuder föraren att avslöja vad som står i kontraktet, något som gäller även efter en avslutad karriär, så vi lär aldrig få veta hela sanningen om förarnas status hos olika stall. Apropå Mackans kurvteknik, bromsar man som han gör tappar man tid genom och ut ur kurvan,.det är aldrig för sent att förbättra sin bromsteknik;-)
Brandon Lee

skriven
#3: OK

Det ska bli kul att se Marcus mot Felix i Indy. Har alltid hållit Felix som den bättre föraren men framtiden visar förhoppningsvis om det stämmer eller inte.

Svar: Även i mina papper är Felix en snabbare förare än Marcus, nästa år sitter de i på pappret likvärdig material,.upp till bevis pojkar;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Patrik

Vet att du sagt hur du ska göra med bloggen i fortsättningen, men om man för önska får du gärna skriva lite om IndyCar framöver om du har nån teknisk kunskap att dela med dig av :)

Svar: Vi får se hur det blir, IndyCar bilar är ur teknisk synpunkt så enkla saker att det inte finns mycket att skriva om, på en normallång F1 bana skulle de hamna sisådär 7-8 varv efter en Fetta i mål;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Marcus

Det är uppenbart att Ferrari satsade på fel förare då Kimi kört väldigt jämnt över hela säsongen och kommer kanske t.o.m slå sitt pall rekord. Det är väl så att Ferrari inte vågar vinna av någon anledning.

Riktigt klantigt av Verstappen, när man trodde att han kunde köra mognare så klantar han till det. När han kör mot de erfarna toppförarna så funkar hans vårdslösa still bättre för de är smartare och lämnar lite mer utrymme för de vet att annars riskerar de att sabba hela loppet. Mot de lite mindre erfarna funkar inte det riktigt och då får han själv betala priset.

Hoppas verkligen Felix tar chansen och visar vad han kan och vinner i Indy för annars blir han ännu en i mängden som hade talangen min inte lyckades.

Svar: Ferrari envisas med att försöka vinna med fel förare, Vettel i sin tur envisas med att inte leverera efter förväntningar,.Ferrari moment 22;-)
Verstappen har lärt sig att respektera toppförare även då när de inte lämnar plats, med de andra tycks han har svårare med det, han är en arrogant pojke som aldrig tycks växa upp, sådan far, sådan son.

Det skulle förvåna mig mycket om Felix inte bli en vinnare i Indy, han har utan tvekan det som krävs att ta titeln over there. Simma lugnt Marcus.
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Calderons andra test för Sauber på en månad?Sauber kör F2-stall.Hoppas jag skriver rätt nu då jag bara ögnat förbi några texter nånstans.Har Finn lämnat skeppet?Professor BL kan man få några förklaringar?Om inte så ha D skönt i solen för det har varit grått i Götet länge känns det som.//Thomas

Svar: Hon får köra en gammal bil från 2013 vilken nytta det nu gör, på sin höjd lite pengar till Saubers kassakista;-) Sauber ska samarbeta med Charouz Racing System stallet, de har bilar i F2, F3 och F4, tanken är väl att slussa fram nya Ferrari juniorer. Huruvida Finn är kvar är omöjligt att säga eftersom bulvanverksamhet är så vanligt förekommande i Schweiz, men om ett delägarskap är en lönande affär för hans del så varför inte. Jag ska återvända till Sverige snart, jag ska ta solen med mig så att du slipper gråvädret;-) Ha det bra Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :